Fødeforberedelser

1234abc

Betatt av forumet
Søvnløs i september 2025
Pumpkin Bumps 2025
Okei veldig tidlig ute nå men jeg har sneket litt i januar og februar gruppen og det er mange tråder om ondter etter fødsel. Jeg synes det er så kjekt med fødselspodden og lytter masse, men har dere noen ekstra tips til trening eller forberedelser? Jeg så kniping er viktig.

Jeg skal ta kurset til positiv fødsel denne gangen også :)
Synes selv det hjalp godt for å bli mentalt forberedt.
Vet det finnes andre fødselsforberedende kurs, men de har jeg ingen erfaring med.

Spennende, og jeg tenker det er absolutt ikke for tidlig å mentalt og fysisk forberede seg til dette. Jeg har født 3 ganger før og det har gått veldig fint. Var på fødselsforberedende kurs før eldstemann ble født, og det hjalp i den forstand at jeg ante ikke hva jeg kunne forvente.

Denne gangen kommer jeg til å fokusere på å leve og spise sunt, trene regelmessig og unngå for mye stress i siste trimester. Jeg har tidligere hatt truende prematur fødsel så vil helst ikke ha noen modning for tidlig. De to eldste ble født til termin, men med minstemann gikk vannet 17 uker før tiden, men de klarte å holde han inne til uke 40 (det gikk bra med han).

Ja sant! Jeg tenkte kanskje å starte yoga for å trene pusteøvelser og å få ro i kroppen. Jeg hadde keisersnitt med første men skjønner nå at jeg ikke hadde vært forberedt til en naturlig fødsel i det hele tatt. Så skal ta fødselsforberedende kurs en gang til i tilfelle alt ligger til rette for naturlig. Jeg har mange flere spørsmål angående når man har høyest risiko for å revne, hva man bør gjøre da, hvordan epidural faktisk funker og hva type trening man bør gjøre for å unngå delte magemuskler, bekkenløsning og ryggplager i ettertid.

Jeg skal ta kurset til positiv fødsel denne gangen også :)
Synes selv det hjalp godt for å bli mentalt forberedt.
Vet det finnes andre fødselsforberedende kurs, men de har jeg ingen erfaring med.
Det har jeg hørt om! Del gjerne erfaringer :))

Ja sant! Jeg tenkte kanskje å starte yoga for å trene pusteøvelser og å få ro i kroppen. Jeg hadde keisersnitt med første men skjønner nå at jeg ikke hadde vært forberedt til en naturlig fødsel i det hele tatt. Så skal ta fødselsforberedende kurs en gang til i tilfelle alt ligger til rette for naturlig. Jeg har mange flere spørsmål angående når man har høyest risiko for å revne, hva man bør gjøre da, hvordan epidural faktisk funker og hva type trening man bør gjøre for å unngå delte magemuskler, bekkenløsning og ryggplager i ettertid.
Veldig lurt! Jeg har trent spinning og yoga frem til nå, men tør ikke gjøre spinning i første trimester så da blir det bare body balance, yoga og sånt. Jeg er ikke noe god til å puste, så absolutt noe å øve seg på, haha.

Har boka «positiv fødsel» etter forrige. Kommer til å lese den på nytt igjen, selv om det blir pks. Greit å få en fin, rolig opplevelse på operasjonsstuen også.

Og må jobbe litt mer mentalt med meg selv for at det blir ks også denne gangen, selv om jeg har vist det helt siden forrige gang, så må jeg jobbe litt mentalt med aksepten for at slik blir det bare.

Mine graviditet er veldig tøffe, men fødselen er enkle. Barna sklir ut lett som bare det. Tror jeg leste en bok før første fødsel som var veldig grei, men siden dette blir nummer tre etter to enkle fødsler så tror jeg ikke at jeg trenger så veldig mye forberedelser.

Ble satt igang sist, og hadde styrtfødsel og stormrier uten smertelindring. Det var en litt røff første fødsel. :smiley-ashamed004 I tillegg har jeg visstnok en veldig sterk livmor, som gjør riene ekstra vonde.

De eventuelle forberedelsene denne gangen blir å sørge for at jeg får epidural. Jeg fikk epidural sist, men den ble satt rett før ungen kom ut, så den hadde ikke noen effekt. Anestesilegen spurte om han kunne få bli igjen og se fødselen :hilarious: Også må jeg skrive fødebrev med ønske om å få sove mest mulig etter fødselen. Det fikk jeg ikke sist, og det tok veldig lang tid før jeg kom meg igjen.

Jeg hadde også styrtfdøsel med første. 1 time og 15 min. Men det startet helt av seg selv. Nummer to tok fire timer og føltes mye mer kontrollert. Ingen smertelindring på noen av dem og satser på å klare meg uten denne gangen også.

Her blir det keisersnitt nr. 4, så jeg gjør ikke noen forberedelser egentlig :smiley-ashamed004

Å øve på å puste er god smertelindring. Med første hadde jeg angst for epidural, og fikk låne meg et badekar. Styrtfødsel med lang latensfase. Så rakk å hoppe oppi badekaret i en halvtime før jeg hadde full åpning og ungen kom. Nummer to rakk jeg verken badekar eller varmeflaske, kom på 30 minutter. Håper litt på en kort fødsel denne gangen og, og håper på å rekke sykehuset. :hilarious:

Fødsel virker enda veldig fjernt her, men jeg tenker definitivt at jeg skal forsøke å bli hjemme så lenge som mulig og bevege meg naturlig og gjøre normale ting så godt det går. Og jeg vil helst klare meg uten epidural, jeg har hatt to epidural og en uten og epiduralen stanset fødselen for meg så jeg måtte få drypp og da ble det ganske tøft. Så jeg vil heller ha en naturlig progresjon enn full bråstopp og så riefremkallende drypp.

Må definitivt øve på å puste, haha, jeg er helt elendig på det.

Litt annen type forberedelse, men jeg fikk litt sjokk da min første ikke så ut som meg i det hele tatt. Senere skjønte jeg at han var prikk lik mannen og bestefaren på den siden :laughing002 Er litt overrasket over at ingen nevner det i fødepodden..

Litt annen type forberedelse, men jeg fikk litt sjokk da min første ikke så ut som meg i det hele tatt. Senere skjønte jeg at han var prikk lik mannen og bestefaren på den siden :laughing002 Er litt overrasket over at ingen nevner det i fødepodden..
Haha! Jeg er litt mørk i huden, brunt hår og brune øyner. utelandsk mor. Mine to første har brunt hår og brune øyne. Nr 3 jenta kom ut BLOND med blå øyne! Heilt sykt hun er 9 år og blond enda og knall blå øyner. Faren er jo også det men det var uansett skikkelig sjokk.

Back
Topp