Fødebrev

Ega

Flørter med forumet
Assistert-jentene
Sensommerbarna 2019
Hei jenter!
Har dere skrevet et fødebrev/ ønskebrev? Hvor aktuelt er det til dokka? Jeg ville skrive men jo nærmere kommer fødselen jo mindre eg vet ka eg vil. Og er jo førstegangsfødende.. Tror at kanskje brevet er mer aktuelt for de som har noe erfaring med dette :confused005
Hva syns dere?

Jeg er førstegangs selv og har ikke skrevet noe enda, men vurderer det litt. Bare informere om at jeg virkelig ikke er sørlig glad i sprøyter, men skal de klippe meg vil jeg gjerne ha ei lokal bedøvelse hvis det er mulig og da må jeg vite at de setter ei sprøyte så jeg ikke blir overraska :p vet jo ikke om det er vanlig eller ikke jeg så kjekt å ta med (:
Ellers tenker jeg litt som deg, at det kanskje er mest for de som har født før og "vet hva de liker" om du skjønner? :) tenker at som førstegangs kan det være greit å fortelle om eventuelle ting man er bekymret for eller vet ikke fungerer på en osv :) skal jeg skrive blir det kort og slenger nok også med at jeg er rimelig temperamentsfull og en unnskyldning på forhånd samt at jeg antakeligvis trenger mye støtte over kneika :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Har vurdert å skrive fødebrev, men det eneste som er viktig å få med er sprøyteskrekken min. Og jeg er så redd at jeg trenger ikke en papirlapp for å minne dem om det :p Ellers har jeg jo en oppskrift jeg vil ha for min perfekte fødsel, men når sant skal sies er det vel 10% sjans for at det blir slik uansett. Jeg kan skrive at jeg ikke ønsker epidural pga bivirkninger og risiko, men gjett hvem som kommer til å trygle om den på 3 rien :p Tror jeg bare må gi meg hen og ta ting etterhvert. Med sykehusskrekk, angst og sprøytefobi blir det et "overgrep" uansett :)

Jeg har skrevet! Har hatt et lite fødebrev med meg til alle fødslene.
Men førstemann stod det blant annet at jeg ønsket hjelp til å finne en god fødestilling, hva slags smertestillende jeg ville ha/ ikke ville ha...

Har noe av det samme nå, bare litt mer spesifikk siden jeg vet hva som funker og er ok for meg!

Jeg har skrevet og levert. Der står det om mitt knukket haleben og ønsker om epidural og delvis tildekkelse. Står også at jeg som førstegangsfødende ikke er så begeistret for studenter hos meg, vil ha minst mulig folk innom som mulig.

Har ikke gjort det noen av gangen :) men det står i kortet mitt at jeg ønsker epidural:) hhåper de kan være snille og gi meg det denna gangen når jeg spør.

• Liker
Reactions: Ega
Ikke skrevet, tar det litt mer som det kommer. Men det står i journalen min på sykehuset(siden jeg går til jordmor der) at jeg ønsker å få barnet rett opp på brystet etter forløsning og at jeg ønsker så sen avnavling som mulig.
Men forrige fødsel så spurte jordmor meg med en gang jeg kom inn om jeg hadde noen tanker ang fødsel og da sa jeg hva jeg helst ville. Føler at jeg ble hørt, en god opplevelse.

Jeg skal til jordmor om en liten stund. Hun sa at hun vil gjerne gå gjennom mitt fødebrev og signere det. Har dere hørt det?

Last edited:
Hadde ikkje fødebrev med første og ikkje no helder :) syns det var godt å komme inn med ingen plan og ta alt som de kom:) Jordmor var super og det vart naturlig fødsel :) Håper på samme opplevelse dinne gongen, men man veit jo aldri!

