Fødested - Bærum eller Ahus

snmrk

Første møte med forumet
Hei :) Jeg er førstegangsfødende fra Drammen som er i uke 13 (termin 09.07.18) og må bestemme meg hvor jeg skal føde. *hjelp*

Det står mellom Bærum og Ahus da vi har et stort ønske om familierom, noe Drammen sykehus ikke kan garantere.

Har noen erfaringer fra en av disse sykehusene eller bekjente som har født der (helst fra de 4 siste årene) , som hjelpe meg med å ta en avgjørelse?

Del gjerne både positive og negative erfaringer

:anyone

Jeg fødte på Ahus i september og følte vi ble godt ivaretatt både på føden og på barsel. Har ikke noe negativt å si om hverken jordmødre, leger eller pleiere. :)
Da jeg fødte var det fullt på hotellet, så fikk dobbeltrom på barselavdelingen.
Sov der alene en natt (mannen måtte hjem) og neste dag kom det en annen dame som også skulle bo der. Jeg valgte derfor å dra hjem dagen etter fødsel.

Så de kan nok ikke garantere familierom noen steder om det er stor pågang på avdelingene.

Jeg sier som hun over, familierom er det ingen garanti for ved mindre du har en særskilt grunn. Og sommeren er høysesong for føding, så sjansen for at det er veldig fullt er stor. Jeg ville valgt det sykehuset som har mest praktisk reisevei :)

Født på Bærum. Helt supert, men ikke midt i høysesong da. Men de sier jo at pga nye barnehageregler er det ikke like presset som tidligere :)

Født begge barna mine på Ahus, nå sist i november. Vi har vært veldig fornøyde begge gangene, med både jordmødre, leger og barnepleiere :) vi var på barselhotellet første gangen, kjempe fint der med hyggelige jordmødre som var behjelpelige med alt. Var på barsel nå andre gangen, eneste minuset der er at mannen min måtte reise hjem kl 21 :yuck:

Jeg fødte på Ahus for 3 uker siden og var veldig fornøyd. Om du må være på barsel får mannen uansett ikke være der og om sommeren er nok sjansen for å måtte dele rom ganske stor. Om du får være på barselhotellet kan mannen være der men det er ingen garanti for at det er plass, spesielt ikke om sommeren.

Fødte på Bærum i år. Litt slitt og gammelt på barsel kontra barselhotellet på Ullevål, men flinke de som jobbet der og på føden. Selv ville jeg valgt (og valgte) sted med kortest reisevei!!

Jeg fødte på Bærum i 2002 og 2002. Fornøyd med alt bortsett fra at de ikke har barneavdeling.
Sønnen min ble kjørt avgårde til Rikshospitalet etter fødsel, og jeg måtte bli igjen til det var avklart om det var noe alvorlig el ikke. Føltes grusomt å sitte igjen «på vent».

Jeg hadde valgt bærum men har selv født på Ullevål sykehus både vanlig fødeavdeling og Abc klinikken. Spesielt fornøyd sist gang med å føde på ABC klinikken. Nå bor jeg i Bærum og har kort vei til Ullevål sykehus.

Fødte på Bærum nå i oktober. Var veldig fornøyd med både føden, barsel og personell :)
Og lystgass var en morsom opplevelse

Men tenkte som noen av de over - ville nok valgt kortest reisevei for dere.

Ps: i 2015 fødte jeg i Drammen (bodde der da). Var visst midt i et rush og det kom 9unger den natten jeg var inne; fikk likevel rom alene de ti første nettene, mens mannen var der. Kun siste natten, da han likevel skulle hjem at jeg delte rom med en annen dame :)

Kan noen forklare litt hva de forskjellige alternativene er? Barselhotell? Barsel? Hva er forskjellen?

Forskjellen ligger bla. i om far kan overnatte samme med dere på sykehus, det er på barselhotell/pasienthotell. På barsel kan han i noen tilfeller overnatte, oftest ikke, og såklart ikke hvis man deler rom med en annen kvinne, hvilket kan forekomme. Dersom du blir veldig dårlig etter fødsel, må du uansett på barsel.

Bærum!

Fødte der i mars, og har bare godord!! Oppfølging under svangerskap, innleggelse en uke før igangsettelse og alt rundt fødselen var supert! Føden der var virkelig helt super! Anestesilegen kunne tatt seg ei bolle, da.. men de var opptatte i operasjon, så det var vel ikke mye de kunne gjøre der og da :p
Det fine er at de har mest normale fødsler, så det er ofte roligere der enn på f.eks Drammen eller Ahus, hvor de tar imot de med komplikasjoner og syke babyer.

Barsel var helt ok. Fikk spørsmål om mannen skulle sove over, men det skulle han ikke, så vi fikk et mindre rom. Flinke til å hjelpe om man spør om hjelp, men man må ofte spørre, uansett hvilken barsel du er på. Bærum har enerom/familierom til ALLE på barsel!

Eneste er at de ikke har nyfødtintensiv, så om noe skulle skje, så blir du sendt til Drammen. Eventuelt: om du får et svangerskap med problemer, så får du ikke føde på Bærum. Jeg fikk svangerskapsdiabetes, og fikk beskjed at om jeg begynte på medisiner, så fikk jeg ikke føde på Bærum.

Jeg har ingen erfaringer selv, da jeg er førstegangsfødende. Men jeg har fått plass på Ahus i sommer. Kort reisevei var et av mine kriterier og jeg bor i Lørenskog. Å reise fra Drammen til Lørenskog høres langt ut. Tenk om du har en styrtfødsel?

Super fornøyd med Drammen [emoji16] fikk familierom i 3 dager og et fantastisk personal både på føden og på barsel [emoji4]

Back
Topp