Fødeloft eller avdeling pga vektøkning?

Vimsen88

Glad i forumet
MayDay2021
Sensommerskattene 2023
Noen her som har opplevd å bikke "vektgrensa" for å føde på fødeloft, og dermed har måttet føde på fødeavdeling? Eller som har bikket grensa og likevel fått føde på fødeloftet? Gjelder SUS, usikker på om andre sykehus har samme greie.

Jeg hadde i utgangspunktet ikke lagt så mye på meg, men den siste tiden har jeg gått opp veldig, samlet mye mer væske i kroppen, og nå legger jo ungen på seg mye hver uke i tillegg, så jeg bikker 20kg grensa hvert øyeblikk :smiley-ashamed005 Og har fått beskjed om at jeg sannsynligvis da må føde på fødeavdelingen, ikke fødeloftet. Lurer på om noen har annen erfaring rundt dette, som også har gått over grensa på vekt?
 
Beklager, så ikke hvilken gruppe du postet i. Håper svaret mitt kan være til hjelp på noen måte allikevel :)

Fikk også samme beskjed. Først var jeg over grensa pga bmi. Så endret de bmi grensen slik jeg gikk til grønn gruppe og kunne fått føde på fødeloftet. Men så gikk jeg over grensen for kg økning og ble rød igjen. Måtte føde på fødeavdelingen.

Uansett var dette når fødeloftet var stengt ifjor pga corona så hadde vell sånn sett ikke noe å valg da.

Etter omvisning på sykehuset før corona kom ville jeg være på fødeavdelingen. Syns ikke sengene på loftet så noe behagelig ut. Likte godt sengen på fødeavdelingen og hadde ikke noe medisinsk smertelindring. Glemte be om badekar så fikk dessverre ikke rom med det.
Hadde en veldig fin fødselsopplevelse og positiv erfaring fra fødeavdelingen.

Er det noe spesielt du tenker på? Vil du ikke på fødeavdelingen?
 
Last edited:
Beklager, så ikke hvilken gruppe du postet i. Håper svaret mitt kan være til hjelp på noen måte allikevel :)

Fikk også samme beskjed. Først var jeg over grensa pga bmi. Så endret de bmi grensen slik jeg gikk til grønn gruppe og kunne fått føde på fødeloftet. Men så gikk jeg over grensen for kg økning og ble rød igjen. Måtte føde på fødeavdelingen.

Uansett var dette når fødeloftet var stengt ifjor pga corona så hadde vell sånn sett ikke noe å valg da.

Etter omvisning på sykehuset før corona kom ville jeg være på fødeavdelingen. Syns ikke sengene på loftet så noe behagelig ut. Likte godt sengen på fødeavdelingen og hadde ikke noe medisinsk smertelindring. Glemte be om badekar så fikk dessverre ikke rom med det.
Hadde en veldig fin fødselsopplevelse og positiv erfaring fra fødeavdelingen.

Er det noe spesielt du tenker på? Vil du ikke på fødeavdelingen?

Tusen takk for svar! :)
Jeg er førstegangsfødende og har pga corona ikke fått tilbud om omvisning på sykehuset - så jeg vet ikke hvordan noenting er, men hører historier om at fødeavdelingen er mer lytt ift hva man hører fra andre rom, samt at badekar er mangelvare der, og har av den grunn et støree ønske om å få være på fødeloftet. Hører også om mer ro, mer privatliv, bedre atmosfære osv på fødeloftet. Men når vektøkningen har vært for stor så forsvinner liksom den muligheten, og det kjenner jeg at stresser meg litt. Kan liksom ikke "gå ned" 2kg på magisk vis heller, for å få være på fødeloftet:nailbiting: så det var mest hvilke erfaringer folk sitter igjen med og hva den egentlige forskjellen er - innser forsåvidt at innlegget her nok skulle vært på kategorien "svangerskap og fødsel" for å treffe flere, men det gikk litt fort i svingene når jeg skrev innlegget :smiley-ashamed008 tusen takk for svar likevel :Heartred
 
Sniker
Jeg har bare født på fødeavdeling og hatt veldig god erfaring med det, om det hjelper å høre :)
Vært så inni min egen boble at jeg ikke har hørt noe fra andre rom under fødsel likevel ;)
Kan dempe lyset litt og ha på radio eller musikk for roligere atmosfære for eksempel.
Har ikke ført på SUS da, men et annet sykehus hvor det også er forholdsvis lytt mellom rommene.
 
Jeg skal føde på ABC - som høres ut som er litt den samme greia. Har selv gått opp ca 20-22 kg (fra 70-90 isj) men jordmor sa egentlig ingenting på det. Bare en kort påminnelse om å tenke litt på kostholdet nå de siste ukene, men ikke noe om å evt måtte føde annet sted. Jeg har hatt en jevn vektøkning da, og ingen tegn på f.eks. svangerskapsforgiftning.
Hvis du gikk opp mye på kort tid er de kanskje redde for akkurat det, og derfor tenker at du ikke kan føde der?

Håper det ordner seg for deg :Heartred
 
Hvis du gikk opp mye på kort tid er de kanskje redde for akkurat det, og derfor tenker at du ikke kan føde der?

