Da har jeg begynt på fødebrevet, og foreløpig ser det sånt ut:
1. Hva man ønsker/ikke ønsker av smertestillende/lindrende.
Ønsker å bruke badekar/dusj som hoved smertelindring. Lystgass. Ønsker ikke tilbud om epidural, men vil si i fra selv hvis jeg føler behov for det.
2. Fars rolle.
Far vil gjerne klippe navlestrengen (vent til navlestrengen er ferdig å pulsere). Hvis beslutninger må tas i løpet av fødselsforløpet (drypp, keisersnitt osv som ikke er akutt) vil vi gjerne ha litt tid til å diskutere dette privat.
3. Fødestillinger.
Må nesten ta det som det kommer, men ønsker å prøve ut og bruke badekar.
4. Vasking av barnet.
Vil ha barnet rett opp på brystet, kan vaskes/tørkes der.
5. Amming.
Ønsker å amme innen en time etter fødselen, gjerne med råd og veiledning, men jeg vil gjøre det selv!
6. Filming/bilder.
Ingen filming før baby er vel ute.
7. Familie/venner.
Kan ikke slippes inn på fødestuen uten tillatelse.
8. Studenter.
Jeg vil ikke ha studenter på fødestuen.
9. Morkake.
Ønsker ikke å se morkaken.
10. Jordmors rolle.
Viktig for meg å ha en jordmor som forteller hva som skjer og hva hun skal gjøre i løpet av hele fødselsforløpet (så mye “inn med teskje” som mulig). Vil gjerne ha mye råd og veiledning. Under pressriene ønsker jeg veiledning på hvor mye jeg skal presse for å hindre mest mulig rifter.
11. Atmosfære på fødestuen
Trenger en rolig atmosfære rundt meg, gjerne dempet belysning og rolig musikk (kan være jeg tar med musikk selv). Håper at jordmor/leger som kommer inn på rommet forholder seg rolige og snakker med rolig stemme. Dette vil hjelpe meg til å forholde meg rolig selv.
Noen som kommer på noen andre gode/lure ting å ha med som jeg har glemt?
1. Hva man ønsker/ikke ønsker av smertestillende/lindrende.
Ønsker å bruke badekar/dusj som hoved smertelindring. Lystgass. Ønsker ikke tilbud om epidural, men vil si i fra selv hvis jeg føler behov for det.
2. Fars rolle.
Far vil gjerne klippe navlestrengen (vent til navlestrengen er ferdig å pulsere). Hvis beslutninger må tas i løpet av fødselsforløpet (drypp, keisersnitt osv som ikke er akutt) vil vi gjerne ha litt tid til å diskutere dette privat.
3. Fødestillinger.
Må nesten ta det som det kommer, men ønsker å prøve ut og bruke badekar.
4. Vasking av barnet.
Vil ha barnet rett opp på brystet, kan vaskes/tørkes der.
5. Amming.
Ønsker å amme innen en time etter fødselen, gjerne med råd og veiledning, men jeg vil gjøre det selv!
6. Filming/bilder.
Ingen filming før baby er vel ute.
7. Familie/venner.
Kan ikke slippes inn på fødestuen uten tillatelse.
8. Studenter.
Jeg vil ikke ha studenter på fødestuen.
9. Morkake.
Ønsker ikke å se morkaken.
10. Jordmors rolle.
Viktig for meg å ha en jordmor som forteller hva som skjer og hva hun skal gjøre i løpet av hele fødselsforløpet (så mye “inn med teskje” som mulig). Vil gjerne ha mye råd og veiledning. Under pressriene ønsker jeg veiledning på hvor mye jeg skal presse for å hindre mest mulig rifter.
11. Atmosfære på fødestuen
Trenger en rolig atmosfære rundt meg, gjerne dempet belysning og rolig musikk (kan være jeg tar med musikk selv). Håper at jordmor/leger som kommer inn på rommet forholder seg rolige og snakker med rolig stemme. Dette vil hjelpe meg til å forholde meg rolig selv.
Noen som kommer på noen andre gode/lure ting å ha med som jeg har glemt?