Fødebag

Naicish92

Andre møte med forumet
Det er 5 uker til termin og har derfor begynt med pakking av fødebag. Jeg er førstegangs og er litt usikker på litt av hvert.
Hjemme har jeg alltid sovet naken eller ved t skjorte og truse ved besøk. Eier faktisk ikke en pysj eller lignende å bruke på sykehuset.
Jeg er av den varme typen og blir fort for varm både på sykehus og hjemme på natt, dyne er noe jeg holder rundt på sommeren.
Hvor finner man gode pysjer med tanke på amming, som ikke er for varm?

Amme Bh har jeg Lindex sine nå i XL og XXL, skal jeg satse på at de går fint og evt kjøpe flere når jeg vet hvor store brystene blir eller hva er hemmeligheten her ?

Trenger man virkelig brystpumpe på barsel ?
 
I forhold til pysj kanskje en pysj shorts og singlet vil fungere? Jeg sover stort sett bare i truse hjemme så jeg tenker i hvertfall shorts og singlett som er lett å trekke ned for ammingen :)

jeg brukte vel samme i amme bh som før så for min del gikk det greit å bruke samme størrelse, men det vet man ikke før man er der :p ville prøvd samme som du har og heller sende noen på shopping om den blir for liten

brystpumpe kjøpte jeg på forhånd sist, men tok ikke med på barsel, de har pumpeutstyr der (både manuelt og automatiske) så jeg følte ikke behov for å ta med (og planlegger ikke denne gangen heller)
 
Jeg har begynt på fødebagen selv! Men husker ikke helt hva jeg pakket sist.

Men jeg husker jeg var glad jeg hadde pakket med svisker, kjeks, powerade, morgenkåpe, slipperser, joggebukse og ammebh. Det jeg savnet sist som jeg skal pakke med nå er Purelan(puppekrem), ammeinnlegg og mye mere godteri til barsel(hehe).

Skal også pakke noe klær til meg og baby, men jeg husker at sist brukte jeg bare den sykehusskjorta hele oppholdet og babyen brukte ikke egne klær før hjemreise.

Hva pakker dere?
 
Mitt tips nummer 1 til fødebagen er å IKKE pakke pysj eller andre former for topper annet enn den du skal ha på deg ved hjemreise. Sykehusskjortene er digge å ha på, perfekte for amming, du har ubegrenset tilgang på nye, reine, det blir færre ting å pakke og du slipper den ekstra klesvasken når du kommer hjem. Fokuser heller på å ha med behagelige BH-er til å holde ammeinnlegg på plass, myke bukser du kan dra på deg når du skal ut av rommet og store romslige bestemortruser (med mindre du heller vil bruke de berømte nettingtrusene).
 
En lett morgenkåpe satte jeg pris på sist, og jeg greide å blø igjennom pysjbuksa i løp av minutter sist :shifty: så måtte jeg be mannen hente en annen på første tur hjem :hilarious: så jeg skal i hvertfall ha to pysjbukser med. Helt enig i at tøfler/slippers er en god ide :) jeg også brukte bare sykehusklær på baby frem til hjemreise, men tar vel med noen bodyer, sokker og lue i tilfelle jeg søler på klærne før vi drar.
 
:smiley-angelic002
Det er 5 uker til termin og har derfor begynt med pakking av fødebag. Jeg er førstegangs og er litt usikker på litt av hvert.
Hjemme har jeg alltid sovet naken eller ved t skjorte og truse ved besøk. Eier faktisk ikke en pysj eller lignende å bruke på sykehuset.
Jeg er av den varme typen og blir fort for varm både på sykehus og hjemme på natt, dyne er noe jeg holder rundt på sommeren.
Hvor finner man gode pysjer med tanke på amming, som ikke er for varm?

Amme Bh har jeg Lindex sine nå i XL og XXL, skal jeg satse på at de går fint og evt kjøpe flere når jeg vet hvor store brystene blir eller hva er hemmeligheten her ?

Trenger man virkelig brystpumpe på barsel ?

Pysj trenger du ikke egentlig, skjortene på sykehuset passer ypperlig til formålet. Men jeg ville hatt flere gode amme-BH-er, samt ammeinnlegg. Nå vet ikke jeg hva andre gjør, men jeg må sove med amme-bh, i allefall den første tiden, for holde styr på amme innleggene, er man uheldig å snur seg i søvne f.eks og skviser puppen litt så er det melk all over:oops: Så noen lekkasjer må man bare regne med.. Hos meg blir brystene som meloner den første tiden, men så går de gradvis ned i størrelse etterhvert som kroppen ser hvor mye melk som trengs, jeg bruker til vanlig B, men måtte rett etter fødsel bruke D. Dette er jo individuelt, men anbefaler virkelig å ha noen gode amme-bher med på barsel.
Brystpumpe med utstyr har de på barsel, jeg kommer ikke til å ta med.
Jeg tar med en produker til brystene, det hadde jeg kanskje ikke kjøpt så mye av om jeg var førstegangs, men jeg er temmelig sikker på at ammingen ikke blir noe problem for meg, samt at jeg vet hvor vondt det er med såre brystvorter, derfor har jeg med en del til dette. Men de har hjelp på barsel også om man trenger, så kan man heller kjøpe etterhvert.

