Fødebag

Lillehjertegull

Flørter med forumet
Februarhjertene 2025
Vet ikke om det er tidlig å begynne å tenke på å pakke fødebagen nå :laughing002 Meeen har sånn smått begynt å tenke over hva jeg trenger å pakke. Føler det er fort gjort å glemme noe eller ikke vite om noe som er viktig eller lurt å ha med!

Har foreløpig begynt på liste til meg selv. Skal skrive liste til baby etter hvert også. Her er det jeg har skrevet opp så langt (ikke ferdig) :
  • Helsekort
  • Innesko
  • Tannbørste/toalettsaker
  • Lett sminke
  • Dusjeting (sjampo, balsam, dusjsåpe osv)
  • Ammebh
  • Ammeinnlegg
  • Brystskjold
  • Purelan
  • Drikkeflaske/tumblr
  • Gravidpute
  • Mykt toalettpapir
  • Skylleflaske
  • Kjølebind
  • Lindrewipes
  • Sovemaske
  • Pysj
  • Behagelige klær
  • Store, myke truser til store bind
Tenker det er lurt med innspill og se hva andre pakker, så kan vi hjelpe hverandre :Heartred
Hva pakker du i din fødebag? Og når tenker du å pakke? :)

Ved forrige fødsel syntes jeg maten på sykehuset var bare ekkel piss, nesten bare suppe (som jeg ikke liker) og annet ikke-proteinrikt som ikke metter noe som helst. Så var veldig glad jeg hadde tatt med diverse å snacke på; proteinbarer, frukt osv, sånn at jeg ihvertfall fikk i meg noe av de næringsstoffene man trenger og ikke sulter helt ihjel:rolleyes: Fødte på Kalnes, så det ligger jo ganske uti gokk. Denne gangen blir det Tønsberg, så da kan ihvertfall mannen komme seg til noe vanlig matbutikk lett hvis nødvendig (vi har ikke bil ennå):headphone: Men kommer uansett til å pakke med noe å snacke på denne gangen også:)

Det beste jeg pakket med meg var hjemmebakte kanelboller og pizzahorn! Og sjokolade. Det å ha lett tilgang på energi også plutselig midt på natta på barselhotellet var supert. Og maten var ikke mye å skryte av generelt. Og denne gangen skal jeg ha med ammepute!

Ved forrige fødsel syntes jeg maten på sykehuset var bare ekkel piss, nesten bare suppe (som jeg ikke liker) og annet ikke-proteinrikt som ikke metter noe som helst. Så var veldig glad jeg hadde tatt med diverse å snacke på; proteinbarer, frukt osv, sånn at jeg ihvertfall fikk i meg noe av de næringsstoffene man trenger og ikke sulter helt ihjel:rolleyes: Fødte på Kalnes, så det ligger jo ganske uti gokk. Denne gangen blir det Tønsberg, så da kan ihvertfall mannen komme seg til noe vanlig matbutikk lett hvis nødvendig (vi har ikke bil ennå):headphone: Men kommer uansett til å pakke med noe å snacke på denne gangen også:)
Forrige gang lagde jeg brownies før jeg dro og tok med en stor pose med smågodt. Var sykt fornøyd på sykehuset, men nå vet jeg bedre :nailbiting: jeg skal gjøre alt for at lille får en rik tarmflora denne gangen og spise varierte grønnsaker, fermentert mat og lite sukker (som jeg spiser til vanlig nå). Vil gi et godt utgangspunkt til en god helse gjennom livet hans, samt forebygge refluks.

Jeg skal føde hjemme etter planen, men må ha klar fødebag i tilfelle jeg blir overført. Så helt enig med deg om at de serverer mat som ikke metter. Så kanskje jeg tar med meg hjemmebakt brød, babybel, meierismør, avokado og eggerøre. Har alltid tilgjengelig brød i frysen, så det øvrige går kjapt å ordne klart. Spiser det etter fødsel uansett hvor jeg havner.

