Fødebrev

mamslykke2

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Andre som har tenkt å skrive fødebrev? Isåfall, hva skal dere skrive? Sist gang så visste jeg ikke hva jeg gikk til. Men denne gangen føler jeg meg veldig mye mer bevisst og har noen ønsker om ting som skal skje under fødsel.
 
Ja, jeg skriver hver gang fordi jeg har ønsker litt utenom det vanlige :)
 
Andre som har tenkt å skrive fødebrev? Isåfall, hva skal dere skrive? Sist gang så visste jeg ikke hva jeg gikk til. Men denne gangen føler jeg meg veldig mye mer bevisst og har noen ønsker om ting som skal skje under fødsel.
Jeg skriver jeg også, jeg leverte inn på ultralyden. Jeg gjorde det ikke sis gang, og det angrer jeg på. Fødselen trenger ikke å bli som du forestiller deg og det er ikke alltid lett å tenke hvilke muligheter som er der når du må takle smerter i tillegg. Jordmoren kan bli litt bedre kjent med deg via fødebrevet, og det kan være enklere for henne å tilpasse seg og bidra til en fin fødsel. :)
 
Jeg gjorde ikke det sist gang, men har lekt litt med tanken denne gangen. Vet ikke helt hva man skal skrive i det da, og hvordan man skal utforme det.

Ja, jeg skriver hver gang fordi jeg har ønsker litt utenom det vanlige :)
Hva er utenom det vanlige da? Hvilke "ønsker" kan man egentlig komme med?
 
Jeg ønsker det denne gangen, slik at de vet litt mer om hva jeg trenger osv :) Gjorde det ikke sist, men da tror jeg heller ikke jeg hadde hatt så store forutsetninger for å vite hva jeg ønsket siden det var en helt ny opplevelse :)
 
Jeg er førstegangsfødende. Så aner ikke hva dette fødebrevet er? Kan noen forklare?
 
Jeg gjorde ikke det sist gang, men har lekt litt med tanken denne gangen. Vet ikke helt hva man skal skrive i det da, og hvordan man skal utforme det.


Hva er utenom det vanlige da? Hvilke "ønsker" kan man egentlig komme med?
Jeg fikk en mal med spørsmål fra jordmor på første kontroll som hun sa jeg kunne fylle ut. Forstod dette var fødebrevet.

Selv har jeg tenkt å be om tilgang til badekar, er ikke alle som har det, samt at jeg er panisk redd for nåler og det å revne. Dette var ting hun sa var viktig å få med i fødebrevet. :)
 
Kommer ikke til å gjøre det, tar ting som dem kommer:)
Har ekstra oppfølging, å har sagt fra at jeg ikke vil på overtid denne gangen, resten får komme av seg selv:)
 
Jeg er førstegangsfødende. Så aner ikke hva dette fødebrevet er? Kan noen forklare?

Fødebrev er et personlig brev som du skriver til Jordmor/ Sykehuset, hvor du feks kan skrive hvilke tanker du har rundt fødselen. Hva du tenker vedrørende smertelindring, om du har spesielle bekymringer osv. Kan være greit for de som tar i mot deg på Sykehuset, at de får raskt blitt litt kjent med deg uten at du må fortelle alt selv :)
 
Hm vet ikke hva jeg skal skrive i brevet:p kan jeg få litt inspo av dere som skriver fødebrev?
 
Jeg gjorde ikke det sist gang, men har lekt litt med tanken denne gangen. Vet ikke helt hva man skal skrive i det da, og hvordan man skal utforme det.


