Fødebrev.

Mandarinpiken

Forelsket i forumet
Jeg henvender meg igjen til dere litt mer erfarne damene her inne;)

Hvordan skriver man et fødebrev?
Hva skal det inneholde, og hva kan man egentlig ønske? Hva kan være lurt å skrive men som man som førstegangsfødende ikke nødvendigvis vet?

Så langt har jeg tenkt å skrive at jeg ønsker epidural, men vil prøve så lenge som mulig uten. At jeg er positiv til badekar som smertelindring. At jeg vil at avnavling skal skje først etter at navlestrengen har pulsert ferdig, og at jeg reagerer svært dårlig på smertestillende.... Hva annet kan/ bør man ta med?

Det skal sies at vi har vært på fødselsforberedende kurs, og det var veldig positivt, da jeg var på grensen til å få fødselsangst, og at vi fikk veldig mye og god informasjon der, blandt annet hvor viktig det var med et bra fødebrev/fødeplan.

Noen som kan bidra med noen gode tips? :)

Var ei innpå februar som la ut fødebrevet hun hadde skrevet.. Var noen gode tips der hvertfall :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Takk for tips!! :)

må man skrive fødebrev?

Jeg var på omvisning på fødeavdelingen igår, og de sa at de veldig gjerne ville at vi skulle ha med et fødebrev. Men jeg synes det føles litt merkelig å skrive det. Har jo tenkt litt igjennom hvordan jeg vil ha det, men tenker at det kan jeg jo formidle etterhvert...
Usikker jeg altså. Får prate med mannen om det, blir jo han som skal formidle mine ønsker når jeg er for sliten til å prate.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Er usikker selv på hva jeg skal skrive, annet enn at mannen ikke vil klippe navlestrengen.

Tror det kan være veldig greit å ha. Ikke sikkert man husker alt når man står midt oppi det. Og ikke for å være vanskelig, men ikke sikkert jeg stoler på at mannen husker det heller. Haha!!

Fant en veldig fin oversikt på BV, faktisk. Hos oss kan vi sende det inn på Mail i forkant, sånn at det ligger i journalen.

http://www.babyverden.no/Fodsel/Foedselsforberedelser/Skriv-et-fodebrev/

Jeg skrev som viktigste punkt sist at jeg ikke ønsket studenter- hverken jordmor, sykepleier eller legestudenter innomm. Jeg ville ha minst mulig folk til stede ;)

Jeg skrev ikke sist og kommer nok ikke til å skrive denne gangen heller. Hadde store planer om badekar osv. men alt gikk så fort at jeg ikke rakk å tenke. Rakk å ta noen drag av lystgassen før hun var ute :p
Men jeg hadde snakket en del med mannen min om hvordan jeg ønsket ting, så følte han tok veldig godt vare på meg under hele prosessen.

Mannen min og jeg har snakket mye om hva jeg ønsker og hva jeg absolutt vil unngå, men jeg kommer nok likevel til å ta med meg et kort notat med noen stikkord som jeg vil at jordmor (eller jordmødrene tenker jeg vi sier - regner med å gå gjennom noen skift denne gangen også xsmile8) skal lese.
Det er både fordi jeg tenker det kan være vanskelig for mannen (og meg!) å huske alt når det begynner å bli intenst, og det da er greitt at alle de som er der for å hjelpe meg vet hva jeg vil, og fordi det kanskje kan være til hjelp for mannen og underbygge det han ber om på mine vegne.

Sist var det endel ting som ble veldig feil :(, til tross for at mannen iherdig prøvde å si ifra (selv var jeg for sliten til å protestere). Blant annet ble jeg lagt rett på rygg til tross for at jeg sa at det var den desidert mest ubehagelige stillingen for meg og ba instendig om å få prøve hva som helst annet. I tillegg hadde jeg påforhåndt bestemt at jeg ikke ville ha epidural; men likevel forsøkte å sette den 4 ganger før de matte gi opp fordi de ikke kom inn. En unødvendig ekstra belastning.

Er selvfølgelig ikke alt man kan få som man vil, men hvis det er noe man VIRKELIG ønsker / vil unngå, så kan det iallefall ikke skade å ha med et brev som beskriver det.

Jeg skrev sist og kommer nok ikke til å skrive denne gangen. Ting blir ikke som man tenker seg uansett. Og jeg føler jeg fint kan si i fra om de ønsker jeg måtte ha under fødselen. Har sagt til mannen at han ikke trenger å stå med kluten oppå hodet mitt hele tida denne gangen og fint bare kan sitte ved siden av (var så inni meg selv sist at han fint kunne vært på månen for min del, haha). Og at han kan be om at jeg slipper å bli putta i rød husholdningssaft (jeg liker stort sett bare vann). Dette var nemlig oppgavene til mannen sist. Gi meg saft og klut, begge deler for meg kun irriterende.Så skal jeg ALDRI opp i et badekar under fødsel igjen. Men det klarer jeg fint å si ifra om selv, for dit får de meg ikke om de så må bære meg. Haha. Eneste jeg kanskje burde skrevet noe om er at vi ønsker tidlig hjemreise eventuelt. Kanskje jeg noterer meg på en lapp jeg kan ta med.

Hvorfor ikke badekar? Har kun hørt positivt om det..

Det fungerte ikke for meg. Ble bare en klaustrofobisk opplevelse hvor det eneste jeg klarte å tenke på var at jeg hadde vondt. De prøvde å få meg til å puste. Noe som også var nyttesløst, for ved å fokusere på pusten kjentes også smertene mye verre ut. Jordmor sa at hun hadde de som badekar fungerte supert for og de som det absolutt ikke fungerer for i det hele tatt. Dusj derimot fungerte supert, da hadde jeg dusjhodet som jeg kunne flytte rundt på forskjellige steder og fokusere på. Nå skal sies at dusjing er superavslappende for meg til vanlig også, er ikke så glad i badekar.

hmm, hadde ikke tenkt å ha med noe brev. Ting går så fort at lite rekkes. Men siden mannen høyst sannsynligvis ikke rekker inn og jeg er uten han som vet hva jeg trenger kan det være lurt å skrive ned noen tanker allikevel.

Får tenke litt på det. Har 5 uker igjen til dato for pasienthotell blir bestemt, så har god tid på å skrive brev

Det fungerte ikke for meg. Ble bare en klaustrofobisk opplevelse hvor det eneste jeg klarte å tenke på var at jeg hadde vondt. De prøvde å få meg til å puste. Noe som også var nyttesløst, for ved å fokusere på pusten kjentes også smertene mye verre ut. Jordmor sa at hun hadde de som badekar fungerte supert for og de som det absolutt ikke fungerer for i det hele tatt.

Hadde det akkurat på samme måte, også synes jeg det var litt ekkelt ift at det jo kom noen blodslintrer og greier etterhvert, føltes ekkelt å plasker rundt i det, hehe. Kommer til å prøve dusj denne gangen :)

Jeg skal skrive fødebrev, litt om hvordan jeg reagerer om jeg blir redd og litt praktiske ting. Har prolaps i ryggen og kan ikke få epidural. Sist ble jeg sendt hjem fra sykehuset 2 ganger, hadde en veldig lang åpningsfase på 50timer med sterke rier. Og ble møtt av noen veldig sure jordmødrene. Og så skal jeg ikke ha sånne sprøyter i ryggen som jeg fikk sist. Hadde vondt i flere mndr etterpå. Igrunn blir fødebrevet litt for min egendel, en liten trygghet å ha tankene om fødselen skrevet ned. Siden jeg gruer meg endel..

Man skriver visst ikke fødebrev her, så da dropper jeg det.

Back
Topp