Ellers tar jeg med:
- Helsekort
- IFA for å få bort spysmak i munn
- Bikinioverdel til badekar
- Lang ladeledning til telefonen (spilleliste på telefon er klar)
- Bæresjal (de har en tube man kan bruke hvis man ikke vil ta med sjal selv)
- Svøpeteppe/teppe i ull (de har tepper, men jeg vil ha med hjemmestrikk i ull)
- Fødebrev
- Tannbørste og tannkrem
- Hårbørste og hårstrikk
- VANNFLASKE med sugerør. Så nyttig når du sitter/ligger i alle mulige stillinger at det er sugerør.
- Strikka kjole + gravidstrømpebukse
- Løs bukse + ammetopp
- Ullsokker
- Mild deo uten parfyme
- Kjølebind fra Fødebagen. Fikk seks på Finn og har noen fra før. Seks er nok mer enn nok til sykehuset. Deilig å ev. ha noen ekstra hjemme i tilfelle, men regner med jeg ikke tømmer lageret denne gangen heller.
- Brødposer eller lignende jeg kan kaste opp i på veien så jeg slipper å spy ut av bilvinduet denne gangen…
- Multi mam
- 3-4 sett ammeinnlegg + ett i ull som er mer skånsomme enn bomull
- Naturebond
- Ett strikkeprosjekt. Hadde masse tid sist. Ingen tid med første.
- Varme tøfler
- Pysjbukse og pysj-slåbrok
- Mulig jeg tar med de elektriske «stearinlysene» mine denne gangen også.
- Hjemmebakt brød, boks med meierismør, babybel, avokado, fermentert surkål på glass og eggerøre. Ev. liten kjølebag. De skryter av å ha kjøleskap på rommene i den nye blokka, men da jeg spurte om å ha mat i det, under omvisninga, så sa de at det visste de ikke om jeg hadde lov til. Det er vel ment til melk, antar jeg.

Til baby:
- Hentesett med body str. 50, jakke, strømpebukse, bukse, ullsokker, selmas sovedrakt (strikka heldress), kyse
- Fødelue (de skal ha på sykehuset, men hvorfor bruke av dem når jeg kan fikse min egen. Noen som ikke strikker kan heller få den). Den lua har en tendens til å lukte kjipt etterpå, så greit å ha dedikert fødelue (hjemmefra eller fra sykehuset)
- Én ekstra body og strømpebukse tilfelle gulp og avføring
- To siklesmekker
- Ev. gaver til storesøsken fra babyen til dem. Så kan de bytte gaver om de kommer på besøk.

Ting jeg IKKE tar med:
- Sjampo og såpe. Vann holder til hår og kropp, og de har håndsåpe (tror også de har sjampo)
- Store truser. Mye bedre å bruke de i netting og store bind de har der syns jeg.
- Brystpumpe har de
- Saltvann til såre bryster. Det har de
- Intimservietter/våtsevietter. Dusjer hver gang jeg tisser for det renner så mye blod, og dusjen lindrer også.
- Sovemaske. De kan kjøre ned rullegardiner så det blir mørkt.
- Skylleflaske. Går ikke på do for å tisse, går i dusjen.
- Mykt toalettpapir. Går fint om jeg må på do med det jeg har tross klipt en gang og revna en gang + at jeg tisser i dusjen. Bruker håndkle som sendes til vask for å tørke etter dusj.
- Sminke. Vil unngå mye miljøgifter under svangerskap og ammetid, så bruker det nesten aldri.
- Laktulose for å tørre å gjøre nummer to etter ev. revning/klipp. De har på sykehuset (men mannen kjøpte sykt mye etter første fødsel uten å helt vite hva behovet var. Den minste flaska er super å ha hjemme 1-3 dager etter fødsel, men mannen kjøpte den mellomste. Kommer aldri til å klare å tømme den).
- Paracet for etterrier har de
- Bleier og stelleutstyr har de
- Musikkanlegg/radio har de
- Gravidputa dropper jeg denne gangen. Mye å drasse på, og de har så mange små og store puter du trenger. Så blir det gjerne mye bakterier på den, og vil ikke ha med det hjem, eller styre med å vaske den med engang.

Last edited:
Back
Topp