På SUS har de en grense for bmi og en for total vektøkning gjennom svangerskapet ifht om en får føde på fødeloftet (jordmorstyrt) eller må være på fødeavdelingen :)
 
Sniker
Jeg har født på fødeavdelingen på SUS og hadde en veldig god opplevelse. Var grønn hele svangerskapet og skulle også på loftet, frem til det ble avdekket at han lå i seteleie og det dermed ble som risikofødsel å regne. Syns atmosfæren var fin, var liksom kun oss og baby det handlet om, selv om det ble en del personell innom i tillegg til oss. Mannen har sagt i etterkant at han hadde hørt fra et annet rom når døra var oppe, men det fikk ikke jeg med meg. Vi hadde badekar på rommet, men tror ikke jeg kunne brukt det pga vannavgang.
 
Tusen takk for svar! :)
Jeg er førstegangsfødende og har pga corona ikke fått tilbud om omvisning på sykehuset - så jeg vet ikke hvordan noenting er, men hører historier om at fødeavdelingen er mer lytt ift hva man hører fra andre rom, samt at badekar er mangelvare der, og har av den grunn et støree ønske om å få være på fødeloftet. Hører også om mer ro, mer privatliv, bedre atmosfære osv på fødeloftet. Men når vektøkningen har vært for stor så forsvinner liksom den muligheten, og det kjenner jeg at stresser meg litt. Kan liksom ikke "gå ned" 2kg på magisk vis heller, for å få være på fødeloftet:nailbiting: så det var mest hvilke erfaringer folk sitter igjen med og hva den egentlige forskjellen er - innser forsåvidt at innlegget her nok skulle vært på kategorien "svangerskap og fødsel" for å treffe flere, men det gikk litt fort i svingene når jeg skrev innlegget :smiley-ashamed008 tusen takk for svar likevel :Heartred

Har ingen erfaring med fødeloftet siden det var min første fødsel. Kan si jeg merket ikke så mye til om det var lytt når jeg var på rommet. Da var jeg i min egen boble. Hørte litt når jeg måtte ut på gangen for å gå på do bare, da ikke alle rom har egne bad der. Be om badekar når du ringer før du reiser inn. Da kan de prøve legge til rette for det.

Selv om du må føde på fødeavdelingen pga vektøkning kan du be om å være mest mulig alene hvis det er ønskelig. Hovedgrunnen til at du evt. må være der er for det tydeligvis er større sjanse for komplikasjoner jo større/tyngre vi gravide er og dermed krever litt mer overvåking. I tillegg er det leger tilstede på avdelingen om noe skulle skje.
Hvis du ønsker epidural må du uansett være nede på fødeavdelingen.

Sånn jeg forstod det er det igrunn ikke så mye forskjell. Du kan få nesten alt på fødeavdelingen som på fødeloftet. Anbefaler deg å skrive fødebrev :)

Send gjerne melding hvis du vil ha mer detaljert beskrivelse av min opplevelse.

Var på fødselsforberedende kurs der i februar rett før corona kom. De har laget en kort omvisningsvideo av avdelingene hvis du ikke har sett det?
https://youtu.be/oCbdsE_k1KE

Ellers var det veldig greit å følge litt med her for praktisk informasjon
https://helse-stavanger.no/om-oss/nyheter/til-deg-som-har-fodt-eller-skal-fode-snart
 
Hei!

Jeg fødte på "Loftet" i 2017, og på "Føden" nå i april (i uke 37+5).

Jeg elsket å være på loftet i 2017. Min fødsel gikk raskt unna, og var helt ukomplisert. Jeg valgte den gangen å føde i badekar, og fikk det. Jeg hadde sett frem til å få være oppe igjen i år, men av medisinske årsaker fikk jeg vite i uke 26 at jeg måtte føde på Føden. Jeg grua meg masse, for hadde hørt mye av det samme som deg. I forkant av fødselen hadde jeg sammen med kommunal jordmor sendt inn mine ønsker. Når jeg kom fikk jeg derfor rom med badekar ettersom det var ledig. Jeg hadde en ekstrem rask fødsel denne gangen, og de rakk rett og slett ikke tappe vann i karet før babyen var her. Men fødeopplevelsen min er fantastisk. Jordmor var helt super, og løste mine ønsker og behov på en måte jeg ikke visste selv gikk!

Totalt sett så er nok kanskje atmosfæren på loftet litt roligere, i og med at det er jordmorstyrt. Min opplevelse er at du hører minst like mye av naboene dine begge steder, og at hvis du lytter til jordmor, eventuelt ber om ny hvis dere ikke har kjemi (jeg gjorde det sist fødsel), så er det en veldig lik opplevelse begge steder!
 
Synes det hørtes litt voldsomt ut å ikke få lov til å føde der om man legger på seg 20+ kg? Den skuffelsen den gravide får gjør jo nesten verre?
Jeg skjønner at det er for mange kilo i forhold til hva som er ønskelig. Samtidig har jeg selv gått opp så mye, men føler meg fremdeles kjempesprek. Har hatt et kjempefint svangerskap helt uten problemer, så syntes det hørtes veldig strengt ut. Håper man da vurderer hele bildet og ikke bare vektgrensen.
 
