Fødested - barselavd eller barselhotell

Licath

Elsker forumet
Himmelbarn
Augustbarna2024
Hei!
Jeg har noen komplikasjoner slik at det blir nødvendig å føde en plass som har nyfødtintensiv.

Valget står mellom St.Olav eller Ålesund. Er rundt 4 timer å kjøre til begge sykehusene for oss.
Slik jeg forstår det har ikke Ålesund barselhotell, men bare barselavdeling.

Som jeg forstår det kan far være med på barselhotell mot betaling og vi får eget rom.
På en barselavdeling er det ikke sikkert at far får sove over, samt at det er mulig at han må dra i «stilletiden», og det kan være at man må dele rom med andre.

har jeg forstått rett og er det andre forskjeller?
 
Hei!
Jeg har noen komplikasjoner slik at det blir nødvendig å føde en plass som har nyfødtintensiv.

Valget står mellom St.Olav eller Ålesund. Er rundt 4 timer å kjøre til begge sykehusene for oss.
Slik jeg forstår det har ikke Ålesund barselhotell, men bare barselavdeling.

Som jeg forstår det kan far være med på barselhotell mot betaling og vi får eget rom.
På en barselavdeling er det ikke sikkert at far får sove over, samt at det er mulig at han må dra i «stilletiden», og det kan være at man må dele rom med andre.

har jeg forstått rett og er det andre forskjeller?
Jeg ble liggende på fødeavdeling/barselavdeling i 5 dager pga komplisert fødsel. Fikk meg ei natt på barselshotellet etterpå. Å ligge på avdeling føles jo ut som man er innlagt på sykehus (man er jo det) og pappaen fikk her sove sammen med meg ei natt fordi baby måtte innom nyfødt intensiv første døgnet. Men de andre 4 dagene fikk han ikke sove der. Men de var gode og lot han bli sammen med meg store deler av dagen. Jeg måtte jo ligge der fordi jeg trengte behandling og fikk jo ikke være på barselshotellet pga det. Men tok meg ei natt der når jeg «fikk lov» bare for å føle meg ei natt litt mer selvstendig (man er gjerne det bare at det er tilgang på jordmødre der hele tiden hvis det skulle være noe og måling av baby). Var helt nyyydelig å være på barselshotellet. Men som nevnt, så kan det jo hende du blir nødt til å ligge på selve føden/barselsavdeling uansett først hvis det er noe som krever behandling. Jeg kunne ikke være på barselshotellet når baby var på nyfødt intensivavdeling feks, men også pga av meg selv. Vet ikke om dette var noe oppklarende :smiley-ashamed004 :Heartpink
 
Her blir det jo evnt barnet som må på nyfødt og få pustestøtte.
Men hvis barnet da blir lagt inn der, så kan far være på avdeling med meg?
Og hvis det «bare» ender med ekstra monitorering får han ikke lov og bli, så lenge alt er bra med meg?

Jeg syns det er merkelig, er jo to som har blitt foreldre ikke bare mor.
 
Sniker. Hvis du skal innom nyfødt intensiv så ville jeg valgt st Olav. Stor intensiv avdeling med masse kompetanse. I tillegg har de barselhotell så far får vært med. Far får dekket hotell så lenge barnet ligger på pustestøtte, hvis ikke må far betale selv. Blir barnet liggende på nyfødt etter at du er skrevet ut, vil du få hotellrom på pasienthotellet, og pappa kan være med men må betale litt selv.

Når det er sakt mener jeg man har noen rettigheter om gratis opphold om man har lang reisevei. Usikker på hvor langt unna, men må komme «utenbys fra». Tror dere tilhører denne gruppen.
 
Sniker. Hvis du skal innom nyfødt intensiv så ville jeg valgt st Olav. Stor intensiv avdeling med masse kompetanse. I tillegg har de barselhotell så far får vært med. Far får dekket hotell så lenge barnet ligger på pustestøtte, hvis ikke må far betale selv. Blir barnet liggende på nyfødt etter at du er skrevet ut, vil du få hotellrom på pasienthotellet, og pappa kan være med men må betale litt selv.

