Fødebagen!

PrøverLykkenIgjen

Forelsket i forumet
Pumpkin Bumps 2025
hvor god tid i forveien pakker dere fødebagen? Og hva bruker dere til å pakke i? Tenker på at mannen skal også finne fram og har vurdert en mini koffert for å få sortert tingene mine bedre. I en bag føler jeg det bare blir kaos når han skal begynne å velte rundt på ting :laughing002 Men! Så syns jeg det kan virke litt voldsomt å dure inn på føden med en liten trillekoffert også:smiley-ashamed005
Så hva gjør dere? Erfaringer her?

Og er det mange som kjøper denne berømte fødekjolen?

Tenker mer og mer at liten trillekoffert (type kabinstr) er perfekt å pakke i for meg. Jeg pakker ikke noe enda, vi skal avgårde på tur neste helg så må vente til all turvirksomhet er ferdig og kofferten blir ledig.

Sambo kan ha liten bag, jeg tenkte faktisk å kjøpe en ny til han i pappa-gave, for hans lille bag røk i glidelåsen nettopp.

Jeg har brukt liten kabinkoffert de to andre fødslene og var godt fornøyd med det. Har i tillegg stelleveske med klær og ting til baby. Begynner å pakke i uke 36 fordi jeg har født i uke 37 før. Tror jeg hadde stresset mer med fødebag og hva jeg ville hatt med om jeg hadde hatt lengre vei til sykehuset. Vi bor 15 min unna

Blei overraska førre gong med å bli lagt inn etter ein vanleg kontroll i veke 33, og blei liggjande inne til baby kom i veke 34. Va rimeleg upraktisk å la ein megastressa pappa raske med seg diverse og kaste nedi i ein bag medan eg va på telefonen og prøva å sei kva som skulle oppi:smiley-ashamed004

Så denna gongen legg eg heller ting klart i god tid:happy090 hadde bag sist, men tenkjer at det blir ein sånn liten trillekoffert denna gongen:happy:

Fødekjole vet jeg ikke hva er, men jeg tenker sånn sykehusskjorte funker helt fint. Jeg er ikke sjenert av meg, så der sparer jeg de pengene, hehe. Har kjøpt et par todelte mammapysjer med shorts og trøye som kan åpnes i front til å bruke på sykehuset, tenker det blir praktisk.

Planlegger vel da å pakke når jeg er mellom 32+0 og 32+6. Det blir vel nogenlunde dette som skal i kofferten til meg:
* amme-bher, engangsinnlegg og ullinnlegg, brystvortekrem
* truser (litt avhengig av mengden jeg blør etterpå selvsagt, men mener jeg ganske raskt gikk over til vanlige litt store truser med de andre barna mine)
* store bind (regner med man får, men greit å ha i backup hvis de på sykehuset er veldig store)
* sokker
* toalettsaker, hårbørste og hårstrikk, leppepomade, medisiner/vitaminer
* skylleflaske til underlivet
* slippers som også kan brukes i dusjen
* to stk mammapysjer (i tilfelle jeg blør gjennom)
* ammetopp
* behagelig bukse til å reise hjem i
* cardigan el. til å ha over når jeg reiser hjem
* godteri/snacks
* mobillader
* headset
* drikkeflaske
* helsekort og legitimasjon

Til babyen (synes det var smart å ha med stelleveska til babyen):
* 2-3 bodyer og underdeler, sokker
* hjemreiseantrekk
* teppe
* lue
* bilstol (+ bilstolpose hvis nødvendig)

Til partner:
* undertøy og sokker for et par dager
* toalettsaker
* behagelige bukser + skjorte som kan åpnes i front for hud-mot-hud kontakt
* slippers
* mobillader
* drikkeflaske

Tipper det blir en liten bag. Har ikke tenkt å ta med meg så mye. Jeg skal også ha noe backup-ting i vesken min i tilfelle fødselen starter når jeg ikke er hjemme.

