Svarer jeg
Riksen har 8 dobbeltrom og 8 enkeltrom
Jeg har født der 2 ganger. Veldig fornøyd med alle jordmødre og pleiere både på føde og barsel, og også fornøyd med ekstra oppfølging som jeg hadde pga risikosvangerskap. Men når du er på barsel er det litt som over alt ellers, vil du ha hjelp til amming eller annet må du ringe i den røde snora. Og trenger du hjelp på nytt 10 min etterpå, så bare ring igjen. Man må mase for å få hjelp, men da får man det også er min erfaring
Den gode kompetansen som er på riksen gjør også at de tar imot flere spesielle tilfeller, som kanskje ikke tas imot på Ullevål feks. Og foreldrene til disse babyene har høyere prioritet for at begge skal få overnatte. Dette er blant annet:
Flerlingfødsler
Premature som må på nyfødtintensiv
Andre babyer som må på nyfødtintemsiv
Kvinner som har tatt keisersnitt
Kvinner som mistet barn i feks dødfødsel i forrige svangerskap
Jeg var sistnevnte der sist, fikk vårt første levende baby etter en dødfødsel, men jeg måtte dele rom for det var fullt og kommet flere tvillinger og keisersnitt som hadde høyere prioritet. Og det skjønner jeg såklart. Men hvis det ikke var viktig for meg å være på riksen pga risikosvangerskap ville jeg heller valgt Ullevål for å kunne være på pasienthotellet sammen emd far. Som førstegangsmamma var det veldig tøft å være alene (sikkert også pga forhistorie som hadde gjort svangerskapet psykisk veldig slitsomt).
Men om det er mye ledig plass får såklart far overnatte med deg
Vi måtte tilbake pga gulsott da han var 5 dager, og da var alle rommene fulle så vi sov inne på et kontor både far og jeg
men for meg gjorde ikke det noe så lenge jeg ikke måtte være uten samboer.
Jeg spurte når det pleier å være fullt der, og fikk til svar at rush med mange fødende kom i perioder gjennom hele året, og ikke bare på sommer som jeg trodde. Jeg fødte i januar
Jeg tror Ullevål er like flinke på å ta imot babyer som riksen, og hvis du er veldig urolig under fødsel kan du feks be om at babyen kan få en elektrode på hodet etter vannet er gått. Da ser de hele tiden hvrodn pulse til babyen er, og det er en lege som sitter og følger med på monitoren. De vil alltid stå klare til å løpe inn, mange leger på én gang, og noe plutselig skulle skje