Fødebrev

Sahov

Andre møte med forumet
Er det mange som har skrive fødebrev?
Eg vurderar om eg skal skriva det eller ikkje. Det er jo ikkje sikkert er klarar å formidla ynskjene mine når eg kjem til sjukehuset!

Kva har de skrive om?
 
Jeg skal ikke skrive. Har ikke vært igjennom fødsel før, så tenker at det blir dumt å komme med masse meninger. Hver fødsel er forskjellig, man vet aldri hvordan det blir. Tror ikke det er så mye mer jeg får formidlet i et brev, enn muntlig da det står på :)
 
Jeg har skrevet fødebrev, men har egentlig ikke skrevet noe om hva jeg forventer av fødselen. Mer hva jeg helst ønsker i forhold til smertelindring og hva som er best for meg mentalt når jeg har vondt. Altså at jeg vil være i fred og ikke dulles med, men trenger enkle og trygge tilbakemeldinger å forholde meg til. Info om at jeg har slitt med angst tidligere og er litt redd for å få angstanfall under fødselen.

Har også skrevet et notis om at jeg har født en gang før (riktignok i uke 16), slik at de vet dette uten at jeg trenger å si noe særlig mer.

Så litt info om meg egentlig, mer enn en fødselsplan :)
 
Samboer har spurt om jeg har skrevet «sånn brev til sykehuset» men tror ikke jeg sksl gjøre det. Vi vet hva vi ønsker og ikke, men aldri vært gjennom en fødsel før, så skal holde oss ganske åpne om endringer også, og så lenge han er der og kan formidle det vi har snakket om går det bra :)
 
Jeg skrev fødebrev og kommer til å gjøre det eventuelt neste gang også. Siden jeg ble igangsatt og lagt inn tok det 7 vakter før baby ble født og det sparte meg for mye tid at jeg viste at jordmor på jobb hadde lest om mine ønsker om smertelindring, kommunikasjon, informasjon/tips/råd... hadde også skrevet at jeg godt kunne ha student der og for meg som var i min egen boble var det i ettertid fint at en student fikk observere fødselen[emoji4]
 
Tror det kan være lurt å ha med seg i allefall om det er spesielle ønsker dere har :)
 
Jeg skrev med første, men det ble ikke brukt av jordmor. Ble ikke spurt om jeg hadde skrevet heller. Så valgte å ikke skrive denne gangen, og det gikk fint. Hadde en fin fødsel for det :happy:
 
Jeg skrev ikke fødebrev. Hadde ikke født før, så jeg ante ikke hva jeg gikk til, men jeg hadde to ønsker som samboer visste om. Jeg hadde ingen problemer med å utrykke mine ønsker da jeg kom til føden ( mine rier var nesten ikke merkbare og pga overtid skulle de sette meg igang). Uansett er mitt råd å snakke med den som skal være med deg på fødselen. Dersom du ikke har født før kan det være lurt å gå inn med et åpent sinn.

Mine ønsker var enkle: badekar hvis mulig, og ingen smertestillende uten behov.
Badekar fikk jeg ikke pga igangsetting (de måtte overvåke babyen), og jeg fødte uten smertestillende. En god fødsel. Snakket om 'neste gang' mellom et par pressrier. Samboer sa: Jeg tror vi tar en om gangen;)
 
Back
Topp