Sånn ellers har jeg med sandaler, gode klær til hjemreise, drikke, øreplugger, brystvortekrem, brystskjold. multi-mam kompress, toalettsaker, lader. Klær til baby naturligvis.
Har ikke med så mye egentlig, bruker klærne jeg får på avdelingen, samt at jeg sverger til disse herlige nettingtrusene:p De er store, behagelige , holder bind på plass og kan kastes etterhvert.
 
:smiley-angelic002

Pysj trenger du ikke egentlig, skjortene på sykehuset passer ypperlig til formålet. Men jeg ville hatt flere gode amme-BH-er, samt ammeinnlegg. Nå vet ikke jeg hva andre gjør, men jeg må sove med amme-bh, i allefall den første tiden, for holde styr på amme innleggene, er man uheldig å snur seg i søvne f.eks og skviser puppen litt så er det melk all over:oops: Så noen lekkasjer må man bare regne med.. Hos meg blir brystene som meloner den første tiden, men så går de gradvis ned i størrelse etterhvert som kroppen ser hvor mye melk som trengs, jeg bruker til vanlig B, men måtte rett etter fødsel bruke D. Dette er jo individuelt, men anbefaler virkelig å ha noen gode amme-bher med på barsel.
Brystpumpe med utstyr har de på barsel, jeg kommer ikke til å ta med.
Jeg tar med en produker til brystene, det hadde jeg kanskje ikke kjøpt så mye av om jeg var førstegangs, men jeg er temmelig sikker på at ammingen ikke blir noe problem for meg, samt at jeg vet hvor vondt det er med såre brystvorter, derfor har jeg med en del til dette. Men de har hjelp på barsel også om man trenger, så kan man heller kjøpe etterhvert.

Sånn ellers har jeg med sandaler, gode klær til hjemreise, drikke, øreplugger, brystvortekrem, brystskjold. multi-mam kompress, toalettsaker, lader. Klær til baby naturligvis.
Har ikke med så mye egentlig, bruker klærne jeg får på avdelingen, samt at jeg sverger til disse herlige nettingtrusene:p De er store, behagelige , holder bind på plass og kan kastes etterhvert.


Tusen takk for utfyllende svar :)
Ser for meg at det ikke er så lett å sove uten amme bh i starten nei.
 
Eg kjem til å ha med nøttemix og muslibarer. Eg blei så svolten på barsel sist, spesielt når eg vakna for å amme på natta. Godt å ha noko lett tilgjengeleg å fylle på med. Ellers henta eg meg frukt og yoghurt i kantina til det same formålet

Eg liker best ammesinglett utan bh under i starten, men det er sjølvsagt forskjell på folk og bryststørrelse. Så kan ein bruke ei sykehusskjorte eller ein jakke med lukking utanpå når ein må ut av rommet.

Tips frå barsel sist var å pakke baby inn i et teppe som lukta av meg. Gjerne utan klær mellom. Så eg kjem til å ta med eit lite ullteppe som eg skal sove med i senga ei stund før termin/igangsetting.

Eg kjem også til å ta med smokk. Forrige baby hadde stort suttebehov i starten, så smokk redda akkurat turen heim frå sjukehuset (1,5 time) utan ammestopp. Brukte ikkje smokken så ofte i starten, men om eg visste ungen nettopp hadde spist fekk ho gjerne smokken om ho var urolig.
 
Jeg skal ha med en god del «koseklær». Sykehusskjorta var digg inne på rommet, men følte meg ikke så vel med å gå rundt i den inne på pasienthotellet, når jeg måtte hente mat i kantina.
Sist blødde jeg gjennom pysjebuksa mi, og hadde ikke med så mye skiftetøy, så jeg var hele tida redd for å blø gjennom mer (og det blødde ganske mye, så var veldig fort gjort).

Jeg fikk heller aldri noe tilbud om ny og ren sykehusskjorte, eller ny body til babyen … så det gikk hardt ut over det lille jeg hadde med meg!

Vil absolutt anbefale å ha med alt man føler man trenger, for det er dessverre ikke noen selvfølge at man ivaretas sånn voldsomt godt.

Jeg kommer også til å ha med Purelan, en bok, vannflaske og masse godteri og frukt. Var helt hinsides sulten da jeg var på barsel sist:hilarious:
 
Jeg skal ha med en god del «koseklær». Sykehusskjorta var digg inne på rommet, men følte meg ikke så vel med å gå rundt i den inne på pasienthotellet, når jeg måtte hente mat i kantina.
Sist blødde jeg gjennom pysjebuksa mi, og hadde ikke med så mye skiftetøy, så jeg var hele tida redd for å blø gjennom mer (og det blødde ganske mye, så var veldig fort gjort).

