Fødebrev

Tofus

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Har noen fått skriblet ned noen linjer til fødebrevet sitt?
Jeg er førstegangs og tenker at mine ønsker er ganske generelle, untatt at jeg har et ønske om å kunne føde i vann. Men føler det kan være greit å ha noen ønsker klare.

Noen som har lyst å dele sine ønsker eller gi en fersking noen tips om hva jeg burde sette opp?

:)

Det viktigste for meg under fødselen blir å føle at jeg har kontroll på hva som skjer og hvorfor ting skjer. Jeg ønsker å få så mye informasjon som mulig under hele forløpet. Jeg ønsker å forholde meg til færrest mulig mennesker under fødselen, og vil IKKE å ha studenter tilstede.
Jeg ønsker at stemningen på fødestuen skal være rolig og avslappet og at folk som kommer inn snakker med en dempet stemme, og tar nok med min egen musikk.
Når jeg ser for meg fødselen, ser jeg for meg at jeg i begynnelsen er mye oppe og beveger meg, bruker tyngdekraften til hjelp, men ønsker etter hvert å bruke vann som smertelindring, sammen med lystgass, og ønsker veldig gjerne å føde i badekar hvis mulig.
Jeg ønsker aller helst en fødsel uten epidural, men er åpen for det om det skulle bli nødvendig.
Jeg ønsker at jordmor skal veilede meg i pressfasen for å unngå rifter hvis mulig.
Skulle det komme opp situasjoner i løpet av fødselen som krever en beslutning fra min side, og det ikke er helt akutt, vil jeg gjerne få litt privat tid til å diskutere det med mannen min før vi tar en beslutning.
Mannen min ønsker å være den som klipper navlestrengen når den er ferdig med å pulsere.

Ønsker å amme kort tid etter fødselen, og vil veldig gjerne ha råd og veiledning på dette, men ønsker å gjøre mest mulig selv.

Slik ble mitt fødebrev seenes ut til slutt :)

Har gjort meg opp noen tanker men ikke skribler ned enda.

Men skal hvertfall skrive at det er greit med studenter til stede, og om mulig så vil jeg være i badekar i begynnelsen så epidural når det ikke er til å holde ut lengre.

Så vil jeg også ta klystér eller hva det nå enn heter. :)

Så skal keg høre med gubben om han vil klippe strengen eller ikke ^^

<3 odine <3 27/10/11
Venter en prinsesse 11/09/13

Sladrer med Olech =)

Jeg har ikke skrevet sånt brev før, men denne gangen har jeg vært på samtale på sykehuset! Så nå står alt på sjonalen min!
Denne gangen er vi forberedt og jeg skal ha en bra fødsel :D he he

Jeg har ikke skrevet sånt brev før, men denne gangen har jeg vært på samtale på sykehuset! Så nå står alt på sjonalen min!
Denne gangen er vi forberedt og jeg skal ha en bra fødsel :D he he

Samme her...pga forrige fødsel ligger det nå fødebrev i journalen min, som er skrevet sammen med mannen og jordmor på føden :) ...står om smertelindring, evt keisersnitt, pappa'n som skal klippe navlestreng, og ønsket om å være sammen på familierom etterpå...samt hjelp til amming...!

Mannen min har gjort noen notater som han har med seg, men jeg er litt sånn som tar det som det kommer :-)

Dt eneste jeg vil passe på er å ikke bli liggende i senga hele tiden, men prøve å bevege meg mest mulig, også vil jeg prøve alt annet av smertelindring før jeg tyr til epidural (de stakk feil sist og det var jævlig).

:-)

Takk for mange fine svar... fått en del jeg kan låne til min liste. Ikke minst hadde jeg ikke tenkt på mye på tiden etterpå... ;)

Jeg skrev ikke fødebrev, tenkte at jeg tar fødselen som den kommer, hadde trudd jeg ville ha epidural. Men hadde sånn kontroll over situasjonen at jeg endte opp med å føde i vann:) uten annen smertelindring. Hva de andre holder på med mens du føder merker du uansett ikke,, jeg var i min egen smerteboble og samboer var den beste medhjelper! Lykke til med fødselen jenter:) Håper dere får en like fin opplevelse som jeg hadde! Det er magisk når dere får den lill;)

Jeg er litt enig med Lille hemmelighet :) Denne gangen tar jeg det som det kommer! Forrige svangerskap brukte jeg mye tid på å tenke gjennom hvordan jeg ønsket at fødselen skulle være - og jeg la litt arbeid å skrive et fødebrev.

Kort fortalt så gikk ingenting som planlagt. Det kom en stjernekikker, riene dabbet av og forsvant helt etterhvert. Det førte til at jeg måtte ha epidural og riedrypp, noe jeg overhode ikke hadde noen planer om. Jeg kunne bare glemme å føde i vann, eller i det hele tatt å være i vann, da dette kan stanse rier ytterligere. Frem til aktiv fødsel fikk jeg kun en varm klut å legge på ryggen, som smertestillende.. En fødsel er noe man har lite kontroll over. Det er nok veldig smart å ha lest litt om det, så man kan litt og vet hva som skjer og hva man kan gjøre. Dessverre kan man oppleve å bli veldig skuffet dersom man planlegger en fødsel. En venninne som jobber som jordmor er ganske lei av at jordmødrene på helsestasjoner aktivt oppfordrer til dette - da de hele tiden opplever at ting overhode ikke går etter planen.

Min plan var å ikke ha noen plan! Funket utmerket:) jeg hadde mone tanker om at jeg ville ha badekar som smertelindring og at jeg ville prøve uten epidural så langt jeg orket. Glad for at jeg ikke hadde låst meg til noe da jenten ble født i uke 35. Da utgår jo det meste og med 10 cm åpning ved ankomst føden hadde det jo heller ikke vært aktuelt med epidural om jeg hadde hatt behov for det....

Fikk en nydelig liten jente 2. August. Hadde termin 4. September

Jeg har ikke skrevet noe føde brev. Tenker heller og dele tankene mine når jeg kommer og egentlig ta det som det kommer:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg har ikke skrevet noe føde brev. Tenker heller og dele tankene mine når jeg kommer og egentlig ta det som det kommer:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Samme her :)
Ingen fødsel er lik sies det, så jeg får bare vente og se :)
Jeg håper jeg kan være i vann en stund, for det er deilig. Men med stor blødninger sist, er det ikke sikkert at jeg får "lov".
Så her får vi bare se :)

Bloggen min: http://dethvitegamlehuset.wordpress.com

BV-appen ❤

Back
Topp