• Liker
Reactions: Mie
Hadde ikke noe brev sist, og har ikke nå. Har ingen spesielle behov eller fobier, så planen begge ganger har vært å møte opp og gjøre som de anbefaler. :-) Hadde en rask og fin fødsel sist, og håper det går like greit nå. Smerter vil det jo alltid være, og om jeg må ha epidural denne gangen, so be it.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

• Liker
Reactions: Mie
Hadde ikke noe brev sist, men har det denne gangen. Sist gang dro jeg inn uten store planer eller forventninger. Som førstegangsfødende da visste jeg ikke hva som venta så følte jeg/vi bare kunne ta det som det kom. Gikk fint det, men tok med meg noen erfaringer, så denne gangen har jeg skrevet litt om barndommen min siden jeg nå går til behandling for akkurat det. Gjøre ikke det med førstemann. Ellers står det litt om forrige fødsel og opplevelsen rundt den. Trodde jeg var ferdig, men tror jeg kommer til å endre litt på det, skrive litt mer konkret om ønsker, fødestillinger og evt. smertelindring. :-)

Vi fikk beskjed om at fødeavd gjerne ville ha det, og fikk et ark med 5 spørsmål som vi skulle prøve å besvare i brevet, så det har jeg gjort.

Har skrevet at jeg er glad jeg har fått plass på ABC, for jeg grua meg til å føde i kliniske omgivelser, og ønsker ikke injeksjoner under fødsel. Har også prøvd å sette ord på akkurat det du nevner selv, at jeg er førstegangsfødende og derfor føler at jeg ikke kan være forberedt på noe, og at jeg stoler på de som jobber der, som har så mye erfaring. Men at jeg er avhengig av å få god informasjon hele tiden for ikke å få panikk.

Nei jeg tror det beste for jordmora er at hun får fritt spillerom uten masse mas om ditt og datt av meg:-p så det hun mener og anbefaler blir gjennomført! Hun er eksperten! Funka som bare det de andre gangene;-)

Vi fikk beskjed om at fødeavd gjerne ville ha det, og fikk et ark med 5 spørsmål som vi skulle prøve å besvare i brevet, så det har jeg gjort.
Kan jeg spøre deg om de 5 spørsmålene?

jeg hadde ikke fødebrev sist gang og heller ikke denne gangen..men jeg har blitt fulgt opp på sykehuset så de har alt i papirene sine som vi har snakket om til nå.Tar ting som det kommer:)

Kan jeg spøre deg om de 5 spørsmålene?
1) Hva er viktig for meg at jordmor vet om meg for å kunne hjelpe meg på beste mulig måte
2) Hvordan reagerer jeg når jeg blir usikker og redd?
3) Hva trenger jeg for å føle meg trygg sammen med jordmor?
4) Hvordan ønsker jeg at fødselen min skal være
5) Hva tenker jeg om ammin, og det å bli mor/far

Jeg skrev et brev sist som førstegangsfødende, og har gjort det denne gangen også. Om du ikke har noe spesielt du tenker på så er det muligens ikke noe en behøver å gjøre, men for meg har det vært viktig begge gangene. Både fordi jeg syns det er greit å få ting ut av hodet og fordi jeg syns det var greit å slippe å forklare og fortelle mens jeg lå i fødsel.. Da visste all personal som var innom meg, hva jeg ønsket og hva som sto i brevet mitt. Dette ble tatt hensyn til fra første sekund.

• Liker
Jeg har ikke skrevet brev. Her har de innskriving før fødsel og da får man snakket mye med jordmor. Fikk formiddlet det som jeg ønsket både sist gang, og nå hvordan jeg vil at det skal fungere denne gang. :)

• Liker
Jeg hadde ikke noe fødebrev ved de to andre fødslene og føler ikke at jeg trenger det denne gangen heller. Jeg tar ting som det kommer og er ikke avhengig av å gjøre ting på en spesiell måte. Jeg har to raske fødsler uten noen form for smertelindring bak meg og ønsker i utgangspunktet det nå også, men man vet jo ikke hvordan ting utvikler seg så jeg vil heller ikke "planlegge" noe.

• Liker
Jeg skrev sist, og ingen av ønskene/punktene ble oppfylt:( Heldigvis var mamma med og fikk pratet litt for meg. Men jeg kommer denne gangen til å være mere klar i talen om hva jeg ønsker. Så skriver ikke denne gangen, men skal nok få snakket ifra meg:-)

Back
Topp