Fødebagen!

Jeg var å fikk tak i disse ammeinleggene i ull fra janus, på vitus apotek. De hadde jo 40% på alt til barn! Tips hvis dere mangler noe :) Fikk kjøpt meg purelan som blei anbefalt av damen og noen sånne kjøle bryst kompress i tilfellet.

Skulle jeg kjøpt silverette også for å ha med i baggen? De og var på 40% nå og de pleier kanskje ikke være det?
Høres ut som et bra tilbud. Silverette er jo ganske dyrt, så ville absolutt slått til på det. Men du skal ikke bruke kremer sammen med silverette, kun morsmelk og nå har du jo kjøpt krem alt, så kanskje det blir overflødig? Aldri hørt om kjøle ned brystet, heller omvendt. Hvis de blir kalde kan man fort få betennelse.

Jeg har også kjøpt kjølebind, men aldri brukt det før så aner ikke om det fungerer eller ikke.

Tror jeg får ta meg en runde på apoteket selv om det er 40% på ting.

Har aldri prøvd kjølebind, men har høyrt det kan vere digg :) Man får ikkje det på sjukehuset nei.

Ein ting eg skulle ønske eg fekk vite om før min første, var skylleflaske. Det kan vere kjempe ubehagelig å tisse på sting og vanskelig å tørke om man har vondt. Å skylle med vatn mens eller etter man har tissa er ekstremt lindrende. Eg brukte dusjhodet heime fordi det var nærme nok og det utgjorde ein hav av forskjell.
Ja det er det mange som sier, så jeg har hvertfall kjøpt inn det som jeg tar med.

Høres ut som et bra tilbud. Silverette er jo ganske dyrt, så ville absolutt slått til på det. Men du skal ikke bruke kremer sammen med silverette, kun morsmelk og nå har du jo kjøpt krem alt, så kanskje det blir overflødig? Aldri hørt om kjøle ned brystet, heller omvendt. Hvis de blir kalde kan man fort få betennelse.

Jeg har også kjøpt kjølebind, men aldri brukt det før så aner ikke om det fungerer eller ikke.

Tror jeg får ta meg en runde på apoteket selv om det er 40% på ting.
Ja de kosta vel borti 800,- på vitus trur jeg. Men som du sier så skal det ikke brukes sammen med krem, men jeg veit ikke hva som er best å velge jeg..? Eller om man kan bytte litt på? den purelanen anbefalte hu til såre lepper også, så rasket den med pga tilbudet.
Dette er de kompressene jeg kjøpte:

Ja de kosta vel borti 800,- på vitus trur jeg. Men som du sier så skal det ikke brukes sammen med krem, men jeg veit ikke hva som er best å velge jeg..? Eller om man kan bytte litt på? den purelanen anbefalte hu til såre lepper også, så rasket den med pga tilbudet.
Dette er de kompressene jeg kjøpte:

Kan sikkert prøve begge deler og se hva som fungerer best. Aller helst så skal man jo ikke bli sår i det hele tatt, men om det skjer så er det jo om å gjøre å hele det så fort som mulig.

Damen anbefalte forresten også kjølebind, det kjøpte jeg ikke da.. Får man det på sykehuset? Eller burde jeg tatt det også siden det er god pris?
Tror det spørs hvilket sykehus. Da jeg fødte på haukeland i fjor, fikk jeg en variant av kjølebind. Det var bare vanlige bind de hadde tatt vann på og lagt i frysen, men jeg syntes det hjalp veldig. Anbefaler å ha et tørt bind oppå der igjen da, for det er litt vel kaldt å ha rett på huden. Denne gangen har jeg kjøpt «skikkelige» kjølebind til å ha når jeg kommer hjem, men man kan jo også fryse bind selv slik de gjør på haukeland:)

Tror det spørs hvilket sykehus. Da jeg fødte på haukeland i fjor, fikk jeg en variant av kjølebind. Det var bare vanlige bind de hadde tatt vann på og lagt i frysen, men jeg syntes det hjalp veldig. Anbefaler å ha et tørt bind oppå der igjen da, for det er litt vel kaldt å ha rett på huden. Denne gangen har jeg kjøpt «skikkelige» kjølebind til å ha når jeg kommer hjem, men man kan jo også fryse bind selv slik de gjør på haukeland:)
Kan jeg spørre hvor mange du har kjøpt for å ha liggende? :)

Kan jeg spørre hvor mange du har kjøpt for å ha liggende? :)
Tror det var 6 stk i pakken, og så har jeg fått noen av søskenbarnet mitt i tillegg:) Det holder for meg dersom det blir noenlunde likt som sist. Hadde ikke behov for å bruke dem lengre enn 5-6 dager etter fødsel, og trengte ikke mer enn 1-2 ganger for dagen etter jeg hadde komt hjem fra sykehuset:)

Jeg har hørt om dette trikset med å fryse bind med vann, men tenker det blir veldig bløtt nedi der når det smelter. Hvordan synes du det fungerer? :)

Kjøpte du sånne man knekker og som gjør det kaldt med en kjemisk reaksjon? Jeg har en sånn gjenbrukbar gelé pute man legger i fryseren for å kjøle ned (legger utenfor trusa), men den fungerer jo bare rett fra fryseren så altså når jeg er hjemme.