Jeg fikk heller aldri noe tilbud om ny og ren sykehusskjorte, eller ny body til babyen … så det gikk hardt ut over det lille jeg hadde med meg!

Vil absolutt anbefale å ha med alt man føler man trenger, for det er dessverre ikke noen selvfølge at man ivaretas sånn voldsomt godt.

Jeg kommer også til å ha med Purelan, en bok, vannflaske og masse godteri og frukt. Var helt hinsides sulten da jeg var på barsel sist:hilarious:
Kjenner meg att i å være hinsides svolten på barsel. Har hatt lange fødsler der eg ikkje har klart å ete, så har slukt det første måltidet eg har fått etterpå. Og så fortsatt vært heilt hol. Har hatt med ein del heimefrå og passa på at eg tok med meg frukt frå kantina til rommet.

Trur det er store forskjeller på barselavdelingen rundt om. På mitt sjukehus ligger det klær til både mamma og baby på rommet, berre å forsyne seg med det ein treng. Og hugs å ikkje være redd for å spørre om sånne ting frå dei som jobber på sjukehuset, om det er noko de lurer på eller trenger hjelp til eller føler at de manglar.
 
Jeg skal ha med en god del «koseklær». Sykehusskjorta var digg inne på rommet, men følte meg ikke så vel med å gå rundt i den inne på pasienthotellet, når jeg måtte hente mat i kantina.
Sist blødde jeg gjennom pysjebuksa mi, og hadde ikke med så mye skiftetøy, så jeg var hele tida redd for å blø gjennom mer (og det blødde ganske mye, så var veldig fort gjort).

Jeg fikk heller aldri noe tilbud om ny og ren sykehusskjorte, eller ny body til babyen … så det gikk hardt ut over det lille jeg hadde med meg!

Vil absolutt anbefale å ha med alt man føler man trenger, for det er dessverre ikke noen selvfølge at man ivaretas sånn voldsomt godt.

Jeg kommer også til å ha med Purelan, en bok, vannflaske og masse godteri og frukt. Var helt hinsides sulten da jeg var på barsel sist:hilarious:


Jeg har blitt anbefalt multimam kompresser og salve. Trenger man purelan hvis man har den salven? Går jo på mye av det samme
 
Jeg har blitt anbefalt multimam kompresser og salve. Trenger man purelan hvis man har den salven? Går jo på mye av det samme
Jeg har aldri brukt Multimam salve (men kompressene syntes jeg var greie etter et par dager med amming). Men jeg regner med at man ikke trenger to forskjellige salver, som du sier går det på mye av det samme :) Purelan er 100% lanolin, går jo an å sjekke om Multimam salve er noe annet/funker på annen måte.
 
Kjenner meg att i å være hinsides svolten på barsel. Har hatt lange fødsler der eg ikkje har klart å ete, så har slukt det første måltidet eg har fått etterpå. Og så fortsatt vært heilt hol. Har hatt med ein del heimefrå og passa på at eg tok med meg frukt frå kantina til rommet.

Trur det er store forskjeller på barselavdelingen rundt om. På mitt sjukehus ligger det klær til både mamma og baby på rommet, berre å forsyne seg med det ein treng. Og hugs å ikkje være redd for å spørre om sånne ting frå dei som jobber på sjukehuset, om det er noko de lurer på eller trenger hjelp til eller føler at de manglar.


Tror du har rett i at det er store forskjeller på barselavdelingene og -hotellene rundt omkring. Jeg fødte sist under den første nedstenginga i april 2020, så det var helt kaos og veldig travelt på barselhotellet. Det lå framme bleier og tørre stellekluter, men ikke noe klær til verken mor eller baby, så jeg gikk i den skjorta jeg fødte i. Jeg følte meg veldig til bry, var ekstremt sliten og klarte ikke å kvinne meg opp til å be om så mye. Synes ikke det skal være nødvendig heller når en er i en så sårbar situasjon.
 
Tror du har rett i at det er store forskjeller på barselavdelingene og -hotellene rundt omkring. Jeg fødte sist under den første nedstenginga i april 2020, så det var helt kaos og veldig travelt på barselhotellet. Det lå framme bleier og tørre stellekluter, men ikke noe klær til verken mor eller baby, så jeg gikk i den skjorta jeg fødte i. Jeg følte meg veldig til bry, var ekstremt sliten og klarte ikke å kvinne meg opp til å be om så mye. Synes ikke det skal være nødvendig heller når en er i en så sårbar situasjon.
Ja det var nok litt spesielt akkurat då ja. Eg var også redd for å være til bry då eg fekk første. Men fann ut med nr 2 at det var jo derfor dei er på jobb. For å hjelpe oss som skal føde og har født. Så då drog eg i snora om det var noko.
 
Back
Topp