Fødebrev

Har begynt å tenke ut hva jeg skal skrive i det i hvertfall , men begynner nok ikke å
Skrive det før det nærmer seg.

Men skal absolutt ha fødebrev:rulez

Skrev sist og kommer ikke til å gjøre det denne gangen. Kunne like godt tent på hele brevet, da alt ble gjort motsatt :confused:

Hva er det?

skriver det med jm =)

Nei, jeg klarer å snakke for meg når jeg er på sykehuset :p Har født 2 unger før uten fødebrev å har klart meg fint :) Forstår ikke helt "greia" med fødebrevet, ønsker kan en ta da en kommer innpå føden, en klarer jo å kommunisere selv om en er i fødsel? + at en kan aldri vite hvordan en fødsel blir/ender, så å lage en "oppskrift" på hvordan en ønsker fødselen, har jeg aldri skjønt. - og nei, dette er ikke kritikk til de som skriver fødebrev, men MITT synspunkt/mening om det :)

Jeg hadde fødebrev med nummer to. Da jeg fødte nummer en så var det ingen som hørte på meg og fødselen var lang, hard og vond.

Jeg presset i nesten 2 timer (og det skal egentlig ikke gå mer enn 1 før de skal hjelpe deg).

Så jeg hadde fødselsangst da jeg ble gravid så kort tid etter fødselen at jeg dro og fikk en jordmorsamtale med ene jordmora på sykehuset. Så vi skrev fødebrev sammen der hun presiserte at jeg skulle høres på og epidural skulle jeg få når jeg ville osv. Veldig greit.

Denne gangen trenger jeg ikke fødebrev. Nå vet jeg hva jeg går til og har ingen problemer med å fortelle dem hva jeg vil ha og hva jeg ønsker. Og be dem dra ått skogen hvis de sjekker meg mens jeg har rier :P

Nei, jeg klarer å snakke for meg når jeg er på sykehuset :p Har født 2 unger før uten fødebrev å har klart meg fint :) Forstår ikke helt "greia" med fødebrevet, ønsker kan en ta da en kommer innpå føden, en klarer jo å kommunisere selv om en er i fødsel? + at en kan aldri vite hvordan en fødsel blir/ender, så å lage en "oppskrift" på hvordan en ønsker fødselen, har jeg aldri skjønt. - og nei, dette er ikke kritikk til de som skriver fødebrev, men MITT synspunkt/mening om det :)
Helt enig :) gjorde det ikke med førstemann og kommer ikke til å gjør det nå heller. Jeg klarer fint å kommunisere med dem som er rundt meg når alt sammen står på.

Jeg hadde ikke med første, og blir ikke å skrive noe denne gangen. Nå var jeg kjempeheldig og hadde en kjempefin fødsel sist. Så jeg føler ikke behov for å skrive. Men jeg tror det kan være fint for noen, spessielt hvis det er noe ekstra du vil dem skal ta hensyn til :)

Jeg har hatt en liten liste med meg de to andre gangene, bare en huske liste til meg seg, i tilfelle jeg skulle glemme å nevne noe... Så lager nok en liste denne gangen også, men ikke sikkert jeg leverer den fra meg...

Jeg har begynt litt, men vet ikke om alt er nødvendig nå når vi skal på ABC og møte folka der flere ganger før fødsel.

Men det er viktig for meg å si spesielt det at jeg vet jo ikke hvordan det kommer til å bli, og jeg stoler på fagfolk som tar imot hundrevis av barn hvert år. Samtidig må jeg si fra om at jeg sliter med sykehus-situasjoner og spesielt med nåler (ikke så aktuelt lenger), og kan få panikk-anfall om jeg ikke føler at jeg har kontroll. Derfor er det viktig at jeg blir informert underveis, at de ikke snakker over hodet på meg. Og jeg vil ikke i badekar.

Jeg har begynt litt, men vet ikke om alt er nødvendig nå når vi skal på ABC og møte folka der flere ganger før fødsel.

Men det er viktig for meg å si spesielt det at jeg vet jo ikke hvordan det kommer til å bli, og jeg stoler på fagfolk som tar imot hundrevis av barn hvert år. Samtidig må jeg si fra om at jeg sliter med sykehus-situasjoner og spesielt med nåler (ikke så aktuelt lenger), og kan få panikk-anfall om jeg ikke føler at jeg har kontroll. Derfor er det viktig at jeg blir informert underveis, at de ikke snakker over hodet på meg. Og jeg vil ikke i badekar.

Ja, den snakker over hodet på meg-biten.. Det var det som skremte meg første gangen. Sa klart i fra i fødebrevet da jeg fødte nummer to.

