Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Takk for svar Maya [emoji173]Før jeg starter så vil jeg si at vi hadde positive og negative opplevelser. Dette tror jeg er helt normalt. Alt i alt så opplevdes Ullevål som er kompetent og profesjonelt sted å føde. Fødte på Ullevål sist gang med nr 1. Var på føden fra ca kl 12-20 dvs to skift med jordmødre. Tror de byttet i 15 tiden. Veldig dyktige og medmenneskelige begge to. Veldig søte. Fikk epidural av dansk anestesilege. Jeg forstår dansk dårlig men vi hadde vært på fødselsforberedende kurs så vet hva slags risiko som foreligger. Jeg forstod ellers ikke hva fyren sa og hadde det veldig vondt akkurat da. Det var to risikoepisoder hvor et stort team med legespesialister kom løpende (stand-by i tilfelle haste ks); da vannet ble tatt og baby var stresset samt da baby skulle ut igjen pga stress, han ville ikke ut og jeg hadde ikke pressrier pga epiduralen så måtte presse ham ut med egen kraft og litt vakuum. En halvtime før baby måtte ut (det er grense for hvor lenge man kan ha full åpning før baby må ut) fikk mannen mat fordi han så blek ut iflg jordmor. Mannen må normalt ordne/kjøpe mat selv. Ullevål opplevdes som veldig profesjonelt så langt. Jeg lå en natt på barsel pga infeksjonsfare (jeg fikk feber under fødsel pluss at jeg ikke greide å tisse og det må man greie for å komme på hotellet). Jeg opplevde barselavdelingen som utrolig deilig. Jeg slapp å dele rom den natten som var fint fordi jeg ble sjekket hver 3. Time. Om morgenen tilbød de ansatte å komme med frokosten til meg på sengen. Vi bodde vel to netter på hotell og jeg føler at vi da ble mer etterlatt til å greie oss selv. Det var selvsagt ansatte der men det er større område og flere ansatte fordelt på mange skift så ble mange å forholde seg til. Jeg var veldig uheldig med melken (fikk ikke melk på 14 dager) og det ble veldig stressende og strevsomt med ammingen. Flere av de ansatte vi traff på mener selvsagt at melken kommer etter noen dager som sikkert er tilfelle for mange men ikke for oss. Baby gikk ned fra 3,5 til 3,1 kg de første 5 levedager. Vi fikk lite veiledning før vi forlot sykehuset. Vi hadde ikke en avslutningssamtale før vi dro som visstnok er ganske vanlig. Gitt det jeg vet i dag så ville jeg muligens valgt å ikke føde et sted med hotell men det være sagt så har jeg som annengangs søkt Ullevål igjen.
Takk for svar Maya [emoji173]
Vår siste fødeopplevelse var nesten et mareritt fra ende til annen, men det var en stille fødsel og det virket som personalet den natten/morningen bare mistet all kunnskap de hadde om sånt og rutiner..
Vi er veldig usikre på om vi skal ta sjansen på dette sykehuset igjen, som er 30min unna hjemme, eller håpe at det går bedre hos et av de tre jeg spør om.
Problemet er bare at de ligger ca 2timer unna hjemme [emoji85]
Blir jeg fødende i rush tiden på en hverdag så tar det nok 3timer...
Jeg har søkt fødeplass på Kalnes. Har hørt veldig mye bra om dem. Ei venninne av meg fødte der for to uker siden, og hun var storfornøyd. Hun bor ca 1,5 timer unna og hørte egentlig til A-hus, men søkte seg inn til Kalnes.
Jeg har også hørt mye bra om Kalnes, gledet meg egentlig til å føde storesøster på et så fint og nytt sykehus [emoji4]
Kjenner mange som er fornøyde med fødselen der og kjenner flere som har hatt en fin stille fødsel også.
Men med oss gikk det bare skikkelig galt.
Vi følte oss behandlet som om vi var på verkstedet med bilen, selv om vi da skulle føde et etterlengtet barn stille inn i verden.
I samtale med pasientombudet har de innrømmet 5 rutinebrudd, to av dem har sammenheng med senaborten, mens tre av dem er samme rutine med alle fødende.
Dette, med ubehagelig personale, ting som har blitt sagt som skremte oss og at vi vet at vi har blitt så sinnsykt forskjellbehandlet gjør at vi er skeptiske til å føde der igjen.
Hadde det vært en liten ting så hadde vi nok klart det, men jeg får vondt hver gang jeg kjører forbi sykehuset, blir kvalm av å være der.. Det er ikke de beste føringene for en god fødselopplevelse dessverre..
Det er litt det, jeg blir fortsatt fysisk dårlig av å kjøre forbi sykehuset 1.5år etter fødsel..Bare pga minnene ville jeg valgt vekk det sykehuset. Dessuten så er du forutinntatt (forståelig) og du risikerer å treffe folk du kanskje ikke klarer å stole på eller orker å forholde deg til.
Ikke krisemaksimer. 2 timer er et stykke, men det går bra. Når fødselen er nærstående er du i kontakt med vakthavende jordmor flere ganger før du reiser inn (sannsynligvis). Mest sannsynlig skjer det ikke i rushtiden, natt og kveldstid er i grunn det vanligste.
På grunn av din historie så bør man også kunne forvente at det blir tatt ekstra hensyn til din evt. frykt for at noe skal gå galt (alle har jo en frykt for det, men du har jo fått frykten bekreftet tidligere og er sånn sett mer sårbar). Med det mener jeg at du nok blir tatt inn for kontroll noen timer for tidlig om du ønsker det.
Takk for svar, det er vel egentlig A-hus vi heller litt imot. Rikshospitalet har ingen ordning for far etter fødsel og jeg er ganske avhengig av å ha han der [emoji4]Sniker.
Jeg fødte på Ahus i desember og er veldig fornøyd. Jeg var på flere ekstra kontroller, ble igangsatt, lå på observasjon og avsluttet fødselen med en operasjon så jeg var innom mange avdelinger og i kontakt med mange ansatte. Alle var hyggelige og tok godt vare på oss.
Nei, det var virkelig en forferdelig opplevelse og det gjorde nok sorgen ekstra hard. Vi har på en måte forsonet oss med at storesøster aldri ville overlevd, men det er en ekstra sorg at fødselen kunne vært så mye bedre og at vi sitter uten en del minner fordi de valgte å droppe en del rutiner den natta.Nei, huff. Dette var ikke noe godt å lese [emoji174] Etter en sånn opplevelse skjønner jeg godt at dere er skeptiske. Man skal jo føle seg trygg og ivaretatt på føden!
Det er litt det, jeg blir fortsatt fysisk dårlig av å kjøre forbi sykehuset 1.5år etter fødsel..
Jeg hadde glemt litt at jeg må ut i permisjon tre uker før fødselen [emoji85][emoji28]
For da er det egentlig ikke noe stort problem. Hvis gubben har skole da, så kan jeg bare henge hos foreldrene mine når det nærmer seg, de bor 30-40min unna disse andre sykehusene [emoji4]
Vi har også snakket om det at det nok skal litt mer til før de sender oss hjem selv fødselen ikke er 100% i gang, når vi bor 2timer unna sykehuset..
Tror jeg skal ta det opp med jordmor når jeg begynner med kontroller hos ho, samt snakke med den psykiatriske sykepleieren jeg går til samtaler hos [emoji173]
Jeg vil gjerne høre fra dere som har født på
Rikshospitalet
Ullevål
A-hus
Kalnes
Vil høre både gode og dårlige erfaringer, vi sliter nemlig med å bestemme oss for fødested [emoji37]