Fødebrev

Sist skrev jeg en postitlapp som jeg klistret utenpå mappen min. Der skrev jeg stikkord om mine ønsker, som at jeg ville ha mest mulig ro, minst mulig vaginale undersøkelser og at jeg ville prøve badekar.
Denne gangen gjør jeg nok det samme, særlig punktet med å være i fred. Det ble veldig respektert sist og jordmødrene jobbet med sitt i bakgrunnen og gjorde det de trengte med meg kun når det var nødvendig.
 
Ikke No fødebrev her
 
Takk dette var veldig nyttig for meg! Gir man brevet når man kommer inn som fødende? Tenker litt at jordmor kanskje ikke egentlig har tid til å lese noe brev :p

Ja, det stemmer! Til den jordmoren som skal følge dere opp under fødsel.
Med mindre man kommer inn og føder med en gang, så er det masse tid for jordmor å lese. Tror de fleste jordmødre setter pris på et sånn brev og prøver å imøtekomme ønsker og tanker til de fødende :) Det er jo ikke mye tid til å "bli kjent", ikke minst vanskelig å føre en samtale når man har sånne smerter. Dette brevet gir et raskt innblikk i fødeparet man møter og kanskje tilogmed svarer på flere spørsmål jordmor har... :)
 
Ja, det stemmer! Til den jordmoren som skal følge dere opp under fødsel.
Med mindre man kommer inn og føder med en gang, så er det masse tid for jordmor å lese. Tror de fleste jordmødre setter pris på et sånn brev og prøver å imøtekomme ønsker og tanker til de fødende :) Det er jo ikke mye tid til å "bli kjent", ikke minst vanskelig å føre en samtale når man har sånne smerter. Dette brevet gir et raskt innblikk i fødeparet man møter og kanskje tilogmed svarer på flere spørsmål jordmor har... :)
Ja skal absolutt skrive et slikt brev denne gangen. Skal føde pp en ganske liten fødeavdeling nå, så selv om det er pp sommeren håper jeg de har god tid :) Forrige gang var på en travlere avdeling, så da hadde jordmoren mange å ta seg av samtidig. Heldigvis hadde jeg en student som fulgte meg, så kunne jo gitt henne et brev
 
Ja skal absolutt skrive et slikt brev denne gangen. Skal føde pp en ganske liten fødeavdeling nå, så selv om det er pp sommeren håper jeg de har god tid :) Forrige gang var på en travlere avdeling, så da hadde jordmoren mange å ta seg av samtidig. Heldigvis hadde jeg en student som fulgte meg, så kunne jo gitt henne et brev

Så absolutt! Mange kvier seg over å ha student, men det kan være en stor fordel da de kun har en å passe på og at man får en jordmor som går bak i tillegg :) Kan absolutt være en fordel å føde på en mindre avdeling!
 
Ser for meg at fødebrev kan være veldig greit om man kommer i fødsel i "høysesong" og ferietider med stor pågang og kanskje lite personale, som vi fort kan ende opp med?

Kroniske sykdommer som gjør at hele opplevelsen kan bli litt bedre om man får tilrettelagt litt for sine behov, er det noe å skrive ned?

#førstegangs
 
Ser for meg at fødebrev kan være veldig greit om man kommer i fødsel i "høysesong" og ferietider med stor pågang og kanskje lite personale, som vi fort kan ende opp med?

Kroniske sykdommer som gjør at hele opplevelsen kan bli litt bedre om man får tilrettelagt litt for sine behov, er det noe å skrive ned?

#førstegangs
Ja det er viktig å skrive om :) Og evt om du ønsker deg familierom/alenerom (blir prioritert hvis du har en sykdom)
 
Skrev ikke sist og har vel egentlig ingen planer om å skrive denne gangen heller, men jeg får se. [emoji4] Mulig jeg skriver noen ord om hva jeg sliter med i forbindelse med diagnosen min, med tanke på oppholdet etter fødselen. Det kan bli et veldig stort problem for meg om samboeren f.eks ikke får sove over, og da må jeg i så fall ha en del ekstra hjelp av dem.
 
Jeg skal be om ro og respekt for mine grenser. Jeg vil ikke bli mast på, men få en beskjed én gang. Det holder. Må jeg presse, så skal det sies en gang. Blir gal av å høre alle de på TV som omtrent blir skreket ned av slitsomme jordmødre. Hold snavla. :p
 
Har ikke planer om og skrive fødebrev, men har noen enkle ønsker som jeg har gitt beskjed om under hver fødsler.

Være mest mulig alene på fødestua.

Ikke smertelindring. Er ikke aktuellt i det hele tatt så ikke nødvendig at de nevner det engang.

Vil ta imot babyen selv.

Under de siste fødslene så frøys jeg hele tida så jeg ba om varmeovn inn på fødestua. Fødte om vinteren sist, så slipper nok og være redd for og fryse i juni.
 
Jordmor skrev for meg sist gang på grunn av tilrettelegging på fødestuen og barsel etterpå. Skal nok be henne skrive for meg denne gangen også :D
 
Har ikke planer om og skrive fødebrev, men har noen enkle ønsker som jeg har gitt beskjed om under hver fødsler.

Være mest mulig alene på fødestua.

Ikke smertelindring. Er ikke aktuellt i det hele tatt så ikke nødvendig at de nevner det engang.

Vil ta imot babyen selv.

Under de siste fødslene så frøys jeg hele tida så jeg ba om varmeovn inn på fødestua. Fødte om vinteren sist, så slipper nok og være redd for og fryse i juni.
Dette er faktisk helt motsatt av det jeg ønsker. På alle punkter! Det viser bare hvor forskjellige ønsker man kan ha [emoji4]
 
Så absolutt! Mange kvier seg over å ha student, men det kan være en stor fordel da de kun har en å passe på og at man får en jordmor som går bak i tillegg :) Kan absolutt være en fordel å føde på en mindre avdeling!
Ja jeg synes det var helt prima, hun ville jo som student ha flest mulig fødsler, så hun gikk overtid for å følge meg til slutten. Da slapp jeg på en måte å forholde meg til vaktbyttene, det var flott for meg som ikke orket å snakke med flere enn den første jeg møtte :p
 
Ja jeg synes det var helt prima, hun ville jo som student ha flest mulig fødsler, så hun gikk overtid for å følge meg til slutten. Da slapp jeg på en måte å forholde meg til vaktbyttene, det var flott for meg som ikke orket å snakke med flere enn den første jeg møtte :p

Det tar jo tid å bygge opp et tillitsforhold, så vaktbytter er teite greier...selv om det er forståelig at folk har et liv utenom :p
 
Kan vise dere hva jeg har skrevet på brevet fra mine to første fødsler :)
Jeg lager punkter nedover på et ark istedet for å skrive fulle setninger,tenker det er lettere å lese enn et helt "brev".
Først står navnet mitt og barnefarens navn.
Så under kommer ønsker:
Vannfødsel(!)
Ønsker ikke saks/andre utstyr(jeg får panikk, snakk med barnefar).
Tømming før vannfødsel.
Barnefar vil klippe navlestreng.
Vente lengst mulig med å klippe navlestreng.

OBS, JEG SPYR EN DEL FØR PRESSRIER..

dette er noe jeg skriver på arket. Husker ikke mer akkurat nå men noterte ned mer på de andre fødselene.
 
Jeg skal skrive fødeplan fikk jeg vite hos jordmor. Det er hvis man har hatt spesielle omstensigheter rundt første fødsel visstnok.
 
Back
Topp