Jeg har hørt om dette trikset med å fryse bind med vann, men tenker det blir veldig bløtt nedi der når det smelter. Hvordan synes du det fungerer? :)

Kjøpte du sånne man knekker og som gjør det kaldt med en kjemisk reaksjon? Jeg har en sånn gjenbrukbar gelé pute man legger i fryseren for å kjøle ned (legger utenfor trusa), men den fungerer jo bare rett fra fryseren så altså når jeg er hjemme.
Godt poeng med smelting, det har jeg faktisk ikke tenkt over! Jeg brukte de frysebindene på sykehuset kun i 10-15 min om gangen, følte det var lenge og kaldt nok, trengte liksom pause fra å bruke dem. Men ja, de vil nok kunne bli litt fuktige om man bruker dem så lenge at vannet smelter.

Ja, jeg har sånne som man knekker, og som da er engangs. Tror kanskje jeg hadde kjøpt en sånn som du beskriver til første fødsel om jeg hadde visst om det:)

Godt poeng med smelting, det har jeg faktisk ikke tenkt over! Jeg brukte de frysebindene på sykehuset kun i 10-15 min om gangen, følte det var lenge og kaldt nok, trengte liksom pause fra å bruke dem. Men ja, de vil nok kunne bli litt fuktige om man bruker dem så lenge at vannet smelter.

Ja, jeg har sånne som man knekker, og som da er engangs. Tror kanskje jeg hadde kjøpt en sånn som du beskriver til første fødsel om jeg hadde visst om det:)
Da er det sikkert ikke så stort problem med at det blir vått når det brukes i så kort tid nei! I hvert fall lett å ha et par liggende. :) lurt med sånne man knekker om man må ha det et annet sted en hjemme da. Jeg har tenkt litt på de.

Da er baggene pakka etter mye romstering fra mini i ettermiddag.

Min bag:
4 sokker
Helsekort
Tights
Singlett
T-skjorte
Joggedress
Tynn joggedress som også kan være pysj (reserve hvis man blør gjennom en av dela)
Pysj
2 amme bh
Et par truser (regner med å egentlig bruke nettingtrusene fra sykehuset)
Slippers til dusjing
Birkenstock til å reise i
Små flasker shampo, balsam og tannkrem
Briller+ 3 par linser
God fuktighetskrem til kropp
Purelan
Ammeinlegg
Mobillader
iPad med filmer
Smågodt+div snacks og redbull
Vannflaske med sugerør
Toalettmappe med litt enkel sminke
Tannbørste
Hårbørste
2 Strikker
Deo
Skylleflaske
God leppepomade
Medisiner
6 Isbind
Bbhugme puta

Baby bag:
Smokk
3 Bodyer
2 bukser
Sokker
2 pysjer
En varm strikket pose med armer
Hentesett
Lue bomull
Lue varm
Klorevotter
Jakke med knepping og hette
Babyteppe
Gulpeklut

Legges i bilen:
Najell babynest
Bilstol

Hva mangler jeg nå?
Har jeg overpakket? :laughing002

Min bag:
4 sokker
Helsekort
Tights
Singlett
T-skjorte
Joggedress
Tynn joggedress som også kan være pysj (reserve hvis man blør gjennom en av dela)
Pysj
2 amme bh
Slippers til dusjing
Briller+ 3 par linser
Purelan
Ammeinlegg
Mobillader
iPad med filmer
Vannflaske med sugerør
Tannbørste
Hårbørste
2 Strikker
Deo
Skylleflaske
God leppepomade
Medisiner
6 Isbind
Bbhugme puta

Baby bag:
Smokk
3 Bodyer
2 bukser
Sokker
2 pysjer
Hentesett
Lue bomull
Lue varm
Klorevotter
Babyteppe
Gulpeklut

Legges i bilen:
Najell babynest
Bilstol

Hva mangler jeg nå?
Jeg har også med myk håndduk til meg selv:))

Min bag:
4 sokker
Helsekort
Tights
Singlett
T-skjorte
Joggedress
Pysj
2 amme bh
Slippers til dusjing
Briller+ 3 par linser
Purelan
Ammeinlegg
Mobillader
iPad med filmer
Vannflaske med sugerør
Tannbørste
Hårbørste
2 Strikker
Deo
Skylleflaske
God leppepomade
Medisiner
6 Isbind
Bbhugme puta

