Fødebrev

• Trådstarter Trådstarter Luna30
  • Opprettet Opprettet
L

Luna30

Guest
Hva skriver dere i føde brevet?

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive, men noen ting jeg vil ha annerledes denne gangen, og lettere at det står skrevet så trenger jeg ikke fortelle alt..

Ønsker:
-litt dekket til under fødsel, stikklaken eller noe
-at samboer får være lengst mulig (lang vei å kjøre)
-rom for oss selv på barsel (blir veldig stresset av folk rundt meg)
-hjem etter 48 t (om mulig)
-epidural om mulig

Ønsker ikke:
-ikke studenter (tror jeg hadde 5 forskjellige jordmødre og 2 elever sist:shifty:)

Amming: (ga mme fra dag 3 på sykehuset sist, ingen god ammeerfaring)
-ønsker å amme (fikk nesten ikke ammet før jeg måtte pumpe hver 2-3 time i 24 timer uten å få amme)-det ødela melkeproduksjonen
-ønsker helst ikke å pumpe

Jeg skriver at jeg ønsker mye ro og dempet belysning, fokus på pust og avslapping. I tillegg vil jeg i badekar, samt bli oppfordret til bevegelse. Skriver også hva jeg gleder meg til og hva jeg er redd for.

Vil bare tipse om å følge Mamastork på Instagram. De har generelt mye god info, og la nylig ut en story om fødebrev som ligger lagret :Heartred

Har vært veldig mye frem og tilbake på om jeg skal skrive eller ikke. Har snakket med jordmoren min på Helsestasjonen som inntil nylig har jobbet på føden, og mye av det jeg ville spørre om som jeg ser mange skriver i sine fødebrev er selvsagte ting de har rutiner på der jeg skal føde. Så da dropper jeg de tingene. Eksempler er sen avnavling, at partner klipper navlestreng o.l.

Men tror jeg har landet på at jeg kanskje skriver et par setninger:

- Jeg gjerne vil bli veiledet i pusteteknikker hvis det er behov for det og jeg gjør det feil. Ønsker tydelig beskjed dersom jordmor mener at jeg kan bruke energien min på en bedre måte.

- Er redd for å rivne, vil ha veldig tydelig beskjed på hva jeg kan gjøre for å unngå det mest mulig underveis. Jordmor må gjerne steppe inn og hjelpe fysisk hvis det er behov :hilarious:

- Jeg er sykepleier, kan fagspråket og er god på å tyde ansiktsuttrykk. Jeg vil derfor ha informasjon dersom det skulle oppstå en situasjon. Det vil stresse meg mer å forstå at det er noe, enn det å faktisk få vite hva det er.

- Jeg responderer godt på motivasjon og trøst/trygging.

- Jeg ønsker epidural tidlig i forløpet, men medisinen trenger ikke aktiveres før jordmor er enig i at det er behov for det. Varme omslag har alltid hatt god effekt for meg ved smerter/murring i mage, og det ønsker jeg gjerne å prøve.

- Studenter er hjertelig velkomne til å delta i alle fasene av fødselen vår, både jordmor- og medisinstudenter.

Og brevet avsluttes med: Jeg har full tillit til dere og ser frem til denne opplevelsen selvom jeg også har gruet meg litt. Og beklager, kjære jordmor, på forhånd for banningen som vil komme! :hilarious:

Jeg vurderer å skrive en setning om at hvis partner blir sur eller kort i lunta trenger han mat, men vet ikke om det blir relevant :p

Her var det en egen plass for fødebrev i innskrivningspapirene, så jeg har skrevet ned et par punkter i stikkordsform (litt mer utdyping her, for på sykehuset får jo jeg eller partner forklart hva vi mener).

Jeg ønsker badekar hvis mulig.
Ønsker i utgangspunktet ikke smertelindring, men er åpen for at det kan endre seg underveis.
Prøver gjerne ulike stillinger og partner kan gjerne oppmuntres til å massere korsrygg.
Jeg takler nærhet og kroppskontakt svært dårlig ved smerte (typ klemmer, kyss, klapp på skulder, kalde kluter i panna). Undersøkelser osv er ok.
Jeg vil holdes informert om alt som foregår.
Jeg blir sint, trassig og passiv av motivasjon og ros (hvis de sier "kom igjen nå, kom igjen, bare ett press til, du gjør en kjempejobb" så blir min reaksjon "nope, hvis du maser sånn, så gjør jeg INGENTING!"), og vil heller ha ro og korte beskjeder.

Skriver ingenting om ønsker for klipp av navlestrengen, pappaens deltakelse og barselopphold, da det er retningslinjer de følger i fht til det...

Back
Topp