Fødebag:
Til baby: Et sett med klær for hjemreise. Str 50. Om det plutselig skulle bli et stort barn skal pappa heller få lov til å finne str 56 og ta med senere.
Bilstol blir installert i bilen når ting nærmer seg.
I bilen vil jeg også legge håndklær i tilfelle transportfødsel (bare fordi jeg bor 45 min unna sykehuset og har veldig raske fødsler)

Til meg:
Et sett med ammevennlige koseklær jeg kan traske rundt i og reise hjem i hvis det jeg reiser til sykehuset i blir skittent. (Kjøpte et sett fra Seraphine)
Toalettsaker: tannbørste, tannkrem, tanntråd, deo, reisesjampo/balsam, hårbørste, sminkefjerner (gidder ikke ta med sminke).
Crocs.
Skylleflaske og silverette.
Ammeinnlegg.
Kanskje iPad.
Energibar.
En liten flaske vin.
notatbok.
Øyemaske.
Får se om jeg husker drikkeflaske.

Håndvesken hvor jeg har papirene mine og leppomade i tillegg til AirPods, telefon, kindle og lader.

Ingenting til mannen, han må uansett hjem.

Har tidligere født i uke 36 så får vel ha den klar til uke 35. Viktigste er uansett papirene. Resten kan bringes senere.

Last edited:
Jeg tenker kanskje også den lille kofferten til meg selv er praktisk. Jeg er førstegangs så jeg kommer sikkert til å pakke aaaltfor mye jeg ikke trenger. Så fint å kunne spørre noen som er rutinerte :D

Jeg skjønner jo at jeg har hatt litt hodemist når jeg handlet pysj på salg på KappAhl i går som er hvit! Til mitt forsvar var det kneppet skjorte og 70%:laughing002 Men godt tips å ta med to i tilfellet man blør gjennom!

Når det gjelder ammeinnlegg, så har jeg kjøpt vanlig og ikke ull. Bør man ha begge deler? Og kanskje silverette i tillegg?
Vannflaske fant jeg også på kitchen, de hadde 40% på disse stanley koppene så endte med å kjøpe en da jeg har en venninne som mente det var et must med slike. Så vi får se om den er oppskrytt eller ikke;)

Samboer sa plutselig at; jøss, nå er vi snart der, bare 1 kanskje maks 2 lønninger til! Og det syns jeg hørtes utrolig kort ut, og blei da såklart litt stressa for alt jeg må kjøpe inn og legge klart til denna baggen, både til meg og til bebis:laughing002 jeg har ikke kontroll på alt enda og føler for at det begynner å bli tid for det hvertfall..

Fødekjole vet jeg ikke hva er, men jeg tenker sånn sykehusskjorte funker helt fint. Jeg er ikke sjenert av meg, så der sparer jeg de pengene, hehe. Har kjøpt et par todelte mammapysjer med shorts og trøye som kan åpnes i front til å bruke på sykehuset, tenker det blir praktisk.

Planlegger vel da å pakke når jeg er mellom 32+0 og 32+6. Det blir vel nogenlunde dette som skal i kofferten til meg:
* amme-bher, engangsinnlegg og ullinnlegg, brystvortekrem
* truser (litt avhengig av mengden jeg blør etterpå selvsagt, men mener jeg ganske raskt gikk over til vanlige litt store truser med de andre barna mine)
* store bind (regner med man får, men greit å ha i backup hvis de på sykehuset er veldig store)
* sokker
* toalettsaker, hårbørste og hårstrikk, leppepomade, medisiner/vitaminer
* skylleflaske til underlivet
* slippers som også kan brukes i dusjen
* to stk mammapysjer (i tilfelle jeg blør gjennom)
* ammetopp
* behagelig bukse til å reise hjem i
* cardigan el. til å ha over når jeg reiser hjem
* godteri/snacks
* mobillader
* headset
* drikkeflaske
* helsekort og legitimasjon

Til babyen (synes det var smart å ha med stelleveska til babyen):
* 2-3 bodyer og underdeler, sokker
* hjemreiseantrekk
* teppe
* lue
* bilstol (+ bilstolpose hvis nødvendig)