Baby bag:
Smokk
3 Bodyer
2 bukser
Sokker
2 pysjer
Hentesett
Lue bomull
Lue varm
Klorevotter
Babyteppe
Gulpeklut

Legges i bilen:
Najell babynest
Bilstol

Hva mangler jeg nå?
Virker som en grundig liste :) jeg tar nok med sovemaske og ørepropper også, spesielt mtp soving på dagtid :)

Har fått beskjed om at man ikke får noe som helst på sykehuset her i utlandet utenom sykehuskjole til mor, og melkeerstatning til baby om ikke ammingen er suksessfull.
Så da har jeg gått igjennom baggen min for tredje gang :smiley-ashamed004 Føler jeg ikke har peiling på hvor mye jeg trenger av alt, men får vel sende mannen på butikken om man plutselig går overtid på sykehuset.

Hvis jeg har glemt noe, hyl ut :angelic:
Til mor :
Pysj
To ammebher
3 store svarte truser
To ullsokker
En løs tskjorte
En ammetopp/singlet
En joggedress(usikker på om jeg reiser i det eller pakker ekstra)
6 stk engangs ammeinnlegg
2 stk nettingtruser
2 stk mammableier for natt
2 stk store truseinnlegg
Ett medium/vanlig truseinnlegg
Skylleflaske
Organisk smertelindring spray for underliv
Kjølebind til å legge i fryser( usikker på om det vil bli brukt men tar den med)
Nippelkrem
Tannkost/tannkrem
Diverse stellesaker
Mobillader
Legitimasjon/helsekort
Vitaminer (ikke pakket enda men håper jeg husker)
Slippers i gummi
Desinfiserende håndgel
Mammapute (får ikke sove uten

Til baby:
Bilstol+isofix+ullteppe for bilturen
Babyteppe
Swaddleteppe til soving
3 bodyer(en i ull)
2 buksedresser
2 luer
1 pysjamas
2 par ullsokker
1 par mittens
1 klut
1 ekstra ulldress om sykehuset er kaldt
1 helfleece dress for reisen hjem
2 smokker
Bepanthol salve
Nasal bulb (regner med den ikke trengs, men pakker det likevel)
Våtservietter
3 stk 0 size bleier
6 stk 1 size bleier

Har jeg alt nå? :hilarious: Så sykt usikker på hvor mye bleier å ta med siden lege sa at vi ikke får noen ting der. Hvor mange bleier går de to første døgnene? Hun måler egentlig for stor til størrelse 0, men har jo skjønt at ikke alltid målingene stemmer, så tenker jeg må ha begge størrelser med

Last edited:
Har fått beskjed om at man ikke får noe som helst på sykehuset her i utlandet utenom sykehuskjole til mor, og melkeerstatning til baby om ikke ammingen er suksessfull.
Så da har jeg gått igjennom baggen min for tredje gang :smiley-ashamed004 Føler jeg ikke har peiling på hvor mye jeg trenger av alt, men får vel sende mannen på butikken om man plutselig går overtid på sykehuset.

Hvis jeg har glemt noe, hyl ut :angelic:
Til mor :
Pysj
To ammebher
3 store svarte truser
To ullsokker
En løs tskjorte
En ammetopp/singlet
En joggedress(usikker på om jeg reiser i det eller pakker ekstra)
6 stk engangs ammeinnlegg
2 stk nettingtruser
2 stk mammableier for natt
2 stk store truseinnlegg
Ett medium/vanlig truseinnlegg
Skylleflaske
Organisk smertelindring spray for underliv
Kjølebind til å legge i fryser( usikker på om det vil bli brukt men tar den med)
Nippelkrem
Tannkost/tannkrem
Diverse stellesaker
Mobillader
Legitimasjon/helsekort
Vitaminer (ikke pakket enda men håper jeg husker)
Slippers i gummi
Desinfiserende håndgel
Mammapute (får ikke sove uten

Til baby:
Bilstol+isofix+ullteppe for bilturen
Babyteppe
Swaddleteppe til soving
3 bodyer(en i ull)
2 buksedresser
2 luer
1 pysjamas
2 par ullsokker
1 par mittens
1 klut
1 ekstra ulldress om sykehuset er kaldt
1 helfleece dress for reisen hjem
2 smokker
Bepanthol salve
Nasal bulb (regner med den ikke trengs, men pakker det likevel)
Våtservietter
3 stk 0 size bleier
6 stk 1 size bleier

Har jeg alt nå? :hilarious: Så sykt usikker på hvor mye bleier å ta med siden lege sa at vi ikke får noen ting der. Hvor mange bleier går de to første døgnene? Hun måler egentlig for stor til størrelse 0, men har jo skjønt at ikke alltid målingene stemmer, så tenker jeg må ha begge størrelser med
hva er organisk smertelindring spray? :)
Aner ikke hvor mye bleier som går de første dagene dessverre..

