Fødebag

_LykkeL

Andre møte med forumet
Nå begynner det snart å nærme seg å tenke på fødebagen, og jeg liker å være tidlig forberedt. Hva pakker dere ned til babyen og dere selv? Hva er «unødvendig» å ha med seg som man får uansett på sykehuset? Står så mye på nett, ikke til å bli klok av nesten

Sist hadde jeg med en del truser og klesskift til både meg og baby. Hadde også med lypsyl, vannflaske, lader, cola, sjokoladebarer, amme-bh og singletter. Toalettmappe med hygieneprodukter og sminke, rettetang (den ble ikke brukt hehe) og ullsokker. Husker ikke hvorfor jeg hadde med ullsokker, men vet jeg hadde det:laughing002 dette var i juni 2015. Følte ikke at noe manglet.

Hadde også med mange store bind, men synes de bleietrusene vi fikk på føden var så gode, at jeg brukte det heletiden, tok til og med meg noen hjem

Lader, lipsyl, shampoo og balsam, tøfler, morgenkåpe, svære truser, litt toalettsaker, brystvortekrem, ammebh/singlet . Litt snacks som nøtter, sjokolade e.l, vannflaske

Jeg synes de listene på nett unneholder utrolig mye rart som i alle fall jeg ikke har hatt bruk for med de to første. Man er i sin egen boble med babyen, jeg kjedet meg IKKE (ser mange er sånn: husk blader og annen underholdning til når babyen sover), jeg har sovet som en stein når de sov, eller bare nytt synet av dem. Ikke har jeg tenkt på å skulle kle meg opp eller pynte meg heller. Babyene hadde sykehusklær helt til vi reiste hjem.

Jeg hadde virkelig ikke behov for noen andre klær enn det jeg og baby reiste hjem med. Vi bodde i sykehusklærne mens vi var der :) men tøfler er lurt. Og anbefaler sterkt en enda større amme-BH enn du passer inn i før du drar dit! Mine var for stramme, og jeg fikk problem bare på vei hjem.

Jeg tok med meg MANGE av de lange mamma-bleiene fra sykehuset, og tre sånne stygge store «truser.» Jeg dro jo rett hjem etter fødsel, så jeg var jo hjemme de første dagene man egentlig er på sykehuset.. Men mener å huske jeg hadde behov for de bleie-bindene i mange dager.. Hvis man bruker de opp og det ikke holder med vanlig bind så kan man bare brette ut babybleien og bruke de:joyful: Det gjorde jeg med sistemann, da det tok lang tid før livmoren min var tom..

Nå er det faktisk 14år siden jeg fødte sist da, så mulig de har oppdatert de stygge trusene jeg refererte til over:joyful:

Jeg vil pakke bagen tidlig, for det stresser meg å ikke ha ting klart i god tid.
Jeg tenker å bare finne frem en bag med en lapp oppi av det jeg har tenkt å pakke med meg. For mye av det jeg skal ha med, bruker jeg jo hver dag.
Jeg bruker ikke sminke og slike ting i hverdagen, men tenker nok trøyer er lurt, hører man ofte svetter mye de første dagene og det er godt å skifte trøye ofte.
En venninne sa at morgenkåpe hadde hun med, men brukte ikke det. Jeg bruker morgenkåoen h er gang jeg dusjer og elsker å gå i den hjemme på morgenen- så det vil jeg ha med :)

Jeg tenker å ha med:
- toalettsaker til meg
- morgenkåpe
- tøfler
- 2 gode bukser (hvis jeg skulle blø gjennom)
- en del trøyer/ammetrøyer
- sokker/truser/amme-bh
- mykt toalettpapir (de pleier å ha det på barselavdelingen, men jeg tar med selv i tilfelle)
- litt snacks som kjeks eller annet jeg tror jeg vil ha/trenge til fødsel
- mobillader
- kamera
- klær til hjemreise med barnet
- babyteppet jeg har strikket
- lue til barnet som jeg også har strikket

Vi bor 10 min unna, så uansett kan mannen eller mamma fint hente ting for meg om jeg har glemt noe.

Last edited:
Min liste nå med tredjemann

Toalettsaker:
Såpe + shampoo + deodorant
Tannkost + tannkrem + tanntråd
En ekstra hårstrikk
Lypsyl

Til mor:
3 singletter
3 par sokker
1 truse
1-2 tynne, myke bukser
2 tynne jakker

Babyen:
En nattdrakt*
1-2 sett*
3 sperrelag + 3 gaskluter + 3 boostere

Øvrig:
Helsekort for gravide
Mobil og lader

*Usikkert enda

Bilstol og hentesett får far ta med når han henter oss

Jeg pakket fødebaggen 4 dager etter termin sist. Jeg stresser ikke med å pakke den i god tid. Da blir det bare til at jeg tar ting ut igjen fordi det skal brukes i tiden før.