Tusen takk for alle gode svar :Heartred Det er betryggende å høre om opplevelser som er positive fra fødeavdelingen, og ikke så "kliniske" som jeg har hatt inntrykk av så lenge. Jeg tror jeg ble mer tatt på senga over at økning i det som de tydelig mener er vannvekt nå i slutten, skulle bumpe meg fra grønn til rød - og at det jeg var mest forberedt og klar for skulle bli tatt bort nok en gang (første pga seteleie, men jeg ble grønn igjen etter vellykket vending og fikk beskjed om at det ble fødeloft, for jeg to dager etter ble bedt om å forberede meg på fødeavdeling pga høy vektøkning totalt sett). Kanskje ikke de beste forutsetningene for fødsel, men jeg takler brå endringer svært dårlig :laughing002
 
Sniker
Jeg har født på fødeavdelingen på SUS og hadde en veldig god opplevelse. Var grønn hele svangerskapet og skulle også på loftet, frem til det ble avdekket at han lå i seteleie og det dermed ble som risikofødsel å regne. Syns atmosfæren var fin, var liksom kun oss og baby det handlet om, selv om det ble en del personell innom i tillegg til oss. Mannen har sagt i etterkant at han hadde hørt fra et annet rom når døra var oppe, men det fikk ikke jeg med meg. Vi hadde badekar på rommet, men tror ikke jeg kunne brukt det pga vannavgang.

Var det mye personell jevnt over, eller mer i slutten og i selve trykkefasen? En av tingene jeg ikke ønsker, er for mye personell dersom jeg ikke har behov for det (sykehus/legeskrekk, blir raskt stressa om jeg mister oversikten/kontrollen på hvor mange/hvilken funksjon de ulike frakkene i rommet er der for:smiley-ashamed005), som jeg naturligvis vil notere i fødebrev - men greit å ha en liten forberedelse på forhånd :nailbiting:
 
Send gjerne melding hvis du vil ha mer detaljert beskrivelse av min opplevelse.

Var på fødselsforberedende kurs der i februar rett før corona kom. De har laget en kort omvisningsvideo av avdelingene hvis du ikke har sett det?
https://youtu.be/oCbdsE_k1KE

Ellers var det veldig greit å følge litt med her for praktisk informasjon
https://helse-stavanger.no/om-oss/nyheter/til-deg-som-har-fodt-eller-skal-fode-snart

Tusen takk for svar og linker! Jeg har ikke sett verken omvisningsvideo eller den siste lenken - de skal jeg absolutt se på! Veldig kjekt at det er digital omvisning når man ikke får gått selv :)
 
Noen her som har opplevd å bikke "vektgrensa" for å føde på fødeloft, og dermed har måttet føde på fødeavdeling? Eller som har bikket grensa og likevel fått føde på fødeloftet? Gjelder SUS, usikker på om andre sykehus har samme greie.

Jeg hadde i utgangspunktet ikke lagt så mye på meg, men den siste tiden har jeg gått opp veldig, samlet mye mer væske i kroppen, og nå legger jo ungen på seg mye hver uke i tillegg, så jeg bikker 20kg grensa hvert øyeblikk :smiley-ashamed005 Og har fått beskjed om at jeg sannsynligvis da må føde på fødeavdelingen, ikke fødeloftet. Lurer på om noen har annen erfaring rundt dette, som også har gått over grensa på vekt?

Sniker fra april!
Jeg er 176 høy, var 90 kg ved svskapet begynnelse og 115 ved fødsel, og fikk føde på stua på st olavs, og ikke avdeling :) var ingen som nevnte vekta mi. Men kan jo såklart være forskjell fra sykehus til sykehus! Lykke til!
 
Sniker fra april!
Jeg er 176 høy, var 90 kg ved svskapet begynnelse og 115 ved fødsel, og fikk føde på stua på st olavs, og ikke avdeling :) var ingen som nevnte vekta mi. Men kan jo såklart være forskjell fra sykehus til sykehus! Lykke til!

Det gir jo litt håp! Jeg er 173cm, starta på ca 85kg, var 104kg på forrige kontroll. Så da er det vel å håpe at de ellers ser at alt har vært fint hele graviditeten og tillater fødeloft likevel :) Takk for svar!
 
Det gir jo litt håp! Jeg er 173cm, starta på ca 85kg, var 104kg på forrige kontroll. Så da er det vel å håpe at de ellers ser at alt har vært fint hele graviditeten og tillater fødeloft likevel :) Takk for svar!
Det gjør de nok! ❤️ Masse lykke til!
 
Hei! Lurer på hvordan jeg søker plass på fødeloftet?
 
Mener alle blir lagt inn på fødeloftet ved ankomst, med mindre det er andre årsaker til at du skal være/må ned på fødeavdelingen.

Ja, slik var det i alle fall før koronaen. Man kategoriseres, og hvis man regnes som grønn fødende (normal bmi, ikke noe ekstra risiko, hodeleie osv), så starter man automatisk på fødeloftet :)
 
Back
Topp