Fødebrev

Frozar

Elsker forumet
Novembergull 2017
Marshmallows 2022
Nå er det en stund til dette er aktuelt enda:p Men jeg tenkte plutselig litt på hva jeg gjerne vil kunne styre selv rundt fødselen.
Har dere noe dere skal skrive i fødebrevet?

Enn så lenge,så har jeg;
•Jeg vil ikke klippes så langt det ikke er krise. (Vil heller revne på naturlig måte,tror jeg:p. Har hørt at sårene gror bedre å at man som regel blir mer «normal» etterpå. Noen som har erfaring?)
•Jeg vil ha baby hos meg så fort som mulig etter fødsel. Sist gikk det to timer fra keisersnitt,til de kom inn med han til meg. Føler jeg mistet en veldig viktig del.

Jeg ble klippet forrige gang, og denne gangen kommer jeg til å skrive at jeg ønsker heller å bli klippet enn å revne :p har altså hørt motsatt av deg, at ved ett klipp er det mye mer kontrollert, mens hvis man revner kan man jo være uheldig og revne fra helt fremme til helt bak :hungover:

Jeg ble klippet forrige gang, og denne gangen kommer jeg til å skrive at jeg ønsker heller å bli klippet enn å revne :p har altså hørt motsatt av deg, at ved ett klipp er det mye mer kontrollert, mens hvis man revner kan man jo være uheldig og revne fra helt fremme til helt bak :hungover:
Åh,det vil jeg jo ikke!:wideyed: Tror jeg skal lage en tråd å høre om erfaringer:p

Jeg kommer nok til å spesifisere at dersom det ikke er mulig med hud til hud rett etter fødsel pga komplikasjoner med meg så skal de sørge for at far får det istedenfor. Også at det er viktig for meg å få all informasjon, jeg blir stressa hvis jeg føler det er noe de ikke forteller meg.

Jeg kommer nok til å spesifisere at dersom det ikke er mulig med hud til hud rett etter fødsel pga komplikasjoner med meg så skal de sørge for at far får det istedenfor. Også at det er viktig for meg å få all informasjon, jeg blir stressa hvis jeg føler det er noe de ikke forteller meg.

Helt enig i alt du skriver. Jeg kommer også til å skrive at jeg ønsker at de skal vente litt med å klippe navlesnoren dersom det er mulig, og at dersom det er sjans for at jeg revner vil jeg de skal klippe, som jeg ba dem om sist (dersom det går raskt, seteleie osv).

Tror jeg skal endre det første punktet til at jeg vil det skal klippes i stedet for å revne:p

Så flott tråd, synes det var flere veldig gode punkter dere kommer med her! Hadde ikke fødebrev forrige gang, hadde liksom ikke noe veldig sterke ønsker. Hadde tillit til at de på Storken allerede gjorde mye av det jeg hadde lyst til mtp sen avnavnling og å få babyen til meg med en gang før veiing og styring. Og det gikk jo også stort sett bra.

Denne gangen har jeg i hvert fall ett punkt jeg kommer til å legge til. Forrige gang opplevde jeg at jeg ble overtalt/"tvunget" til å ligge på rygg under pressingen, selv om jeg overhodet ikke hadde lyst til det! Alt i kroppen strittet liksom imot. Jeg fikk vel også ligge litt halvveis på siden innimellom, men likevel - i etterkant er jeg faktisk veldig provosert over dette, og denne gangen skal jeg f*** meg ikke tvinges til å gjøre noe som ikke kjennes riktig! Jordmoren jeg går til ble overrasket da hun hørte det, og mente at jeg nok hadde litt uflaks med jordmoren som kom etter vaktskiftet når jeg skulle presse, for sånn skulle det ikke være på KK, og i alle fall ikke på Storken. Hun anbefalte å skrive fødebrev, og jeg har også snakket med mannen min sånn at han vet om det og kan prøve å tale min sak hvis det er for vanskelig for meg der og da.

I tillegg har jeg også tenkt å legge spesifikt til et punkt om _skikkelig_ sen avnavling, først når navlesnoren er helt blek og slapp, og helst når morkaken også er født. Usikker på akkurat hvor sent det ble kuttet forrige gang, men nå er det viktigere for meg å være helt sikker på at babyen får alt det den trenger over før det kuttes :)

Og så knabber jeg sikkert noen punkter fra dere også :D

Back
Topp