Sist gikk vannet i buksa jeg ankom førden med, så jeg regner med at én bukse kan bli ubrukelig:) Greit å ta med en tom plastpose for virkelig skittent skittentøy:hilarious:

Ved første fødsel savnet jeg joggesko. Babyen havnet på nyfødt intensiv, og når man skal farte mellom barsel og intensiven minst hver tredje time med melk + øvrige turer for undersøkelser av egen mage på barsel og undersøkelser av ungen på intensiven, måltider i kantina osv, så er gode sko viktig. Tøflene jeg hadde tatt med var ikke egnet for å løpe i korridorer, og det var ofte behov for å løpe fordi de som skulle undersøke meg på barsel kom senere enn avtalt, og intensiven var presise.

Jeg lager klar niste i god tid i fryser/kjøleskap. Fyller fryseren med fylte horn, og har brus og sjokolade klart. Jeg eter meg gjennom fødsel, og blir gjerne skrubbsulten flere ganger om natta etter fødsel. Nå er det jo veldig stor forskjell på sykehusene. Mine to første fødsler var på et sykehus hvor måltider var til faste tidspunkt, og det ellers ikke var noe å få tak i. Ikke fikk jeg noe mat på fødestua før etter fødsel heller, og særlig første fødsel var laaaaaaaaaaaaaaaaaaang. Da var nista veldig god å ha. Min tredje fødsel var på et annet sykehus, og der var det alltid mat tilgjengelig på barselhotellet. Tredjemann ble født en time etter at jeg kom på føden, så der rakk jeg bare såvidt spise litt sjokolade :) Veldig deilig med fylte horn fra fryseren til lunsj når pappaen er tilbake på jobb etter fødsel også.

Når det gjelder klær så har jeg svettet veldig mye om natta etter noen av dem, men ikke alle, men greit å ha med mer skift enn man tror man trenger. Også vanlig å blø gjennom.

Til ungen så har jeg gjerne tatt med bodyer i både 50 og 56. Min første og tredje var lange og andremann var tykk ;)

Jeg kommer til å ha et tisselaken liggende øverst i baggen, til å legge i bilsetet. Har en mistanke om at vannet kan finne på å gå i bilen på vei til sykehuset.

Ellers mobillader, hentesett, helsekort. Bilstolen og barnevogna havner nok i bagasjerommet en tid før forventet fødsel, med teppe/dyne i.

Om alt er bra med ungen denne gangen, så regner jeg ikke med at jeg blir så lenge, men jeg vet av erfaring at om ungen havner på intensiven, så er det greit å ha med nok klær til å være i flere dager enn planlagt. Man risikerer jo også hastekeisersnitt eller andre ting som gjør at planer for oppholdets varighet endres. Og dersom man skal farte mye mellom ulike avdelinger, så gjør man helst ikke det i sykehusets pysj:facepalm:

Jeg har en liten bag/ stor veske med inn på føden med ett skrift, mat og helsekort, og har en større bag med forhåpentligvis for mange skift stående i bilen til etterpå.

Min liste nå med tredjemann

Toalettsaker:
Såpe + shampoo + deodorant
Tannkost + tannkrem + tanntråd
En ekstra hårstrikk
Lypsyl

Til mor:
3 singletter
3 par sokker
1 truse
1-2 tynne, myke bukser
2 tynne jakker

Babyen:
En nattdrakt*
1-2 sett*
3 sperrelag + 3 gaskluter + 3 boostere

Øvrig:
Helsekort for gravide
Mobil og lader

*Usikkert enda

Bilstol og hentesett får far ta med når han henter oss

Min liste ser ganske lik ut i grunn (også min tredje), men jeg har litt mer klær til meg selv, da jeg vet at sannsynligheten for at vi blir en stund på sykehuset er ganske stor. Da første lå 12 dager på neo, og nr to låg 4 (men hadde blitt liggende lengre om vi hadde hatt lengre reisevei til sykehus for oppfølging med blodprøver, fikk gjøre det på lokalsykehuset i regi av fødesykehus).

På sykehuset anbefaler de å bruke sykehusklærne til babyen. De liker å bli « pakket inn» . Jeg har hatt med noen joggebukser, singlet, bh, ammeinnlegg, morgenkåpe og slippers. Ellers er det hentesett, toalettsaker , kanskje noe lesestoff og snacks.

Jeg har ikke skrevet liste, pakker det på sparket.. ;-)

På sykehuset anbefaler de å bruke sykehusklærne til babyen. De liker å bli « pakket inn» . Jeg har hatt med noen joggebukser, singlet, bh, ammeinnlegg, morgenkåpe og slippers. Ellers er det hentesett, toalettsaker , kanskje noe lesestoff og snacks.

Jeg har ikke skrevet liste, pakker det på sparket.. ;-)

har aldri opplevd at de har anbefalt det med mine to. De blir jo ikke mer pakket inn av å ha på de forferdelige sykehusskjortene? Husker de synes det var så flott at vi hadde på egne klær til begge. Mye mykere og mer babyvennlig det tøyet jeg har hatt med enn sykehustøyet..

har aldri opplevd at de har anbefalt det med mine to. De blir jo ikke mer pakket inn av å ha på de forferdelige sykehusskjortene? Husker de synes det var så flott at vi hadde på egne klær til begge. Mye mykere og mer babyvennlig det tøyet jeg har hatt med enn sykehustøyet..

Snodig, jeg har opplevd det to ganger :confused: men enig at de klærne er herslige. Tenker litt på og ta med noe som ligner hjemmefra. :happy:

Back
Topp