Fødebrev

Victoria G

Andre møte med forumet
Hei, til dere som har hatt barn før og skrevet fødebrev. Vil du dele hva dine punkter var inne i dette fødebrevet? Trenger selvfølgelig ikke detaljer men gjerne stikkord over hva du brukte selv eller som du syns kan være viktige å ta med?

Er det innenfor å nevne hvordan man vil få barnet etter fødsel og muligens om at far er tilstede og at man får dusjet før man drar over til barsel ( da at far har baby ) ? :)

Jeg skrev at jeg:
- har lest om alle typer smertelindring og er åpen for forslag underveis
- medisinske tilstander (hadde GBS sist)
- vil ha veneflonen på armen, ikke på håndleddet for der er den bare i veien/gjør vondt

du kan ønske så mye du vil, men er lurt å ikke planlegge for mye for fødselen eller etterpå. Man vet aldri hvordan en fødsel utarter seg, og dersom man har et helt opplegg planlagt blir man fort skuffet om noe ikke blir som du ville.

Hei, til dere som har hatt barn før og skrevet fødebrev. Vil du dele hva dine punkter var inne i dette fødebrevet? Trenger selvfølgelig ikke detaljer men gjerne stikkord over hva du brukte selv eller som du syns kan være viktige å ta med?

Er det innenfor å nevne hvordan man vil få barnet etter fødsel og muligens om at far er tilstede og at man får dusjet før man drar over til barsel ( da at far har baby ) ? :)
Man kan skrive akkurat det man ønsker, det aller meste kan gjennomføres :)

Etter at jeg hadde fødsler som ikke gikk helt etter boka var følgende viktig for meg:
- student/lege i spesialisering kan godt observere fødselen, men ikke ta aktivt del i den
- ikke bli sendt hjem tidlig i fødsels forløpet (dette ble avtalt med føde avd)
- ønsket ingen kroppskontakt av jordmor/lege når jeg hadde rier
- lav terskel for epidural
- informasjon om ALT som gjøres/skjer (så langt det lar seg gjøre)
- ved akutt ks var det viktig at far kunne komme inn på operasjonsstua så fort han var klargjort (dette ble avtalt på forhånd)
- ønske om familierom

Etter fødsel får man beskjed om både å spise og dusje før man flyttes over til barsel så det er ikke noe problem.
Man får barnet på brystet etter fødsel. Hvis du ikke ønsker det kan du skrive det.

Etter at jeg hadde fødsler som ikke gikk helt etter boka var følgende viktig for meg:
- student/lege i spesialisering kan godt observere fødselen, men ikke ta aktivt del i den
- ved akutt ks var det viktig at far kunne komme inn på operasjonsstua så fort han var klargjort (dette ble avtalt på forhånd)
- ønske om familierom

Etter fødsel får man beskjed om både å spise og dusje før man flyttes over til barsel så det er ikke noe problem.
Man får barnet på brystet etter fødsel. Hvis du ikke ønsker det kan du skrive det.
Haha, nei. Alle får ikke beskjed om å dusje før barsel, jeg har født 2 ganger, aldri fått sjangs til det

Haha, nei. Alle får ikke beskjed om å dusje før barsel, jeg har født 2 ganger, aldri fått sjangs til det

Takk for tilbakemelding. Da skriver jeg det ned som et ønske, er den tryggheten med å ha samboer der, samtidig at han får tid med baby før han blir sendt hjem liksom..

Jeg fikk dette i et hefte fra jordmor som jeg fylte ut og ga på føden når jeg kom inn der. Og plusset på at jeg ville se morkaken og klippe navlestrengen selv.

• Har du egne erfaringer mht fødsel som du ønsker å fortelle om?
  • Har andres erfaringer og fortellinger påvirket din innstilling til fødselen og i tilfelle hvordan?
  • Er det noe du tenker at personalet bør vite om deg for å hjelpe deg på en best mulig åpen og trygg måte?
  • Hva kan gjøre fødselsarbeidet til noe positivt for deg?
  • Hvilke tanker har du om smertelindring? Har du tidligere erfaring med smerte?
  • Hvilken type hjelp trenger du rundt amming og stell av barnet?

Jeg fikk ikke gå over på barsel før jeg hadde spist, dusjet og tisset. Jordmoren dobbelsjekket tilogmed blæren min med utvendig ultralyd ettersom jeg var usikker på om jeg faktisk hadde tisset og ikke bare var masse blod etter fødselen som kom ut.

Last edited:

Oj det visste jeg ikke. Trodde det var standard prosedyre med mat og dusj. Jeg har forøvrig også måtte tømme blæren før jeg har fått lov til å bli overført.

Har skrevet om forhold til smerte og smertelindring, hvordan vi håndterer stress og relevant historikk.

- ønske om familierom

Jeg fikk ikke dusje før et døgn etter fødsel, og da måtte jeg ha med meg babyen. Jeg ble husjet avgårde ned på barsel, aleine og uten mannen, så fort de kunne.

Tenker at et fødebrev generelt skal inneholde dine og partnerens tanker rundt fødsel. Hvordan du reagerer når du er redd/har vondt feks. Følelser og tanker fremfor så mye planlegging om hvordan ting skal skje:happy:

Dette var mitt. Fikk en student og hun endte opp med å gjøre alt (utenom å sy). Veldig fornøyd med det valget da hun var tilstede hele fødselen, det var ikke hovedjordmor. Det hun var usikker på spurte hun jordmoren om, så jeg følte jeg ble ekstra godt passet på. Hun passet også på å lese fødebrevet mitt og diskuterte punktene med meg i mellom riene. Hvis det noen gang blir en fødsel nr.3 har jeg gladelig med student der også!

Har gjerne med student(er). Den/de kan være med på alle undersøkelser/faser, men ved eventuelle rifter må erfaren jormor sy.

Veldig redd for rift da jeg hadde mye problemer og vondt i sting etter sist fødsel.
Foreslå gjerne stillinger og bruk metoder som minsker sjansen for rift, om mulighet.

Ønsker ikke epidural denne gang. Så ikke tilby det med mindre dere mener det er medisinsk nødvendig.

Informasjon er en trygghet for meg, så ikke hold ting tilbake for å ikke uroe meg.

Ønsker ammehjelp selv om jeg har barn fra før. Fikk aldri til teknikken skikkelig sist gang.

Dette var mitt. Fikk en student og hun endte opp med å gjøre alt (utenom å sy). Veldig fornøyd med det valget da hun var tilstede hele fødselen, det var ikke hovedjordmor. Det hun var usikker på spurte hun jordmoren om, så jeg følte jeg ble ekstra godt passet på. Hun passet også på å lese fødebrevet mitt og diskuterte punktene med meg i mellom riene. Hvis det noen gang blir en fødsel nr.3 har jeg gladelig med student der også!

Har gjerne med student(er). Den/de kan være med på alle undersøkelser/faser, men ved eventuelle rifter må erfaren jormor sy.

Veldig redd for rift da jeg hadde mye problemer og vondt i sting etter sist fødsel.
Foreslå gjerne stillinger og bruk metoder som minsker sjansen for rift, om mulighet.

Ønsker ikke epidural denne gang. Så ikke tilby det med mindre dere mener det er medisinsk nødvendig.

Informasjon er en trygghet for meg, så ikke hold ting tilbake for å ikke uroe meg.

Ønsker ammehjelp selv om jeg har barn fra før. Fikk aldri til teknikken skikkelig sist gang.

Takk for tips! Da er fødebrev fullført :D

Back
Topp