Når det er sakt mener jeg man har noen rettigheter om gratis opphold om man har lang reisevei. Usikker på hvor langt unna, men må komme «utenbys fra». Tror dere tilhører denne gruppen.
Takk for svar :love017
 
Her blir det jo evnt barnet som må på nyfødt og få pustestøtte.
Men hvis barnet da blir lagt inn der, så kan far være på avdeling med meg?
Og hvis det «bare» ender med ekstra monitorering får han ikke lov og bli, så lenge alt er bra med meg?

Jeg syns det er merkelig, er jo to som har blitt foreldre ikke bare mor.
Var sånn på UNN oppe i Tromsø ihvertfall. Mitt barn måtte ha litt pustehjelp, derfor ble han liggende i ca 6 timer der. Og fordi han hadde vært innlagt der fikk far sove over sammen med meg på fødeavdelingen. Men ikke de andre nettene der. Når vi kom oss omsider til barselshotellet kunne han sove der med oss for en liten sum. Men hadde ikke lagt meg selv inn på barselshotell mens baby er på nyfødt intensiv. Hadde vært veldig stor avstand mellom meg og han der oppe ihvertfall. Men så trengte jo jeg også å bli værende på avdeling da :Heartred men ja. Det var veldig kjipt å være alene med baby etter hks. Fikk så lite søvn selv da jeg satt alene med baby om natten (og nyoperert). Var en eneste natt jordmor tilbød seg å avlaste meg litt, men da kom ei anna inn og skravla meg hull i hodet :-I
 
Har snakka med en jordmor på St.Olav og der får mannen være med hele tiden. Hun skulle høre med en kollega på Ålesund sykehus, men regnet med at det var mye av det samme der.
Så får vi se, må bestemme oss før oul den 18.juli
 
Var sånn på UNN oppe i Tromsø ihvertfall. Mitt barn måtte ha litt pustehjelp, derfor ble han liggende i ca 6 timer der. Og fordi han hadde vært innlagt der fikk far sove over sammen med meg på fødeavdelingen. Men ikke de andre nettene der. Når vi kom oss omsider til barselshotellet kunne han sove der med oss for en liten sum. Men hadde ikke lagt meg selv inn på barselshotell mens baby er på nyfødt intensiv. Hadde vært veldig stor avstand mellom meg og han der oppe ihvertfall. Men så trengte jo jeg også å bli værende på avdeling da :Heartred men ja. Det var veldig kjipt å være alene med baby etter hks. Fikk så lite søvn selv da jeg satt alene med baby om natten (og nyoperert). Var en eneste natt jordmor tilbød seg å avlaste meg litt, men da kom ei anna inn og skravla meg hull i hodet :-I
Ikke helt likt, men går på det med å få avlastning. Da jeg fødte sist satt jeg våken i 2 døgn med baby som fikk lysbehandling i 4x8 timer. Baby var veldig urolig og ville ha nærhet, men jeg fikk ikke ta hun ut. Måtte roe med bare en hånd inn i lyskassen. Anyways, det var ingen god start og jeg burde hatt avlastning så jeg fikk sove. Mannen var hjemme med det andre barnet vårt. Jeg sa ifra om dette på sykehuset da jeg hadde otul. De spurte egentlig om opplevelsen på føden og barsel sist, og siden det er høyst sannsynlig at neste barn også får gulsott og trolig enda mer aggressiv som må behandles skal de ta barnet på natten for meg. Så si ifra hvis du trenger avlastning neste gang. De er der for å hjelpe til, men er ikke alt de klarer å tenke seg til selv ;)
 
Har snakka med en jordmor på St.Olav og der får mannen være med hele tiden. Hun skulle høre med en kollega på Ålesund sykehus, men regnet med at det var mye av det samme der.
Så får vi se, må bestemme oss før oul den 18.juli
Guten vår måtte opererast på St. Olavs etter fødsel. Var innlagt der i to veker. Nyfødtintensiven har familierom der både mor og far får bu ilag med babyen. Heilt fantastisk og viktig for tilknytning etter mi meining :)
Personalet var og tipp topp!
 
Back
Topp