Fødebag

Hankapanka

Flørter med forumet
Har dere begynt å pakke fødebag? Hva er det dere skal ta med dere når fødselen er i gang? Jeg er så rådvill, man leser så mye forskjellig, har ikke lyst å mangle noe viktig, men heller ikke å pakke til «toukers sydenferie» :hilarious:
Så kom gjerne med ideer og lister, og om noen av dere føder på Riksen og vet hva de har av bleier (både til baby og til mor :hungover:) osv så blir jeg ekstra takknemlig :)
 
Tenkte å pakke den på søndag, er da 35+5. Nr to kom 36+5. Jeg har liste fra de andre to svangerskapene/fødslene, som jeg har vært fornøyd med og kommer til å følge

- helsekort/blodprøvesvar
- medisinene mine
- amme-bh'er, vanlig spileløs bh
- truser
- sokker
- topper
- overdeler/tunikaer
- tights
- hårbørste, strikk, spenner
- dusjsåpe, intimsåpe, deo
- shampo og balsam i «reisestørrelse»
- tannkrem, tannbørste, tanntråd(avhengig)
- hudprodukter(kviseutbrudd uten)
- Tena Lady bind(liker ikke de på sykehuset)
- ammeinnlegg, Purelan(brukes som leppomade også)
- kleenex
- crocs
- kamera + lader
- mobillader
- snacks/drikke

Til babyen - klær og ting til hjemreise:
- Lillelam dress
- heldress
- kortermet body
- sokker
- lue
- teppe
- smokk
- bilstol(står igjen i bilen frem til vi skal hjem)
 
Har pakket det meste i fødebagen faktisk (er 36+5 idag) :p Jeg har lest så mye rundt om hva som skal være med for å ikke glemme noe viktig, og jeg tror det er veldig smak og behag? Jeg er ganske enkel av meg så det gjenspeiler seg i fødebagen min:

Til meg:
- Morgenkåpe
- Joggebukse
- Hettejakke
- Cardigan (for å skjule bleierumpa ved hjemreise :p)
- 1 ammetopp
- 1 ammebh
- 2 par sokker
- 1 truse
- Crocs
- PC og lader

Toalettsaker:
Her har jeg vært noe optimistisk sikkert, men skader ikke å pakke ned tilfelle :p Alt er pakket ned i reisestørrelse:
- Shampo
- Balsam
- Intimsåpe
- Hudprodukter (hele hudrutinen min)
- Hårstrikk
- Hårbørste
- Neglesaks/fil
- Lypsyl
- Tanntråd
(Tannkrem og tannkost skal jeg kjøpe inn og pakke ned)
Har pakket med bleier jeg fikk av ei venninne, en av hver størrelse tilfelle jeg ikke evt. liker de på sykehuset, og et sett med ammeinnlegg til hjemreise.

Annet som jeg pakker ned i en egen veske til selve fødselen:
- Mappen med helsekort og andre papirer
- Mobillader (lang ledning)
- Vannflaske
- Cola
- Kjeks/godteri

Til baby:
- 1 Body
- 1 bukse
- 1 par sokker
- 2 luer (bomull og ull)
- Hentesett
- Teppe
Far får ta med seg bilstol inn i bilen den dagen vi skal hjem. Med mindre det kommer nye regler for barsel her, men enn så lenge får ikke far være der utenom besøkstiden fra 18-20...

Listen min var mye lengre, men har kortet den ned mye etter å ha snakket med venner som har født på samme sykehus. Av å lese på nett ser man jo folk har med seg egne bleier til baby, og jeg trodde man ikke fikk noe som helst nesten på sykehuset :hilarious: Så feil kan man ta... Er det noe jeg savner, eller noe som gjør at jeg må være lengre på sykehuset, kan far hente det for meg :happy:
 
- 2 ammesinglet
- 2 ammebh
- 2 kosebukser
- 2 lange cardigans
- 1 løs og ledig kjole
- 1 pysj
- 4 truser (ca)
- sandaler
- 2-3 par sokker
-toalettsaker: mascara,lipsyl, shampoo,balsam, dusjsåpe, tannkrem, tannbørste
-mobil+lader
-bok
- snacks

Til baby:
- 4 body
- 4 strømpebukser/bukse
- 2 pysj
-1 lue
- 1 par sokker
- hentesett

Regner med vi får alt av bleier,bind, kluter og håndklær som sist? Pakker derfor ikke dette.
 
Jeg pakker neste uke tror jeg:)
Til meg:

2 gode joggebukser
2 tights
Store truser
Sokker
3 ammesingletter
2 ammegensere
1 cardigan ull
Ammeinnlegg
Nattbind
Tannkrem+tannbørste
Shampoo+balsam+dusjsåpe
Deodorant
Birkenstocksa
Lepomade(carmex)
Briller
Lader
Papirer
Bankkort

Til baby:
2 body
2 bukser
Sokker
2 pysj
Hentesett
Smokk
Gulpeklut
Teppe
Bilstol/bilstolpose
 
;):greet025Førstegangsfødene her, og skal på Riksen.