Denne gangen kommer jeg til å blande meg inn i alle samtaler de har. Til og med hvis de tar en "hva har du gjort i helga-samtale" inne på føderommet. Sorry altså, men det kan de snakke om sammen i pausen eller noe. Ikke når jeg går rundt å har vondt :P

Skal ikke skrive tror jeg. Gjorde det ikke sist gang og det gikk bra. Eneste er at jeg ønsker epidural denne gangen om smertene er like uutholdelige som sist..de sleit meg helt ut før jeg skulle presse og førte til at jeg nesten ikke hadde krefter igjen:-/

Sent from my iPhone using BV Forum

Skrev sist og kommer ikke til å gjøre det denne gangen. Kunne like godt tent på hele brevet, da alt ble gjort motsatt :confused:
Samme her! Tror ikke noen av de gadd å lese det engang. Vi var så mye overlatt til oss selv, at jeg gruer meg skikkelig til denne fødselen. Den utrygge følelsen fra sist sitter spikret i meg.

[quote="Mary79, post: 17005468, member: 73722samme her! Tror ikke noen av de gadd å lese det engang. Vi var så mye overlatt til oss selv, at jeg gruer meg skikkelig til denne fødselen. Den utrygge følelsen fra sist sitter spikret i meg.[/quote]
Gruer meg veldig selv denne gangen. Alt gikk galt sist, og for meg var hele fødselen er stort overgrep :(

[quote="Mary79, post: 17005468, member: 73722samme her! Tror ikke noen av de gadd å lese det engang. Vi var så mye overlatt til oss selv, at jeg gruer meg skikkelig til denne fødselen. Den utrygge følelsen fra sist sitter spikret i meg.
Gruer meg veldig selv denne gangen. Alt gikk galt sist, og for meg var hele fødselen er stort overgrep :([/quote]
Skal du på sykehuset for samtale før fødsel? Jeg har blitt henvist av kommunejordmor pga opplevelsen ved første fødsel. Hun sier at det var helt uakseptabel. Så jeg skal dit i mars og ha en samtale, å da skal de ha en varsel som popper opp på pc'n på føden når vi kommer inn for å føde om at det alltid skal være noen sammen med oss, også de andre tingene som ikke gikk bra sist.

Gruer meg veldig selv denne gangen. Alt gikk galt sist, og for meg var hele fødselen er stort overgrep :(
Skal du på sykehuset for samtale før fødsel? Jeg har blitt henvist av kommunejordmor pga opplevelsen ved første fødsel. Hun sier at det var helt uakseptabel. Så jeg skal dit i mars og ha en samtale, å da skal de ha en varsel som popper opp på pc'n på føden når vi kommer inn for å føde om at det alltid skal være noen sammen med oss, også de andre tingene som ikke gikk bra sist.[/quote]

Helst vil jeg føde hjemme. Men legen min har gitt beskjed om at han kan henvise til samtale. Drøyer litt til. Har jo vært innlagt fire ganger nå, og fikk ikke akkurat det beste inntrykket av de på normalenheten. Derfor er det viktig at jeg kommer på alternativavd. Men jeg bør prate med dem. Kan ikke ønskene om å ha med familien tilpasses, føder jeg heller på badgulvet hjemme. :p

Skal du på sykehuset for samtale før fødsel? Jeg har blitt henvist av kommunejordmor pga opplevelsen ved første fødsel. Hun sier at det var helt uakseptabel. Så jeg skal dit i mars og ha en samtale, å da skal de ha en varsel som popper opp på pc'n på føden når vi kommer inn for å føde om at det alltid skal være noen sammen med oss, også de andre tingene som ikke gikk bra sist.

Helst vil jeg føde hjemme. Men legen min har gitt beskjed om at han kan henvise til samtale. Drøyer litt til. Har jo vært innlagt fire ganger nå, og fikk ikke akkurat det beste inntrykket av de på normalenheten. Derfor er det viktig at jeg kommer på alternativavd. Men jeg bør prate med dem. Kan ikke ønskene om å ha med familien tilpasses, føder jeg heller på badgulvet hjemme. :p[/quote]
Da er du tøffere enn meg! Jeg fikk helt skrekken etter første fødsel jeg. Men tenker det er viktig med samtalen for at sykehuset skal forstå alvoret. Håper det ordener seg for deg og at du får en ok opplevelse denne gangen:-)

Helst vil jeg føde hjemme. Men legen min har gitt beskjed om at han kan henvise til samtale. Drøyer litt til. Har jo vært innlagt fire ganger nå, og fikk ikke akkurat det beste inntrykket av de på normalenheten. Derfor er det viktig at jeg kommer på alternativavd. Men jeg bør prate med dem. Kan ikke ønskene om å ha med familien tilpasses, føder jeg heller på badgulvet hjemme. :p
Da er du tøffere enn meg! Jeg fikk helt skrekken etter første fødsel jeg. Men tenker det er viktig med samtalen for at sykehuset skal forstå alvoret. Håper det ordener seg for deg og at du får en ok opplevelse denne gangen:)[/quote]

Takk, det samme til deg:) så får vi se i Mai da ;)

Back
Topp