Fødebrev

Løvetann1

Gift med forumet
Oktoberskattene 2015
Da har jeg begynt på fødebrevet, og foreløpig ser det sånt ut:

1. Hva man ønsker/ikke ønsker av smertestillende/lindrende.
Ønsker å bruke badekar/dusj som hoved smertelindring. Lystgass. Ønsker ikke tilbud om epidural, men vil si i fra selv hvis jeg føler behov for det.

2. Fars rolle.
Far vil gjerne klippe navlestrengen (vent til navlestrengen er ferdig å pulsere). Hvis beslutninger må tas i løpet av fødselsforløpet (drypp, keisersnitt osv som ikke er akutt) vil vi gjerne ha litt tid til å diskutere dette privat.

3. Fødestillinger.
Må nesten ta det som det kommer, men ønsker å prøve ut og bruke badekar.

4. Vasking av barnet.
Vil ha barnet rett opp på brystet, kan vaskes/tørkes der.

5. Amming.
Ønsker å amme innen en time etter fødselen, gjerne med råd og veiledning, men jeg vil gjøre det selv!

6. Filming/bilder.
Ingen filming før baby er vel ute.

7. Familie/venner.
Kan ikke slippes inn på fødestuen uten tillatelse.

8. Studenter.
Jeg vil ikke ha studenter på fødestuen.

9. Morkake.
Ønsker ikke å se morkaken.

10. Jordmors rolle.
Viktig for meg å ha en jordmor som forteller hva som skjer og hva hun skal gjøre i løpet av hele fødselsforløpet (så mye “inn med teskje” som mulig). Vil gjerne ha mye råd og veiledning. Under pressriene ønsker jeg veiledning på hvor mye jeg skal presse for å hindre mest mulig rifter.

11. Atmosfære på fødestuen
Trenger en rolig atmosfære rundt meg, gjerne dempet belysning og rolig musikk (kan være jeg tar med musikk selv). Håper at jordmor/leger som kommer inn på rommet forholder seg rolige og snakker med rolig stemme. Dette vil hjelpe meg til å forholde meg rolig selv.

Noen som kommer på noen andre gode/lure ting å ha med som jeg har glemt?

Synes det brevet så veldig bra ut! Kommer nok til å ta med meg det videre og bruke noe av det selv ;)

Har du tenkt på klyster? Det er jeg veldig opptatt av for å unngå å gjøre på meg. Det som er i magen kommer ut under fødselen...

Sent from my Nexus 7 using BV Forum mobile app

Har du tenkt på klyster? Det er jeg veldig opptatt av for å unngå å gjøre på meg. Det som er i magen kommer ut under fødselen...

Sent from my Nexus 7 using BV Forum mobile app

Åhh, flott du nevnte det... Har tenkt på det tidligere, men det hadde gått helt i glemmeboka nå *føre på* :D

På mitt sykehus (SUS) er det vanlig å ta det på mottaksrommet der det er eget toalett istedenfor når man har et føderom, der man ev må dele toalett med andre.

På mitt sykehus (SUS) er det vanlig å ta det på mottaksrommet der det er eget toalett istedenfor når man har et føderom, der man ev må dele toalett med andre.

Mitt sykehus er også SUS, så det er greit å vite om :)
Skal på omvisning der i kveld. Kjenner jeg både gleder og gruer meg. Greit å vite hva man går til, men det gjør alt sååååå mye mer virkelig.. Hehe, som om ikke prinsessa i magen gjør det virkelig nok, men alikevel...

Er veldig kjekt med omvisning. Vi fikk bare sett mottaksrommet og et rom uten vindu, do, dusj eller badekar. Er et rom de bruker når det haster å få barnet ut. Da ses vi på SUS om noen uker? Hehe

Er veldig kjekt med omvisning. Vi fikk bare sett mottaksrommet og et rom uten vindu, do, dusj eller badekar. Er et rom de bruker når det haster å få barnet ut. Da ses vi på SUS om noen uker? Hehe

skal ikke se bort i fra det... Hva tid har du termin?

Fikk dere ikke se fødeloftet? Koseligere atmosfære der men ingen epidural :P
Når har du termin?

skal ikke se bort i fra det... Hva tid har du termin?

4 september, ser jeg er lenger på vei enn deg. Håper på å få et par uker før termin, altså om ca 3 uker.

Fikk dere ikke se fødeloftet? Koseligere atmosfære der men ingen epidural :p
Når har du termin?

Nei, jeg får ikke føde på fødeloftet. Hadde svangerskapsforgiftning forrige gang i tillegg til at sønnen min døde 5 uker gammel pga hjertefeil. Vil ha epidural, så passer meg fint. Har i tillegg bestemt meg for 2 jordmødre jeg skal ha under fødselen som hører til fødeavdelingen

Back
Topp