Fødebag

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Nå har jeg begynt å pakke fødebagen, føler jeg er tidlig ute men jeg skal på hytta neste uke og jeg vil ikke dra opp dit uten å ha fødebagen klar. Det er så mye snakk om hva skal i bagen til mor, men hva skal dere pakke ned i bagen til babyen? :)
Her er iallfall hva som skal pakkes ned i min fødebag/være med på sykehuset:
- Bb hug me pute
- joggebukse
- behagelige t-skjorter
- sokker
- birkenstock sko
- Amme bh
- Ammeinnlegg (både engang og ull)
- ammesalve
- iste
- sjokolade
- knekkebrød og skinkeost til samboer
- behagelige truser (vet ikke om dette behøvs men jeg har pakket det ned for sikkerhets skyld iallfall)
- egen såpe
- kamera
- mobillader

Dette har jeg pakket ned i bagen til babyen:
- bleier
- våtservietter (vet at bleier og våtservietter egentlig ikke behøvs men jeg har pakket ned alt i stellebagen så jeg la det likesågodt ned)
- 2 bodyer
- 2 bukser
- sokker
- hentedrakt
- smokk
- lue
- babyteppe
- kosebamse

Om dere har noen smarte tips til ting å ha med skriv gjerne under :)

Last edited:
Xylocain salve til underlivet etter fødsel, brystvortesalve. Slippers

Xylocain salve til underlivet etter fødsel, brystvortesalve. Slippers
Ammesalve fra lykkelig som liten har jeg pakket ned faktisk, bare glemt å skrive det opp her :)
Men salve til underlivet var et godt tips, takk :)

Toalettsaker til deg? :p
Dette skal selvsagt med også, men skal allerede på hytta så toalettmappa er allerede pakket ned :) legger toalettmappa rett oppi fødebagen når jeg kommer hjem :)

Dette skal selvsagt med også, men skal allerede på hytta så toalettmappa er allerede pakket ned :) legger toalettmappa rett oppi fødebagen når jeg kommer hjem :)
Dopapir? Vårt sykehus har sandpapir som dopapir så jeg følte det var gull verdt å ta med en egen rull med lambi sist jeg fødte:p

Jeg skal ha med Naproxen mot smertene av etterriene. Fikk det av jordmor etter at jeg hadde fått førstemann og hadde med selv gang nummer to, så mye neklere å slippe å mase på de på føden om alt mulig. ;-)

Ellers ville jeg tatt med to bukser, sånn på fall det skulle bli lekkasje (egen erfaring her - blødde noe vanvittig etter første fødsel).

Jeg skal også ha med sånn sportsflaske. Kan nok være praktisk under fødselen (selv har jeg knapt hatt pauser nok mellom veene til å klare å drikke noe), men er i alle fall praktisk når man skal få i seg masse væske etter fødselen for å kompensere for blodtap og igangsetting av melkeproduksjon...... :)

Fint med gode tips for en førstegangsfødende Kanskje et dumt spørsmål, men er det rart å ta med matpakke? Fødselen kan jo dra ut i mange timer, og da er det vel greit med litt påfyll av energi? Tenker på mat med langsomme karbohydrater i tillegg til de raske som sjokolade og kjeks o.l.☺️

Sist ble det fire dager med igangsetting, altså fire dager på sykehuset før fødsel, og så ble jeg på barsel i litt over fire dager etterpå. Hvis det blir igangsetting igjen, tar jeg med en liten bag med det jeg trenger før den tida, og lar alt som trengs etter fødsel ligge i en bag i bilen (klær til meg, klær til baby). Så bytter pappan bagene etter fødsel.

Igangsettingsbag:
Et par gravid-overdeler, en gravid-bukse, hettegenser, lang, romslig singlet til å sove i. Så det som blir med videre; Toalettmappe (tannbørste, tannkrem, kam, liten shampo&balsam, ørepropper, deo, hårstrikk). iPad, lesebrett, hodetelefoner, vannflaske, viktige papirer selvsagt, fotokamera, notatbok.

Fødenbag, meg: noen store truser (tror jeg brukte sykehusets alle dagene sist, dog), morgenkåpe, tre ammesingleter, to comfy posebukser (Cubus), lang cardigan x2, en svart gravidthights og en finere ammeskjorte og amme-bh til evt. besøk + hjemreise (bruker bare ammeinnlegg inni ammesingleter mens vi er på sykehuset, ikke bh), Birkenstock-sandaler, sokker. Kommer nok i joggesko. Noen store bind til hjemreisen. Purelan-salve, ammeinnlegg (bambus + ett par i ull).

Til baby: tre sett med body+ bukse med fot (strl 50/56), tynn ullue, hjemmestrikka pledd.

Til hjemreise tar pappan med hentesettet, bilstolen og stelleveske. Kommer nok til å ha en liten pose med tegnesaker og lignende til storebroren som han kan kose seg med på besøk, hvis det tar litt tid. Storebror skal også ta med en kosedyrklut-sak til babyen.

Tar ikke med dopapir, egne bind til oppholdet, bleier eller stellesaker til baby, bruker det vi får på sykehuset. Vurderer å ta med ammeputa for å lette sittende amming.

Fint med gode tips for en førstegangsfødende Kanskje et dumt spørsmål, men er det rart å ta med matpakke? Fødselen kan jo dra ut i mange timer, og da er det vel greit med litt påfyll av energi? Tenker på mat med langsomme karbohydrater i tillegg til de raske som sjokolade og kjeks o.l.☺️

Der jeg fødte, er det kantine, med mat til både mor og far, både under fødselen og på barseloppholdet. :)
Sjekk med fødestedet ditt hva slag tilbud de har der. ;)

Nøtter, frukt og vann er greit å ha. :)

Der jeg fødte, er det kantine, med mat til både mor og far, både under fødselen og på barseloppholdet. :)
Sjekk med fødestedet ditt hva slag tilbud de har der. ;)

Nøtter, frukt og vann er greit å ha. :)
Spiser glutenfritt og er redd tilbudet er så som så, men skal absolutt sjekke det ut. Takk for tips!☺️

Spiser glutenfritt og er redd tilbudet er så som så, men skal absolutt sjekke det ut. Takk for tips!☺️

Det var godt med tilbud til allergikere og folk med "sære vaner" (sammenligner ikke de to) der jeg fødte, men ja, det er lurt å høre med dem.
Hør også hvor mye det er beregnet at far evt. får.
Noen steder kan man f.eks kjøpe middag, eller bonger osv. :)

Det var godt med tilbud til allergikere og folk med "sære vaner" (sammenligner ikke de to) der jeg fødte, men ja, det er lurt å høre med dem.
Hør også hvor mye det er beregnet at far evt. får.
Noen steder kan man f.eks kjøpe middag, eller bonger osv. :)
Supert :-)

Back
Topp