Jeg har hørt en del på podcasts og lest ulike artikler om temaet selv. Mye ulik info - men det mest nyttige tipset jeg fikk var egentlig at det ikke er krise om det er noe du glemmer for det viktigste av klær til både deg og baby, bleier og nettingtruser har de på sykehuset. Men det er klart mange har egne preferanser og vil ha med eget.

Jeg er 35+3 i dag og tenker å pakke å sette frem en bag på lørdag, og kanskje begynne å vaske litt babyklær så det er klart. Har kjøpt inn det meste men alt ligger fortsatt i bokser med etiketter så tenkte det kunne være helgeaktivitet å vaske og gjøre ting klart fremover:happy:

Her er min liste:
Helsekort, blodprøvesvar og fødebrev
Masse snacks (til pappaen også)
2 løse bukser
1 stor hettegenser eller morgenkåpe
1 nattkjole
Flipflops
2 løse topper (med åpning foran/evt dyp v-hals)
Nettingtruser 3-pk fra apoteket
Ammebh
Toalettsaker
Mobillader
Kamera

Til baby:
2-3 bodyer i str.50 (fått beskjed om at babyen er litt liten)
1-2 bodyer med i 56 i tilfelle
2 bukser
Babypledd
3 par sokker
2 omslagspyjamas med glidelås
2 bomullsluer
1 liten pk med bleier som jeg fikk i babypakken fra kiwi (sånn med 2 str) for sikkerhetsskyld.

Jeg satser på at man får mye av det nødvendige på sykehuset jeg da:angelic: og i og med at pappaen ikke kan overnatte på sykehuset kan han alltids ta med ting hjemmefra hvis det er noe vi finner ut at vi trenger.
 
Last edited:
Jeg er 34 uker i dag. Forrige gang kom baby i uke 42, så jeg gidder ikke pakke noen fødebag med det første. Det er så demotiverende å se på den også kommer det ingen baby.
Tenkte å ta med
Til meg:
Mobillader
En joggebukse
En ammesinglet
En ammegenser
En jakke
Sokker
Innesko
Cola

Til baby:
To body
To strømpebukse
En lue

Forrige gang reiste vi hjem etter et døgn og trengte ikke så mye som vi hadde med. Derfor tar jeg med lite denne gangen. Skulle jeg trenge noe kan mannen komme med det. Vi bor i gangavstand til sykehuset så tenker at det ordner seg fint.
 
Skal begynne å pakke om 3 uker tenker jeg. Ble veldig sår i halsen etter pressingen, så har kjøpt meg halspastiller på aptoket som skal bli med i fødebaggen.
 
Tror jeg har pakket det meste nå. Sånn er lista foreløpig:

Til meg:
4 truser
2 amme-bh
2 par sokker
1 stor vanlig t-skjorte
1 vanlig genser
1 amme-singlet
1 joggebukse
1 nattkjole (brukte denne sist og det fungerte ypperlig)
Slipperser
Engangs ammeinnlegg (har gjenbrukbare i ull og silke hjemme, men orker ikke styre med det på sykehuset)
2 hårstrikk
Hårbørste
Sjampo og balsam
Kroppssåpe
Deodorant
Tannkrem
Tannbørste
Ansiktsrens
Fuktighetskrem til ansikt
Maskara og øyenbrynsgel (til hjemreise, hvis jeg orker da)
Helsekort for gravide
Bind?
Ammepute?
Bukse til å reise hjem i?
Tørrsjampo? (Må kjøpe en i reisestørrelse i så fall)

Og så må jeg huske å få med meg mobillader og pakke drikkeflaske, smågodt og noe annet å spise.

Til baby:
2 bodyer
2 bukser
1 omslagsgenser
1 par sokker
2 luer (en i bomull til innendørs bruk og en i ull til hjemreise)
2 gulpekluter
1 koseklut
1 babyteppe til hjemreise
Hentesett (strikket bukse og jakke)

Har prøvd å holde alt til et minimum, men det blir mye likevel, synes jeg. Kanskje klarer babyen seg med bare en body og en bukse feks. Skal nevnes at klærne er i to forskjellige størrelser: en body og bukse i str 50 og body og bukse i str 56. Synes det er litt vanskelig å vite hvor mye klær jeg selv trenger også. Har jo gjort dette før, men husker lite av hva jeg pakket da og hva som faktisk ble brukt (vet at jeg reiste hjem i joggebukse da og ikke kjolen jeg hadde pakket :hilarious: ). Husker jeg syntes det var helt OK å gå ned i restauranten/spisesalen i joggebukse, men greit å ha en grei genser å ta på seg sånn at man ikke føler seg helt slask. Men nå vet jeg ikke om man får spise utenfor rommet heller da. Og så kan jo ungen både bæsje og gulpe på en, så da er det OK med noen skift :bag:
 
Back
Topp