Fødebrev

Jippi

kommende tobarnsmor :)
Noen som var tenkt til å ha det?
Jeg hadde ikke det sist, men er det smart?

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

Eg skal ha mitt første barn no i februar, og skal skrive fødebrev. Ønsker det for å vera sikker på at mine ønske og behov kan komme fram, samt forhåpentligvis gjennomførast. Tenker på at pappaen kløppe navlestrengen (om han ønske det) og at det skal vera sein avnavling. Vi må også ta prøver at navlestrengen pga arvelig sjukdom (høgt kolesterol). Vil gjerne ha musikk, trur eg. Tenker at eit fødebrev er ein fin form for å få fram sine, og pappaen sine ynskjer :)

Er redd for at det ikke blir sånn som jeg vil ha det uansett, men det er kanskje greit likevel. Får vel snakke med jordmor om det.

03.02.2014 <3

Sent from my iPad

Jeg vet ikke helt. Kanskje heller bare fortelle sambo om ønsker på forhånd så får det bli hans oppgave å påse.

Jeg tenkte litt på det forrige gang, men det ble ikke noe av. Jeg synes det var like greit for det ble ikke som jeg hadde tenkt på forhånd uansett, og ting jeg trodde jeg ville ha på en viss måte ville jeg ikke ha allikevel! Så funka fint å si hva jeg ville og ikke ville underveis.

Har ikke hatt fødebrev på di to jeg har og tror nok ikke jeg kommer til å a det denne gangen heller..
Di gjør jo stor sett hva di vil uansett :( Jeg har sakt hvordan jeg vil ha det underveis i fødselen uten at di hørte på meg da, så da tviler jeg på at di følger et ark.. Men det er jo her da, er nok mange plasser det vil fungere fint - også er det stooor forskjell på hvem man får!

Min erfaring sier at en fødsel er vanskelig å planlegge. Det jeg hadde tenkt på forhånd forrige gang ble vanskelig gjennomførbart for det gikk så fort og var veldig intenst. Hvis far vil klippe navlestrengen klarer han vel å gi beskjed om det selv, og han klarer også å formidle andre ønsker om han er innviet i de, så tror heller jeg satser på det.

Godgutten vår skal bli storebror, termin 3.2.14

Kommer heller til å snakke med mannen.
Om jeg ikke er i stand til å formidle ønsker selv vil jeg at han skal gjøre det.

Tenkte på å skrive sist, kom aldri så langt, og ser at jeg i min førstegangsboble var fryktelig naiv i forhold til hvordan det hele ble for meg.
Så for meg langtekkelig fødsel med rolig musikk, tid til det ene og andre, men endte med en fødsel på totalt 5,5 timer fra første rie, vakuum, tang og noen små minutter fra katastrofesnitt.

Så, nei, denne gangen lager jeg meg ikke noen tanker om hvordan jeg ser for meg det skal være. Det blir som det blir og jeg stoler 110% på at de som jobber der tar riktige avgjørelser og lar meg komme med mine tanker og ønsker om det er tid.

Hadde det sist å skal ha det igjen.. Der kan du skrive hvordan du ønsker selv at fødselen skal være, hva jordmor burde vite om deg under fødsel osv...

I mitt stod det at jeg har ADHD og kan fort bli sint,stressa og følsom.. Stod også at jeg nekta epidural, ville ikke ha det uansett...
Skal skrive ett denne gangen også :)

<3 venter på deg 25.02.2014 <3

Ja, gjorde det med første og gjør nok det med neste. Greit og skrive ned ting, som jeg ikke kommer til å huske og si når riene står på som verst. Forberede de på ting, slikt som at jeg vil i badekaret i starten, ikke vil ha lystgass og slike ting, og at jeg vil ha epidural før det er for sent. Kommer til å skrive om halebeinet mitt fra forrige fødsel og hvordan fødestillinger som kan lette den smerten, og at jeg ikke vil ha ammeskjold før alt annet er prøvd.
Skriver nok litt om hvordan jeg følte forrige fødsel, slik at jeg slipper enkelte ting denne gang.

Sent from my GT-P5110 using BV Forum mobile app

Jeg hadde ikke det sist og tror det var like greit.