Hva er utenom det vanlige da? Hvilke "ønsker" kan man egentlig komme med?
Kan ønske hva du vil :) Men ikke alltid det går etter planen såklart.
Jeg tør ikke skrive mine her for da blir jeg så gjenkjennelig for de som vet om de sære fødselene mine :p
 
Et fødebrev bør inneholde informasjon om ens personlighet, f. eks hvordan man tror man takler smerte. Blir man redd, blir man sint, innesluttet? Og hva man tror man trenger at kvaliteter hos jordmor. Bør hun være direkte, gi mye/lite informasjon, være mye/lite tilstede? Ønsker man at man tar minst mulig på en? Hvordan er dette med nakenhet? Hva med partner? Er det noen hensyn å ta der? Tåler vedkommende blod?? I det hele tatt personlige hensyn som dersom det blir tatt hensyn til vil bidra til en bedre fødselsopplevelse :)

Det er i grunn ikke mye poeng å skrive mye om hvorvidt man ønsker instrumentelle forløsninger/keisersnitt, klipp, om det å revne... Dette er alle ting som hverken jordmor/lege eller noen vil og blir dermed kun aktuelt dersom det er nødvendig, altså hvis babyen ikke skulle ha det bra og man må handle.

Men en ting er å gi dette brevet til jordmor, men det er en god måte å forberede seg på fødsel på :) Det bidrar til bevisstgjøring ovenfor seg selv og ovenfor partner, som kan bidra til en bedre fødselsopplevelse :)
 
Jeg skrev fødebrev forrige gang...skrev ned ønsker ang. smertestillende, hva jeg ønsket/ikke ønsket så langt det var mulig...skrev også om hvordan jeg ønsket å ha det rundt meg...bl.a. når jeg har det vondt ønsker jeg å ha det så rolig som mulig rundt meg og ha lyset dempet...skrev også andre ting men husker ikke eksakt. Det jeg vet er at jeg skal skrive fødebrev denne gangen også....merket at de som var inne hos meg hadde lest brevet og følte jeg bare kunne slappe av....(så langt det var mulig:wacky:)...
 
Kan ønske hva du vil :) Men ikke alltid det går etter planen såklart.
Jeg tør ikke skrive mine her for da blir jeg så gjenkjennelig for de som vet om de sære fødselene mine :p
Haha okey, men kunne du skrevet det til meg på pm da? Er ganske sikker på at vi ikke har felles relasjoner engang :p Jeg bare lurer for hva jeg kan skrive til jordmor uten at de skal tenke jeg er helt tullete... Det er en av jordmødrene der som ikke overholder taushetsplikten sin, så jeg vil ikke føle at jeg kan bli ledd av i ettertid hvis du skjønner
 
Et fødebrev bør inneholde informasjon om ens personlighet, f. eks hvordan man tror man takler smerte. Blir man redd, blir man sint, innesluttet? Og hva man tror man trenger at kvaliteter hos jordmor. Bør hun være direkte, gi mye/lite informasjon, være mye/lite tilstede? Ønsker man at man tar minst mulig på en? Hvordan er dette med nakenhet? Hva med partner? Er det noen hensyn å ta der? Tåler vedkommende blod?? I det hele tatt personlige hensyn som dersom det blir tatt hensyn til vil bidra til en bedre fødselsopplevelse :)

Det er i grunn ikke mye poeng å skrive mye om hvorvidt man ønsker instrumentelle forløsninger/keisersnitt, klipp, om det å revne... Dette er alle ting som hverken jordmor/lege eller noen vil og blir dermed kun aktuelt dersom det er nødvendig, altså hvis babyen ikke skulle ha det bra og man må handle.

Men en ting er å gi dette brevet til jordmor, men det er en god måte å forberede seg på fødsel på :) Det bidrar til bevisstgjøring ovenfor seg selv og ovenfor partner, som kan bidra til en bedre fødselsopplevelse :)
Takk dette var veldig nyttig for meg! Gir man brevet når man kommer inn som fødende? Tenker litt at jordmor kanskje ikke egentlig har tid til å lese noe brev :p
 
Skrev ikke sist gang, men kommer nok til å gjøre det denne gangen:)
 
Skrev sist gang, men tror ikke noen hadde tid til å lese det (fødte i fellesferien). Denne gang skal jeg ha nedskrevet et sted at jeg må ha ekstra hjelp pga forrige fødsel.
 
Back
Topp