Tenkte jeg skulle lage en liste over hva som faktisk ble brukt i fødebagen.

Papirer - trengtes selvsagt
AirPods - ble brukt i bilen og på barsel
Mobil + lader - Begge brukt på barsel
Notatbok - brukt av mannen
Liten flaske champagne - Ble ikke brukt, men åpnet noen dager senere da vi var hjemme og drukket over noen dager med forsiktighet
Tannkost og tannkrem - ble brukt
Sminkefjerner - tok ikke med da jeg dro midt på natten
Hårbørste - glemt, men trengte ikke da håret var i flette
Crocs - Måtte hentes av mannen dagen etter
Sokker - sokkene ble våte av fostervann, hadde merkelig nok glemt å pakke et ekstra par. Mannen måtte ta med et par før hjemreise.
Skylleflaske — Glemte, men trengte heller ikke
Energibar - fikk aldri kjøpt. Gikk fint uten.
iPad + lader: ble brukt litt på barsel
Drikkeflaske - godt brukt
Kindle - også godt brukt
Sjampo/balsam - tok ikke med og var sjampo på rommet
Amme-bh: ble kun brukt ved hjemreise.
Bæresjal - Ble ikke brukt
Pyjamas - ble ikke brukt. Holdt meg til sykehusskjorte
Klær til den lille: Ble faktisk brukt da hun var liten og kald. Sykehuset hadde bare bodyer så mannen tok med seg flere klær til barnet neste dag. Ba han ta med bukser og sokker, men han tok med hele garderoben..
Silverette - ble ikke brukt før mye senere.
melkefri margarin - Mannen tok meg seg neste dag. Maten på sykehuset var god, men frokost og kvelds var bare brød og de hadde ikke melkefri margarin.
Ammeinnlegg - brukte ikke da melken ikke var kommet for fult
Amme-singlet — bare brukt ved hjemreise
Is-bind — ikke brukt.. vet ikke hva jeg skal gjøre med dem nå..
Hårstrikk — brukt siste dag da jeg tok en dusj
Deo: brukt
Leppomade — godt brukt. Tørr luft på sykehuset
«Kosedress» — reiste hjem i den, men brukte den ikke på barsel

Tenkte jeg skulle lage en liste over hva som faktisk ble brukt i fødebagen.

Papirer - trengtes selvsagt
AirPods - ble brukt i bilen og på barsel
Mobil + lader - Begge brukt på barsel
Notatbok - brukt av mannen
Liten flaske champagne - Ble ikke brukt, men åpnet noen dager senere da vi var hjemme og drukket over noen dager med forsiktighet
Tannkost og tannkrem - ble brukt
Sminkefjerner - tok ikke med da jeg dro midt på natten
Hårbørste - glemt, men trengte ikke da håret var i flette
Crocs - Måtte hentes av mannen dagen etter
Sokker - sokkene ble våte av fostervann, hadde merkelig nok glemt å pakke et ekstra par. Mannen måtte ta med et par før hjemreise.
Skylleflaske — Glemte, men trengte heller ikke
Energibar - fikk aldri kjøpt. Gikk fint uten.
iPad + lader: ble brukt litt på barsel
Drikkeflaske - godt brukt
Kindle - også godt brukt
Sjampo/balsam - tok ikke med og var sjampo på rommet
Amme-bh: ble kun brukt ved hjemreise.
Bæresjal - Ble ikke brukt
Pyjamas - ble ikke brukt. Holdt meg til sykehusskjorte
Klær til den lille: Ble faktisk brukt da hun var liten og kald. Sykehuset hadde bare bodyer så mannen tok med seg flere klær til barnet neste dag. Ba han ta med bukser og sokker, men han tok med hele garderoben..
Silverette - ble ikke brukt før mye senere.
melkefri margarin - Mannen tok meg seg neste dag. Maten på sykehuset var god, men frokost og kvelds var bare brød og de hadde ikke melkefri margarin.
Ammeinnlegg - brukte ikke da melken ikke var kommet for fult
Amme-singlet — bare brukt ved hjemreise
Is-bind — ikke brukt.. vet ikke hva jeg skal gjøre med dem nå..
Hårstrikk — brukt siste dag da jeg tok en dusj
Deo: brukt
Leppomade — godt brukt. Tørr luft på sykehuset
«Kosedress» — reiste hjem i den, men brukte den ikke på barsel
Kjempenyttig, takk!!

Back
Topp