Fødebrev

Magica83

Forumjomfru :)
Mailykke <3
Hei!
Skal på ultralyd i morgen, og på baksiden på skjema som skal leveres så kan man skrive ønsker osv ift fødsel. Hva skriver man egentlifg der?? Har jo ikke født før så vet liksom ikke hva jeg går til. Tips til hva det kan være lurt å tenke gjennom og skrive ned? * har lyst til å skrive at jeg vil slippe å revne liksom * o_O

Jeg har ikke født normalt før, men har vært gjennom et svangerskap før. Du behøver ikke å skrive fødebrevet hvis du ikke vet helt hva du ønsker til fødselen. Noen ønsker iherdig å ikke bruke smertelindrende midler under fødselen, eller om du ønsker å føde i vann, eller liknende kan du skrive det. Jeg tror ikke de får hindret deg i å revne dessverre. Det er nok noe som skjer uavhengig av jordmor, de kan kanskje hjelpe deg til å ikke revne så mye ved riktig pusteteknikk og presser på rett tidspunkt osv, men tror ikke det er mulig å unngå det helt. Du kan delta på et fødselsforberedende kurs hvis det er ønskelig. Skal nok se det går veldig fint:)

Jeg har ikke født normalt før, men har vært gjennom et svangerskap før. Du behøver ikke å skrive fødebrevet hvis du ikke vet helt hva du ønsker til fødselen. Noen ønsker iherdig å ikke bruke smertelindrende midler under fødselen, eller om du ønsker å føde i vann, eller liknende kan du skrive det. Jeg tror ikke de får hindret deg i å revne dessverre. Det er nok noe som skjer uavhengig av jordmor, de kan kanskje hjelpe deg til å ikke revne så mye ved riktig pusteteknikk og presser på rett tidspunkt osv, men tror ikke det er mulig å unngå det helt. Du kan delta på et fødselsforberedende kurs hvis det er ønskelig. Skal nok se det går veldig fint:)

Hehe, ja jeg tviler på at de kan forhindre slikt i stor grad :happy090 Jeg tenker badekar, og smertestillende tenker jeg at man får ta en avgjørelse på der og da. Blir det langdrygt så kan det sikkert være greit. Kanskje det er lurt å få skrevet ned at jeg ønsker alternative smertelindringer da jeg helst vil unngå epidural? Lystgass har de dessverre sluttet å tilby på St. Olav :(

Jeg sa jeg ville ha badekar og om det ikke hjalp nok skulle jeg ha alt av bedøvelse. Men pga tidligvannavgang fikk jeg ikke badekar, og ungen kom så fort at det var ikke tid for å sette noe annet enn akupunktur i ryggen.. anbefaler akupunktur!

Jeg sa jeg ville ha badekar og om det ikke hjalp nok skulle jeg ha alt av bedøvelse. Men pga tidligvannavgang fikk jeg ikke badekar, og ungen kom så fort at det var ikke tid for å sette noe annet enn akupunktur i ryggen.. anbefaler akupunktur!

Akupunktur i ryggen gjør vel at man ikke kan føde liggende i seng? (Vet man ikke må det da men) Jeg blir bare redd man glemmer nålene, lener seg tilbake og blir punktert o_O Eller brukes akupunkturen bare under riene uansett, ikke pressriene?

Hehe.. joda.. du kan ligge. De taper de fast i ryggen. Bøyer de så de ligger flatt.. så det var ikke noe problem. :-) de har sånn mykt pungt som et sugerør har.. om du skjønner, der de kan bøyes og ligge med hjelp av litt tape.

Jeg fikk de satt inn rett før.press riene.. men om det var fordi mine pressrier kom bare en halvtime etter jeg kom på føden eller om det er da de settes vet jeg ikke.. det var i allefall helt fantastisk. :-P

Hehe.. joda.. du kan ligge. De taper de fast i ryggen. Bøyer de så de ligger flatt.. så det var ikke noe problem. :) de har sånn mykt pungt som et sugerør har.. om du skjønner, der de kan bøyes og ligge med hjelp av litt tape.

Jeg fikk de satt inn rett før.press riene.. men om det var fordi mine pressrier kom bare en halvtime etter jeg kom på føden eller om det er da de settes vet jeg ikke.. det var i allefall helt fantastisk. :p

Så bra!! Om ikke annet så hjelper det veldig godt psykisk å høre at det kan hjelpe :smiley-bounce012

Jeg har begynt å kladde et fødebrev. Er redd for at det kommer til å bli sidevis.

Men det er viktig for meg å si fra at jeg feks har store problemer med sykehusomgivelser, klinisk utstyr og nåler, og derfor gruer meg til bl.a. epidural.

Jeg ønsker ikke å bruke badekar.

Jeg vil bli informert om det som skjer rundt meg, og vil ikke at de snakker over hodet på meg. Jeg er avhengig av en viss oversikt i stressede situasjoner, har hatt panikkangstanfall tidlige pga det.

Slike ting tenker jeg er viktig at personalet er klar over.

Jeg skrev fødebrev sist, og ingenting av det jeg ønsket eller ikke ville skjedde. Men hadde jo stemme og kunne prate .
Kommer ikke til å skrive noe denne gangen. Det jeg ønsker husker jeg :-)

Kommer bare til å nevne at jeg planlegger hjemmefødsel. Skulle det gå galt og jeg likevel havner på sykehus, er det viktig for meg at de lar meg få jobbe selv. Jeg kommer til, uansett hjemme eller sykehus, å ville ha noe foran øynene. Sist jeg fødte (hjemme) hadde jeg en vaskeklut foran øynene, og det gjorde at jeg klarte bedre å fokusere på meg, kroppen og barnet. Var deilig å gå inn i sin egen boble og jobbe med barnet. Det skal jeg sørge for nå også. Har fortsatt minner fra første fødel på sykehus som ble så langt fra harmonisk som det er mulig :(

Back
Topp