Til partner:
* undertøy og sokker for et par dager
* toalettsaker
* behagelige bukser + skjorte som kan åpnes i front for hud-mot-hud kontakt
* slippers
* mobillader
* drikkeflaske
Dette er den jeg har sett så mye av;

Det er jo klart den er praktisk sikkert, men spørsmålet er vel om den er såå praktisk at det er lurt å ha med. Jeg trur ikke jeg er spesielt sjenert jeg heller så da blir det vel å bruke de vanlige skjortene på sykehuset. Går nok penger som det gjør til alt dette.

hvor god tid i forveien pakker dere fødebagen? Og hva bruker dere til å pakke i? Tenker på at mannen skal også finne fram og har vurdert en mini koffert for å få sortert tingene mine bedre. I en bag føler jeg det bare blir kaos når han skal begynne å velte rundt på ting :laughing002 Men! Så syns jeg det kan virke litt voldsomt å dure inn på føden med en liten trillekoffert også:smiley-ashamed005
Så hva gjør dere? Erfaringer her?

Og er det mange som kjøper denne berømte fødekjolen?
Jeg har pakket i en bag. En behagelig bukse, t-skjorte, genser, sokker, ingen truser da jeg bare bruker det de har på sykehuset (nettingtruse med bind). Bruker også bare klærne de har på sykehuset mens jeg er der. Veldig greit synes jeg. Slipperser til å dusje i og tøfler til å gå frem og tilbake i. Har egen toalettmappe til hudrens, shampoo, balsam, hårkur, kroppssåpe osv + tannbørste (har egen uåpnet tannbørste til føden som ligger klar i baggen). Også klær til bebis :Heartred Alt ligger klart så vi bare kan reise :happy:

Jeg tenker kanskje også den lille kofferten til meg selv er praktisk. Jeg er førstegangs så jeg kommer sikkert til å pakke aaaltfor mye jeg ikke trenger. Så fint å kunne spørre noen som er rutinerte :D

Jeg skjønner jo at jeg har hatt litt hodemist når jeg handlet pysj på salg på KappAhl i går som er hvit! Til mitt forsvar var det kneppet skjorte og 70%:laughing002 Men godt tips å ta med to i tilfellet man blør gjennom!

Når det gjelder ammeinnlegg, så har jeg kjøpt vanlig og ikke ull. Bør man ha begge deler? Og kanskje silverette i tillegg?
Vannflaske fant jeg også på kitchen, de hadde 40% på disse stanley koppene så endte med å kjøpe en da jeg har en venninne som mente det var et must med slike. Så vi får se om den er oppskrytt eller ikke;)

Samboer sa plutselig at; jøss, nå er vi snart der, bare 1 kanskje maks 2 lønninger til! Og det syns jeg hørtes utrolig kort ut, og blei da såklart litt stressa for alt jeg må kjøpe inn og legge klart til denna baggen, både til meg og til bebis:laughing002 jeg har ikke kontroll på alt enda og føler for at det begynner å bli tid for det hvertfall..
Jeg har erfaring med brystbetennelsex2 og selv om det gikk ganske raskt over og jeg greide å amme gjennom det skal jeg holde de puppene varme fra første sekund. Bruker engangsinnlegg innerst mot brystene og deretter litt store ullinnlegg utenpå. Jeg brukte det hele året med de andre, haha. Ikke sikkert man trenger altså, men oktober kan jo være kald også.

Det er jo ikke sikkert man trenger ammeinnlegg på sykehuset. Melken bruker noen dager på å komme og vi skal jo ikke ut noe særlig. Jeg har kjøpt ammeinnlegg, og kan jo like greit putte noen i bagen i tilfelle. Men så har de apotek på sykehuset også..
Samtidig tar de jo minimalt med plass!

De fleste pakker nok alt for mye. Veldig mye er tilgjengelig på sykehuset. Og om man ender opp med å måtte bli lenger enn man trodde og trenger mer enn man trodde, så sender man noen for å hente/kjøpe.

