Fødebrev

*KristineS

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Noen som har begynt å tenke på fødebrev?
Jeg hadde det ikke sist, og det gjorde ikke noe, men denne gangen vil jeg skrive ned noe slik at JM kan lese det og vite hva jeg ønsker uten at jeg trenger å huske på det selv eller minne noen på det :)

*Jeg ønsker å føde i vann
*Jeg er åpen for alt av smertelindring
*Jeg vil kjenne på babyen under fødsel når det er mulig
*Jeg vil ta i mot babyen selv om det er mulig
*Ikke klippe navlestrengen på 3 min (eller hvor mange min det er :p

Hva er deres ønsker?

Jeg har ett ønske, og det er å klippe navlesnoren selv! Har ikke tenkt å skrive dette i et fødebrev, men har sagt ifra til samboer.. :p

Planen var å klippe den selv, ved sist fødsel, men der og da så syntes jeg så synd på samboer som ikke hadde fått gjort noe under fødsel.. Han spurte mange ganger for å være sikker på at jeg ikke ville, men jeg overtalte han.. Så denne gangen skal jeg gjennomføre det!

Jeg vil nok skrive et fødebrev.. Dette er førstegang, men har en del ønsker. Som å føde i vann. Men hvorfor vente i 3 min før du klipper navlestrengen?

Er det noe stas å klippe navlestrengen? Jeg synes nok det er litt ekkelt og er glad om mannen min vil gjøre det for jeg har hvertfall ikke lyst :D

Stas å stas, jeg er nysgjerrig på hvordan det føles.. :p Jeg er rar.. :p

Jeg skrev at jeg var åpen for å prøve alternativ smertelindring, helst ikke ville ha epidural hvis det var til å unngå.
Gjerne prøve å føde i vann.
Og at vi ønsket sen avnavling.

Jeg er glad jeg hadde alt spesifikt i fødebrevet for i det fødselen satte i gang gikk det for det første veldig fort (så epidural rakk jeg uansett ikke) også var det så intenst at jeg lukket meg helt inne uten at jeg klarte å fokusere på å svare de rundt meg. Jeg snakket ikke før hun var ute. Men alle hensynene ble tatt og jeg fikk en fantastisk fin opplevelse.

Jeg har ikke skrivd på de to andre, men i samarbeid med jm skal jeg skrive et brev hvor vi skal skrive på at vannet skal taes så raskt som mulig pga veldig sterke fosterhinner som ikke gir etter og drøyer ut fødsel.
Kommer ikke til å skrive dette, men jeg ønsker vannfødsel igjen og å få ta i mot selv igjen. Det er virkelig en fantastisk opplevelse og hele fødselen blir mer "naturlig" når en kommer så tett på det selv sammenligna med å ligge i ei seng <3 Vil ikke ha smertestillende, har ikke brukt det på de andre heller.
Nr 1: styrtfødsel 1t 59 min, da tok de vannet.
Nr 2: 12 timer lang fødsel pga vannblæra som ikke lot hodet komme ned. 7 cm i 6 timer med intense(!) hyppige rier og hodet langt opp. De tok vannet og hun var ute på 6 min :)

Jeg skal skrive brev, rakk ikke det sist. Så har begynt.

Jeg har noen spesifikke ønsker.
- ikke finskegrep
-varme kompress som smertelindring
-vannfødsel om mulig, sist så fikk jeg ikke pga prematur fødsel.
-klippe navlestrengen selv igjen. (mannen vil ikke)
-sen avnavling
-helst ikke epidural!
-hadde bekkenlåsning sist etter hver eneste pressrie, så de måtte dra den ut før det kom en ny rie, så det må de nok denne gangen og.
Fikk trimma jm og hun studenten litt*hihi*

Min fødsel varte 5 timer sist, fra første rie.. Så det går unna!
Eneste jeg sa var ikke finskegrep og vent med navlestrengen.

Last edited:
Jipp. her blir det fødebrev.
Hadde KS sist og har klare meninger om hvordan jeg ønsker denne fødselen skal bli sålenge jeg unngår KS.

-Skal ikke induseres (settes igang) pga økt fare for ruptur av livmor etter tidligere KS.
-JM skal ha lav terskel på å tilkalle lege.
-Lav terskel for KS.
-KS om jeg får vondt i magen mellom riene
-Skal så langt det lar seg gjøre ha mannen tilgjengelig på barsel etter fødsel. Dette har jeg gode grunner for å ønske.
-OM KS skal de nå høre på meg og legge på oksygen med en gang de har gitt meg morfin. 2 ganger har jeg falt voldsomt i mettning og behøvd endel pustehjelp. Mye kunne vært unngått om de hørte på meg og la på oksygen med en gang.
-De skal huske og gi meg smertestillende etter prosedyre. dette glemte de sist og det resulterte i 2 anestesileger som måtte dope meg ned.
-Ønsker at de respekterer de valg og ønsker jeg har og følger disse.

Jeg skal også skrive fødebrev. Er mitt første, men jeg har en del ønsker. Føde i vann er definitivt et av de, ikke epidural og vente en stund med å klippe navlestrengen. Hvis mannen min vil klippe navlestrengen skal han selvfølgelig få lov til det.

Det kan nok til å bli et litt langt fødebrev etterhvert :p

Jeg skal skrive brev, rakk ikke det sist. Så har begynt.

Jeg har noen spesifikke ønsker.
- ikke finskegrep
-varme kompress som smertelindring
-vannfødsel om mulig, sist så fikk jeg ikke pga prematur fødsel.
-klippe navlestrengen selv igjen. (mannen vil ikke)
-sen avnavling
-helst ikke epidural!
-hadde bekkenløsning sist etter hver eneste pressrie, så de måtte dra den ut før det kom en ny rie, så det må de nok denne gangen og.
Fikk trimma jm og hun studenten litt*hihi*

Min fødsel varte 5 timer sist, fra første rie.. Så det går unna!
Eneste jeg sa var ikke finskegrep og vent med navlestrengen.

Hva er dette finske grepet?

Hva er dette finske grepet?
At de holder igjen babyen, de stopper den på vei ut.
Tror det er for at vi ikke skal sprekke opp.
Hørt bare dårlige ting om finske grepet (av de få tingene jeg har hørt, vell og merke)

At de holder igjen babyen, de stopper den på vei ut.
Tror det er for at vi ikke skal sprekke opp.
Hørt bare dårlige ting om finske grepet (av de få tingene jeg har hørt, vell og merke)

Ja det for å forhindre at vi revner. Men har og hørt veldig mye negativt om det! Har en i familien som var barselpleier, hun har hele tiden advart meg mot det grepet.

Måtte sy noen pynteting som sikkert kunne vært unngått med det grepet, men jeg tar ikke sjansen!!!

Ja det for å forhindre at vi revner. Men har og hørt veldig mye negativt om det! Har en i familien som var barselpleier, hun har hele tiden advart meg mot det grepet.

Måtte sy noen pynteting som sikkert kunne vært unngått med det grepet, men jeg tar ikke sjansen!!!

Hva har du hørt som er negativt med det?

Back
Topp