Fødebrev?

RoXXy

Betatt av forumet
Har dere skrevet fødebrev, eller bare lar dere ting gå som det går?

Jeg skal føde i Spania, som forøvrig har rykte på seg som et land med et av de beste helsesystemene i verden, så jeg føler meg i trygge hender.
Allikevel vet jeg at man ofte er litt "old-school" her. Hjemmefødsel er nesten uhørt, da må du være helt hippie liksom.

Så jeg har skrevet fødebrev, men ganske kort og med relativt "vanlige" ønsker, som forhåpentligvis er rutine uansett.

Jeg fikk et brev fra fødeavdelingen jeg har valgt, hvor jeg skulle fylle ut alt mulig for at jeg skal slippe å ta det når vi kommer, og der var det en egen post til slutt hvor jeg skulle notere ned spesielle ønsker. Skrev der at jeg ønsket at ingen rørte hodet mitt under fødsel, at jeg vil ha ro til å komme inn i amminga igjen selv (har jo gjort det før), og litt slike ting. :)

Har skrevet et par punkter (ift bla smertestillende jeg ikke har effekt av /andre forhold som bør hensynstas), jordmor anbefalte å holde det kort for at det skulle bli lest. Så ønsker spesielt relatert til selve fødselsopplevelsen (stillinger/badekar osv) har jeg heller skrevet en liten liste som samboeren skal få holde oversikt over underveis :) Aner ikke om det er til nytte, men ser for meg han også kan "miste litt hodet" og trenge noen påminnelser underveis :)

Jeg fikk et brev fra fødeavdelingen jeg har valgt, hvor jeg skulle fylle ut alt mulig for at jeg skal slippe å ta det når vi kommer, og der var det en egen post til slutt hvor jeg skulle notere ned spesielle ønsker. Skrev der at jeg ønsket at ingen rørte hodet mitt under fødsel, at jeg vil ha ro til å komme inn i amminga igjen selv (har jo gjort det før), og litt slike ting. :)

Fikk også en mal til å fylle ut fra sykehuset her, så det var jo veldig greit.
Pluss at det signaliserer fra sykehuset at fødebrev er noe som er forventet å få :)

Har skrevet et par punkter (ift bla smertestillende jeg ikke har effekt av /andre forhold som bør hensynstas), jordmor anbefalte å holde det kort for at det skulle bli lest. Så ønsker spesielt relatert til selve fødselsopplevelsen (stillinger/badekar osv) har jeg heller skrevet en liten liste som samboeren skal få holde oversikt over underveis :) Aner ikke om det er til nytte, men ser for meg han også kan "miste litt hodet" og trenge noen påminnelser underveis :)

Lurt!

Har fått en mal fra sykehuset og har noen tanker om hva som bør stå der, men har ikke skrevet det enda. Burde vel få ut fingern siden det er en uke til termin hehe

Har skrevet og sykehuset syns det var veldig fint :)

Har ikke skrevet noe, kunne tenkt meg å prøve badekar, men ved tanke på hvor fort forrige fødsel gikk, så tror Eg at jeg tar det som det kommer

Har ikke skrevet, kommer ikke til å gjøre det heller. Blir garantert ikke som planlagt uansett, derfor tar jeg det som jeg kommer :p Har heller ikke vært snakk om noe fødebrev verken på kontroller eller på sykehuset.

Har skrevet og har det i permen min sammen med alle de andre papirene mine. Er ganske standard stuff, hvor jeg er åpen for det meste, men har et par punkter som er viktige for meg.
Har ikke fått noen henvendelse fra sykehuset om å skrive det, og det ble heller ikke nevnt noe da jeg var på omvisning. Så får heller levere det når jeg kommer og blir lagt inn ;)

Har skrevet og har det i permen min sammen med alle de andre papirene mine. Er ganske standard stuff, hvor jeg er åpen for det meste, men har et par punkter som er viktige for meg.
Har ikke fått noen henvendelse fra sykehuset om å skrive det, og det ble heller ikke nevnt noe da jeg var på omvisning. Så får heller levere det når jeg kommer og blir lagt inn ;)

Her måtte vi levere ukevis i forveien (uke 34 anbefalte de) og i 5 eksemplarer! :eek:
Spansk byråkrati! :confused:

Har ikke skrevet, kommer ikke til å gjøre det heller. Blir garantert ikke som planlagt uansett, derfor tar jeg det som jeg kommer :p Har heller ikke vært snakk om noe fødebrev verken på kontroller eller på sykehuset.

Fødebrev kan jo være mye mer enn bare om smertelindring eller fødestillinger da. Kan være om du syns nakenhet er vanskelig, hva du tenker om amming om det er noe der, spesielle ting som er viktig for deg osv. Jeg skrev ikke noe fødebrev første gangen, men nå hadde jeg noen punkter jeg ville ha med etter å ha født og vært på barsel en gang før, og etter å ha reagert på infoen jeg fikk fra sykehuset. :) man vet jo gjerne mer hva man skal skrive når man har noen egne erfaringer, gitt at man ikkr har noe spesielt som overgrep eller sånt som er lurt å informere om.

Fødebrev kan jo være mye mer enn bare om smertelindring eller fødestillinger da. Kan være om du syns nakenhet er vanskelig, hva du tenker om amming om det er noe der, spesielle ting som er viktig for deg osv. Jeg skrev ikke noe fødebrev første gangen, men nå hadde jeg noen punkter jeg ville ha med etter å ha født og vært på barsel en gang før, og etter å ha reagert på infoen jeg fikk fra sykehuset. :) man vet jo gjerne mer hva man skal skrive når man har noen egne erfaringer, gitt at man ikkr har noe spesielt som overgrep eller sånt som er lurt å informere om.

Jeg vet jo nesten ikke hva jeg går til så da er det vanskelig å vite hva jeg ønsker, jeg tar det som det kommer :p For min del så tenker jeg at det med feks nakenhet er noe de tar hensyn til uansett så føler ikke det er vits å skrive det ned i ett brev, men heller bare si i fra underveis :) Men har full forståelse for at andre syns det er enklere å skrive det ned.

Når jeg var på innskrivning på sykehuset fikk jeg en mal som jeg kunne fylle ut dersom jeg ønsket.
Tror det var seks forskjellige punkter med spørsmål, blant annet om hva jeg ønsket mtp smertelindring-og eventuelt hvordan jeg ville takle det, om det var spesielle hensyn de kunne ta for å gjøre opplevelsen bedre for meg osv..

Egentlig veldig greit synes jeg at de hadde spørsmål jeg kunne svare på, da jeg bare har hørt ordet "fødselsbrev" og tenkt: hva i alle dager skriver man i det?? :s

Jeg skrev ned fire punkter som inneholdt hva vi ønsket oss mest i forhold til oppholdet på barsel. De forrige gangene følte vi at helsepersonell overkjørte oss og spurte heller ikke om hva vi mente. Denne gangen sank skuldrene våre betraktelig fordi alle som var innom oss var inne forstått med hva vi tenkte. De presiserte også at ting ble gjort fordi vi ønsket det slik. Hadde en helt fantastisk opplevelse rundt hele oppholdet denne gangen :)

Back
Topp