Et tips som ikke har noe med fødebag å gjøre, men som en lur forberedelse, er å lære seg å tisse i dusjen. Etter første fødsel fikk jeg råd om at det var lurt å tisse i dusjen hvis man var redd for at de skulle svi. Men jeg klarte det ikke. Så jeg øvde meg mens jeg var gravid med nummer to. Og det var bedre enn å gå på do. Jordmødrene er veldig opptatt av at man får tisset etter fødselen. Når har det jo kommet disse fine spyleflaskene også, men dusjen er litt enklere når man først er der.

Jeg er nå opprinnelig i uke 33(men målt frem til 33+5). Førstegangsfødende. Hadde en del kramper på tirsdag som fikk jeg til å sette igang pakkingen av fødebag(i mild panikk :smiley-ashamed004) og vasking av babyklær.
Så langt har jeg pakket ned engangstruser, bind, skylleflaske, vannflaske, nippelkrem, brystinnlegg, bleier, våtservietter, en løs T-skjorte, en lett morgenkåpe og slippers.

Etter hvert kommer jeg til å pakke ned litt babyklær, ullteppe, joggesett til meg, toalettsaker.
Så mye mer dill dall tenker jeg at er ikke nødvendig. Det meste kan nok fåes på sykehuset eller kjøpes i nærheten av sykehuset.

Sist hadde jeg en weekendbag med det mest nødvendige og litt snacks til meg og mannen til selve fødselen.
Så hadde vi en trillekoffert med resten til når vi kom på fødehotellet.

Jeg er nå opprinnelig i uke 33(men målt frem til 33+5). Førstegangsfødende. Hadde en del kramper på tirsdag som fikk jeg til å sette igang pakkingen av fødebag(i mild panikk :smiley-ashamed004) og vasking av babyklær.
Så langt har jeg pakket ned engangstruser, bind, skylleflaske, vannflaske, nippelkrem, brystinnlegg, bleier, våtservietter, en løs T-skjorte, en lett morgenkåpe og slippers.

Etter hvert kommer jeg til å pakke ned litt babyklær, ullteppe, joggesett til meg, toalettsaker.
Så mye mer dill dall tenker jeg at er ikke nødvendig. Det meste kan nok fåes på sykehuset eller kjøpes i nærheten av sykehuset.
Truser, bind, babyklær og bleier er tilgjengelig på sykehuset. Utnytt alt som er gratis som lenge du kan.

Truser, bind, babyklær og bleier er tilgjengelig på sykehuset. Utnytt alt som er gratis som lenge du kan.
Enig. Jeg tok med meg ei nettingtruse hjem også. Synes de var grei å bruke! Trengte den ikke hjemme, men tenkte i tilfelle :hilarious: De har mye på sykehuset :D

Jeg var å fikk tak i disse ammeinleggene i ull fra janus, på vitus apotek. De hadde jo 40% på alt til barn! Tips hvis dere mangler noe :) Fikk kjøpt meg purelan som blei anbefalt av damen og noen sånne kjøle bryst kompress i tilfellet.

Skulle jeg kjøpt silverette også for å ha med i baggen? De og var på 40% nå og de pleier kanskje ikke være det?

Damen anbefalte forresten også kjølebind, det kjøpte jeg ikke da.. Får man det på sykehuset? Eller burde jeg tatt det også siden det er god pris?

Damen anbefalte forresten også kjølebind, det kjøpte jeg ikke da.. Får man det på sykehuset? Eller burde jeg tatt det også siden det er god pris?
Har aldri prøvd kjølebind, men har høyrt det kan vere digg :) Man får ikkje det på sjukehuset nei.

Ein ting eg skulle ønske eg fekk vite om før min første, var skylleflaske. Det kan vere kjempe ubehagelig å tisse på sting og vanskelig å tørke om man har vondt. Å skylle med vatn mens eller etter man har tissa er ekstremt lindrende. Eg brukte dusjhodet heime fordi det var nærme nok og det utgjorde ein hav av forskjell.

Back
Topp