Hadde planer om å bruke badekar som smertelindring men det var en del kø, og da det endelig var min tur så var riene for vonde til at jeg klarte å sitte stille.

Eneste jeg vet og kommer til å si ifra om til sambo er at jeg ikke skal ha epidural, petidin eller lystgass.
Epiduralen klarte de ikke sette på 6 forsøk sist så ryggen min var helt ødelagt i starten av barseltiden.
Petidinen gjorde meg kvalm slik at jeg kastet opp og gjorde at jeg snakket mye tull.
Lystgass er også en ting som er uaktuelt å prøve igjen da jeg har klaustrofobi og følte at jordmor holdt på å kvele meg med masken sist.

Tror bare jeg sier hva jeg vil der og da for man vet jo ikke 100% hvordan man takler smertene.
Er lett og bli skuffet om planen man har satt for fødselen ikke blir som man har tenkt.

Jeg hadde ingen Fødrebrev sist, men hadde avtalt på forhånd med de hva jeg ønsket og litt info om meg selv slik at det sto klart og tydelig i papirene mine.
Jeg fikk fort ærfare at det du gjerne ser for deg eller ønsker deg fort kan bli til noe helt annet da jeg endte med hastekeisersnitt.
Så denne gangen blir det nok på samme vis jeg gjør det siden det fungerte så bra så langt det var mulig hvertfall :)

Jeg tror jeg kommer til å skrive fødebrev fordi jeg er redd for at jormødrene kommer til å gjøre alt for å overbevise meg om å ikke ta epidural hvis jeg vil ha det. Kommer til å ha åpent sinn når fødselen begynner og det hadde vært fantastisk om jeg hadde klart meg uten, men jeg vet også at jeg kan få angst og panikk hvis jeg føler at jeg ikke har kontroll. Hvis det kommer til det stykket vil jeg ikke føle jeg må ha dårlig samvittighet eller må forsvare det for andre.
Føler kanskje dette er særlig viktig for meg siden alle friske gravide på SUS må på fødeloftet i første omgang, for så å flyttes hvis en vil ha epidural.

Hadde ikke fødebrev sist, va vel heller aldri i tankan mine. Så d blir nok ikke denna gangen heller. Einaste ønske æ hadde va å ha tilgang te badekar på romme. Det ønske tok æ opp når vi va på innskrivinga på sykehuse og fikk d :)

Hadde det ikke sist. Tenkte rett og slett at jeg ikke ante hvordan fødselen ville bli og ville ta ting som det kom. Samboeren min spurte meg på forhånd hva jeg tenkte. Da sa jeg at jeg ikke ønsket epidural, men gjerne badekar og akupunktur. Vel, da vi reiste til klinikken hadde jeg halvannet minutt mellom riene, de varte i halvannet minutt og var ganske intense. jeg begynte å tenke at Epidural kanskje ikke hadde vært så ille. men da jeg kom inn, hadde jeg 7 cm åpning... Det var den bedøvelsen, tenkte jeg da. jordmren spurte om jeg ville ha klyster... Jg lurte på om de hadde rablet for henne... Skulle jeg liksom bli lausmaga i tillegg til all vondten? takket nei til klysteret ja! Hun sa at jeg kunne gå på toalettet eller dusje før vi gikk på fødestuen fordi der ikke var slikt der inne. Da gav Jeg klar beskjed om at toalett MÅTTE jeg ha der inne. Jeg som hadde gått i skytteltrafikk mellom senga og toalettet hjemme med oppkast og rier og alt. Fikk en flott fødestue med dusj, badekar, toalett og alt:) og hva skjedde? Pressrier idet jeg kom på fødestua... Det var det badekaroppholdet(!) ja, ja.... knappe halvannen time etter var jeg mamma:) hadde ingen plan, men syns jeg hadde drømmefødselen likevel:) blir neste som denne, skal jeg være happy happy:)

Har ikke tenkt å planlegge noe som helst. Om jeg ikke greier å si fra selv, skal mannen få si de må passe på bekkenet.
Men alt i alt er jeg fornøyd bare vi kommer frem i tide. Vet at jeg takler riene veldig bra, så det bekymrer jeg meg ikke noe for. Men jeg vet at det plutselig kan gå veldig fort..

Back
Topp