Fødeplass Oslo: Riksen vs Ullevål

Gjest1234

Elsker forumet
Hvorfor valgte dere Riksen eller Ullevål?

Hadde valgt Ullevål hadde det fortsatt vært mulig å føde hos ABC.
Nå vet jeg ikke.

Tror at barsellhotell ikke er så viktig siden mannen må uansett hjem på natta.

Hva er ellers bra/best hos Riksen/Ullevål.
Skal søke fødeplass neste uke. :nailbiting:

Rent fagmessig er de like dyktige på Ullevål som på riksen så uansett hvor du havner så er du i beste hender. Rh har nok noe bedre kapasitet på føden da de har litt mindre fødende. Ellers har Ullevål barselhotell, som er veldig deilig om du ikke trives med å dele rom med andre nybakte mødre deres (gråtende) babyer. Pappa får heller ikke sove over på RH. Når det er sakt så er man mer på egenhånd mtp hjelp på hotellet enn på barsel. Ellers er det nyfødt intensiv på begge sykehus, her er Ullevål bedre tilrettelagt for familier, mindre bråk, større plass, men kompetansen er den samme. Jeg har født på Ullevål tidligere så har søkt der nå også.

Ikke helt svar på tråden men, jeg har født på Ullevål. Startet på ABC, men endte på føden helt til slutt etter 1 døgn m rier. Jeg var fornøyd, men all oppfølging var jo på ABC. Var også på hotellet der, hadde litt småpanikk først men tenker jeg vil være roligere evnt 2. gang, syns det er kjekt m hotell. Jeg hører egentlig til Ahus, men vurderer å velge Ullevål igjen hvis det kommer til det.

Rent fagmessig er de like dyktige på Ullevål som på riksen så uansett hvor du havner så er du i beste hender. Rh har nok noe bedre kapasitet på føden da de har litt mindre fødende. Ellers har Ullevål barselhotell, som er veldig deilig om du ikke trives med å dele rom med andre nybakte mødre deres (gråtende) babyer. Pappa får heller ikke sove over på RH. Når det er sakt så er man mer på egenhånd mtp hjelp på hotellet enn på barsel. Ellers er det nyfødt intensiv på begge sykehus, her er Ullevål bedre tilrettelagt for familier, mindre bråk, større plass, men kompetansen er den samme. Jeg har født på Ullevål tidligere så har søkt der nå også.
Får ikke far sove Iver? Sist jeg fødde på Ullevål var vi alle 3 på hotellet…

Får ikke far sove Iver? Sist jeg fødde på Ullevål var vi alle 3 på hotellet…

Hvis det er ledig kapasitet ja :)
Min har fått sove over 2 av 7 netter jeg totalt har vært på barsel (2 barn født på riksen). De holder av familierom til flerlinger, foreldre med baby på nyfødtintensiv, keisersnittforløsning. Jeg har ikke hatt noe av det.
Det er også mulig å føde på riksen også dra til barselhotellet på Ullevål etterpå. Hvis du må på barsel som fødende på Ullevål (og ikke barselhotell) er det alltid en risk at far ikke kan overnatte på ullevål også, da de ofte ikke har kapasitet til å ha far på barselavdelingen.

Kommer an på hva du foretrekker kanskje? Hvis du føler du kommer til å trenge litt bistand og oppfølging av helsepersonell etter fødsel vil jeg ikke anbefale Ullevål og barselhotellet. Vi ble ikke spesielt godt ivaretatt der når vi var der i oktober 2020, og jeg syns ikke de vi hadde kontakt med virket faglig dyktige. Møtte én jordmor på tre dager, ellers var det bare andre type fagarbeidere og kommunikasjonen var veldig dårlig. Måtte spørre på fem forskjellige måter om jeg kunne få en ny pute fordi babyen hadde klart å tisse på den, og det var det ingen som forsto. Så denne gangen vurderte jeg riksen for å få annen oppfølging etterpå, men så tenker jeg at jeg som andregangs har litt mer ro og ikke kommer til å trenge så mye, og da er hotellet fint å være på.

Selve fødselen tror jeg vil være lik for de aller fleste på både riksen og Ullevål :)

Jeg fødte nylig på Ullevål og var 1 natt på barsel og 2 netter på hotellet . Jeg var veldig imponert over kompetansen til de som jobbet der of følte meg godt ivaretatt. Største problemet med Ullevål var at jeg pga vekt måtte ligge 1 døgn på barsel for overvåking, og det var visst rutine, men ingen hadde sagt noe til meg før etter jeg hadde født og skulle overføres. Kommunikasjonen mellom de som jobber der var ikke alltid den beste , men de jeg var i kontakt med hadde masse tid til oss of hjalp oss masse

Ikke helt svar på tråden men, jeg har født på Ullevål. Startet på ABC, men endte på føden helt til slutt etter 1 døgn m rier. Jeg var fornøyd, men all oppfølging var jo på ABC. Var også på hotellet der, hadde litt småpanikk først men tenker jeg vil være roligere evnt 2. gang, syns det er kjekt m hotell. Jeg hører egentlig til Ahus, men vurderer å velge Ullevål igjen hvis det kommer til det.

Ahus har jo ganske bra føde og barselavdeling med familierom slik at far får være med hele tiden. Eneste de ikke har er høyintensiv på nyfødt intensiv så om ungen må ha høyintensiv hjelp må den overflyttes til Ullevål eller RH.

Takk for alle svar! Tror jeg skal velge Ullevål.

Blir alene på natta siden mannen må være hjemme på natta. Men jeg er veldig privat person og ønsker meg alenerom.

I tillegg tror jeg ikke jeg skal gå for epidurial så dette er ikke så viktig.

Men greit å ha nicu i nærhet. Har hat så mange sa at jeg er litt redd av alt nå.

Far får sove over på hotellet på Ullevål men ikke mulighet på RH

Altså han KAN få mulighet på riksen, men litt mer avhengig av kapasitet, og om du eventuelt har hatt keisersnitt eller sånn. Min har jo sovet der noen netter av vårt opphold. Men man kan ikke planlegge like sikkert for det sånn som på Ullevål.

Back
Topp