Fødebrev

Naoomi

Elsker forumet
Oktoberlykke2020❤
Oktobergull 2022
Har dere tenkt til å skrive fødebrev? Hva har dere tenkt til at fødebrevet skal inneholde?

Forrige gang skrev jeg fødebrev, men jeg reiv det i stykker og kastet det i søpla da jeg hadde gått over en uke på overtid... Husker ikke hva jeg skrev i brevet, men husker jeg var motløs og tenkte det ikke var vits i fødebrevet likevel, siden «ingenting» gikk slik jeg hadde planlagt. Men denne gangen ønsker jeg å skrive fødebrev siden jeg nå føler jeg vet litt mer hva jeg kan forvente, hva jeg liker og ikke liker i fødsel. Men føler meg helt blank på hva brevet kan inneholde?
 
Jeg har lyst til å skrive for jeg veit hva jeg ikke vil denne gangen. Men jeg må bare finne ut om det blir planlagt keisersnitt eller vanlig fødsel først tenker jeg Veit ikke akkurat hvordan man skriver det, men kan man ikke sette opp noen punkter på det som man vil ha annerledes denne gangen. For oss som har født før så er det det som høres lettest ut syns jeg. Og selvfølgelig om noe var bra sist så kan man skrive at man ønsker det. Og om man har hørt noe bra av noen andre. Eventuell smertelindring f.eks.

Sist ble jeg plassert på et venterom der jeg gikk med rier og følte meg litt glemt. Plutselig hadde jeg kommet så langt at de fikk dårlig tid og det ble litt stress en stund. Så jeg må ikke bli bortglemt denne gangen i hvertfall.
 
Nei. Har ikke blitt nevnt av jm. Å så har jeg glemt å spørre. Men skrev ikke ifjor heller :) Tenker de skjønner litt selv også, fjerdegangs med fine normale fødsler uten noe smertelindring, to fødsler i vann. De har sikkert de opplysningene der inne fra før. Vet ikke. Vil nok si på tlf at vi ønsker naturlig fødsel :)
 
Ja, jeg skal skrive fødebrev.
Skal blant annet skrive at jeg ikke ønsker studenter. Pga traumatisk fødsel tidligere er dette viktig for meg. Jeg skal skrive at jeg ønsker å få baby rett på brystet og at navlestrengen skal få pulsere også skal den klippes av far. Jeg skal også skrive at dersom jeg av en eller annen grunn må ha haste KS så ønsker jeg at de steriliserer meg med det samme. Også pga mye sykehusinnleggelser ønsker jeg rom på barselhotellet fremfor på barselavdelingen.
 
Skrev ikke brev ved første fødsel, og har ikke tenkt å skrive denne gangen heller. :) Har hatt så mye oppfølging underveis i svangerskapet - hos både jordmor og fødselslege, at det alltid har blitt snakket om fødsel og mine tanker rundt det. Føler jeg har såpass god dialog med dem at jeg syns at fødebrev egentlig blir ¨overflødig¨. For min del kommer jeg nok til å ytre ønsker og behov underveis i fødselen uansett. :)
 
Nei, kommer ikke til å skrive fødebrev. Har ikke gjort det de to andre gangene heller. Når eg kom inn for å føde nr 2 så sa eg bare hva eg ønsket, og det funket helt utmerket. Ellers han man jo løpende dialog med jordmor under fødselen. Har spurt min søster som er jordmor om det er vits i å skrive fødebrev, og hun sier at det er det i grunnen ikke. Når de får fødebrev så ser de at de som regel samsvarer med hva de uansett ville gjort under og etter en fødsel.
 
Har ikke skrevet de to forrige gangene, og kommer ikke til å skrive nå heller :)
 
Jeg skrev sist gang og kommer til å gjøre det nå også.
For meg er det viktig at jeg får ei jordmor som tåler å være hands off, fram til jeg ber om noe mer. Det fikk vi sist gang og hadde veldig god kjemi med jordmor, men i og med at jeg selv jobber der så vet jeg veldig godt hvilke jordmødre jeg ikke ønsker at skal være en del av fødselen.
Jeg vil heller ikke ha medisinstudent tilstede, fordi de fødslene jeg har vært med på hvor de har vært med så står de bare der i et hjørne og enten ser ut som de er helt overveldet eller kjeder seg.

Jeg kommer til å skrive om hvilke type smertelindring jeg ser for meg, om at jeg har øvd pust og avspenningsteknikker (smertefri fødsel konseptet) og at jeg har med råmelk på sprøyter i tilfelle det skulle bli keisersnitt eller andre komplikasjoner som gjør at baby og jeg blir separert.
Denne gangen har jeg også lyst å føde morkaken før navlesnoren klippes, da forskning har vist at barnet fremdeles får blod selv om den ikke pulserer (så lenge navlesnoren er lang nok, sist var den så kort at jeg nesten ikke fikk babyen opp).

Hvis denne babyen blir lik vår første, så kommer h*n til å ha rikelig med hår på hodet, og dette skal ikke vaskes.

Pappaen og jeg ønsker å ta imot selv, i badekar, såfremt alt forløper normalt. Og jeg vil gjerne at jordmor pusher meg på å gå tilbake i badekaret hvis jeg i en periode er i sengen.
 
Back
Topp