Fødebrev

lykkelig90

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Har dere skrevet fødebrev?
Jordmor og lege maser mye om at jeg mp skrive det, men vet virkelig ikke hva jeg skal skrive. Føler på mange måter at det beste er å ta det som det kommer. :dance008

Jeg har skrevet. Eller, jeg skriver litt nå og da når jeg kommer på det :)

Jeg tar også fødselen som det kommer, så fødebrevet mitt handler ikke om at jeg har beatemt meg for verken det ene eller andre på forhånd :)

Jeg skrev ikke sist og blir nok ikke noe denne gangen heller :hilarious: er jo ikke nødvendig om man ikke har noe spesiellt man føler for at de skal vite på sykehuset :) jeg tenker og at det går som det går. Min JM sa at det er jo noen som skriver fødebrev, men at de ikke får gjort noe av det de hadde skrevet ned så er kanskje mest for at man skal tenke over fødselen og hvordan man håper den blir ? Jeg tenker og som deg at man tar det som det kommer :)

Jeg skrev sist, var egentlig ikke noe poeng.. tenker det er viktigere å møte med åpent sinn og la tingene gå sin gang.. om man ikke har hatt spesielle opplevelser, behov, sykdommer eller lignende å ta hensyn til da.

Halve innholdet mitt handler om ønsker rett etter selve fødselen også :) f.eks at jeg ønsker de ikke skal klippe navlestrenger med en gang, og at jeg ønsker støtte og bekreftelse på at ungen skal kunne "finne og kravle" seg til brystet selv ved hjelp av instinktet. Søk på breastcrawl på youtube, ligger noen fantastiske videoer der :Heartred

På fødselsforberedende kurs sa jordmor at det var unødvendig, med mindre man ville skrive noe som var vanskelig å si direkte, som at man har vært utsatt for overgrep tidligere. Hun spøkte også med at jo lengre fødebrev, jo gærnere var damen [emoji23] Så sa hun at alle vet man skal vente med å klippe navlestrengen og la babyen ligge uforstyrret på mors bryst

Jeg tenkte ikke å skrive brev i det hele tatt, men det ble likevel! Mest for min egen del egentlig, men tenker at det er en fin måte for jordmor/lege å bli bedre kjent med oss på. Forteller litt om oss selv, og hvilke tanker jeg har hatt om tiden før fødsel og tiden etterpå. Og gjerne litt om hva jeg ønsker rundt selve fødselen. :)

Er dette noe nytt som har kommet?
Da jeg gikk med mine fikk jeg kun spørsmål fra jordmor på kontroll om det var noen tanker..og ønsker rundt fødsel.

Jeg blir ikke å skrive. Orker ikke planlegge fødsel. Jeg vet at det går ikke ann å planlegge en fødsel.
Jeg vet at jeg ikke vil ha epidural, men plutselig kan jeg få beskjed om at jeg ikke har noe valg.
Jeg har tre fødsler uten epidural og håper virkelig at jeg slipper det denne gangen også.
Jeg har litt lyst til å prøve badekar som smertelindring, men må bare ta det som det kommer.

På fødselsforberedende kurs sa jordmor at det var unødvendig, med mindre man ville skrive noe som var vanskelig å si direkte, som at man har vært utsatt for overgrep tidligere. Hun spøkte også med at jo lengre fødebrev, jo gærnere var damen [emoji23] Så sa hun at alle vet man skal vente med å klippe navlestrengen og la babyen ligge uforstyrret på mors bryst
Det var nå en dømmende ting å si/spøke med av ei jordmor synes jeg. Alle kan da ha ulike behov, tanker og følelser rundt en fødsel.

Og det er på ingen måte en selvfølge det du skriver sist der :)

Jeg skrev sist, da jeg skulle få første. Brevet omhandlet mye om hvilke typer smertelindring jeg ønsket (naturlig +lystgass) og ikke (epidural).. Fødebrevet rakk aldri komme opp av veska, og det første jeg ba om etter undersøkelsen da riene stod på var epidural :P

Rakk heldigvis ikke få epidural før det var full åpning. Denne gangen kommer jeg til å skrive basert på de stort sett gode erfaringene jeg hadde fra sist, og blir gubbens oppgave å overlevere det ;)

Kommer ikke til å skrive, skrev ikke sist heller. Jeg hadde da ingen store ønsker eller tanker. Denne gangen har jeg vært på sykehuset og hatt samtale om forrige fødsel, jordmora jeg snakket med skulle skrive et notat som ligger inne på min journal. Hun sa at jeg gjerne måtte skrive noen ord selv og, men siden det gikk så fort sist burde det være stikkordsform og kort hvis de skulle rekke å lese det [emoji28] Jeg tenker det holder med det jordmora skrev :)

Jeg blir ikke å skrive. Orker ikke planlegge fødsel. Jeg vet at det går ikke ann å planlegge en fødsel.
Jeg vet at jeg ikke vil ha epidural, men plutselig kan jeg få beskjed om at jeg ikke har noe valg.
Jeg har tre fødsler uten epidural og håper virkelig at jeg slipper det denne gangen også.
Jeg har litt lyst til å prøve badekar som smertelindring, men må bare ta det som det kommer.

Badekar var fantastisk for meg forrige gang, anbefaler det :-) Men er mer denne vektløsheten, og at man ikke spenner kroppen så mye som man fort gjør utenfor vannet.

Jeg skriver ikke, har ikke noe spesielt å informere om. Epidural og evt annen smertestillende tar jeg som det kommer :-)

Tenker å skrive kort sammendrag med matallergier ect, og litt ønsker. Men tar fødselen som den kommer, man vet jo aldri :P

Allergiene står jo på helsekortet også så skal være iorden ;-)

Back
Topp