Fødebag.. Hvor mye av hva? :)

Anki89

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Pakket fødebagen i går. Alt utenom mine ting. Og kofferten er full.. :p
Så, hvor mye babyklær tar dere med? Hva babyklær tar dere med?

Jeg har pakket ned ca. 6 forskjellige antrekk i str. 50 og 56..
Bodyer både med og uten armer og bein.. 4 par sokker, 1 sett ullundertøy.
2 pysjamaser, en tynn boblejakke, en vinterdress i str. 0-3 mnd. (Håååper ikke den passer for den er stor :p) Helseteppe er også tatt med..
Har pakket ned joggebukse, 2 tskjorter og en genser til mannen. Samt undertøy til oss da.. :)

Tar dere med brystpumpe? Bleier? Gulpekluter? Hva klær til dere selv tar dere med?

Det er sikkert en tråd for dette ett sted, men jeg tenker det var like enkelt å lage en ny :)
 
Hmmm.. Jeg har ikke begynt og pakke enda, men med de 2 andre hadde jeg ikke med så veldig mye klær til babyen . Hadde med meg hentesett, og vinter ytterklær (mine er født desember) også tok pappa med en vogndyne og bilstolen med seg dagen vi skulle hjem. Denne gangen tenker jeg hentesett, og ett tynnere valg av yttertøy + vogndynen, evt bilstolpose.. Jeg har vært igjennom med nr 2 at hun ble alvorlig syk når hun var en uke gammel og fikk 41 i feber. Det jeg fikk beskjed om på nyfødt intensiven når vi lå der da, var at babyer IKKE må kles på for mye! Og at man ofte stapper dem inn i masse tøy for ikke i fryse, men at dette er farligere enn mye annet! Babyene får tøy og bleier på sykehuset, så jeg styrte ikke for mye med og skifte til mine private klær på dem før vi skulle hjem :)
Til meg selv pakket jeg også ganske lett i forhold til klær. Gikk mest i singletter og joggebukse/alladin bukser. Jeg er mer opptatt av og få med meg:
Purelan (forhindrer og hjelper mot såre bryster)
Ammeinnlegg
Leppepomade
Godt undertøy(!!)
Også har jeg under amming følgende tips til bherstatning : ta en sykehus Truse, klipp opp skrittet og tre den over som en "tubetopp" . Veldig behagelig når puppene er ømme og såre :)





Fraaa mobilen <3
 
Oi, det var mye klær til babyen!

Dette er hva jeg har pakket både til meg og baby:

-3 joggebukser til meg
-3 ammesingletter
-store truser
-1 ammegenser
-1 cardigan
-ammebh og ammeinlegg
-tannkost og tannkrem
Skal også legge nedi litt snæks osv..

-1 hentesett
- 2 sett med klær i strl 50
- helseteppe
-noen luer

Resten får vi på sykehuset.. Føler ikke jeg trenger noe mer :)
 
Har ikke pakket enda, men jeg tror ikke jeg skal ha med så mye til babyen. Tenkte å ta med ett par sett med klær + hentesettet.. Ytterklær, bilstol og bilstolpose.

Har skrevet en liste, men den må sikkert justeres på:
Til meg:
  • Nattbukse, joggebukse og tights
  • Singletter og ammetopper
  • Cardigan
  • Tunika/topp e.l. til avreise
  • Sokker, truser (store) og amme-bh
  • Ammeinnlegg (engangs + et par i ull)
  • Brystpumpe
  • Mobil, nettbrett og ladere
  • Bok og skrivesaker
  • Salver (Purelan og Locobase)
  • Innesko/tøfler
  • Bind (sanitetsbind og nattbind)
  • Toalettmappe, inkl. hårbørste, shampo og balsam
  • Morgenkåpe
  • Lypsyl og håndkrem
  • Hårstrikk og -spenner
  • Sminkefjerner/våtservietter
Til baby
  • 2 sett med klær
  • Hentesett inkl. lue, votter, tøfler/labber og ytterklær (teddydress)
  • Bilstol og bilstolpose
  • Smokk (tilfelle ammingen går som smurt fra starten, for de skal vel ikke ha smokk før ammingen går bra?)
  • Stelleveska med det grunnleggende i (bleier, gulpekluter, våtservietter og sånt - just in case vi behøver det på hjemturen eller noe)
Til far (det får han pakke selv, og ta med seg.. på sykehuset her får far sove over, og da vil jeg at han skal ha det han trenger, så han slipper å reise hjem etter fødselen fordi han har glemt et eller annet :p):
  • Kamera og lader
  • Mobil, nettbrett og ladere
  • Matpakke, snacks, frukt og drikke (fått tips fra vennepar om at han MÅ ha med seg mat tilfelle fødselen tar litt tid, for han får ingenting fra sykehuset)
  • Klær og toalettsaker
  • Nattklær
  • Kontanter (til parkeringsautomaten, snacksautomater etc.)
Rop ut om jeg har glemt noe :D
 
Oi ja.. Ser jeg kan tømme halvparten av innholdet i kofferten.. :p
Hva med ammepumpe og slike ting da? Er det unødvendig? Smokker og tåteflaske? NAN om man ikke kan amme?

:):)
 
Skal du rett på ferie når du skal hjem fra sykehuset :p ?

Jeg hadde med meg to skift til ungen. Man får bruke klær på sykehuset, men de første dagene hun lå, var det de som hadde ansvaret for henne som kledde henne, så fikk kun bruk for et skift selv. Bleier, kluter etc får du på sykehuset, så det pakket jeg heller ikke med. Hadde altså kun med to sett med klær, en tutt og et teppe utenom bilsetet.

De fleste får ikke flaske på sykehuset, som jeg har hørt om iallefall, men kopp. Våres jente fikk testet morsmelk i kopp på sykehuset. Pumpe har de også hvis det er nødvendig i starten.
 
Jeg bryr meg ikke med å ha med egne klær til babyen på sykehuset, uten om hentesettet (+ ytterklær, teppe og bilsete, men det trenger ikke inn på sykehuset da, bare stå klar i bilen, feks) - vet fra før at det er nok å gjøre med en ny baby i huset, trenger ikke ekstra klesvask :p Bleier er gratis på sykehuset, så benytt deg av det, blir fort nok bleieinnkjøp ;) Gulpekluter får du låne (og slipper å vaske selv ;)) og samme med brystpumpe om du trenger :)

Til meg selv tar jeg noen skift av klær, toalettsaker osv, crocs, mobil, lader, penger, osv osv :) Er ikke mange dagene det er snakk om, og trenger du noe ekstra kan sikkert mannen din/familie ta det med etterhvert :) Viktigste er vel helsekortet :) Og eventuelt litt mat/sjokolade og drikke til fødselen :)
 
Oi ja.. Ser jeg kan tømme halvparten av innholdet i kofferten.. :p
Hva med ammepumpe og slike ting da? Er det unødvendig? Smokker og tåteflaske? NAN om man ikke kan amme?

:):)

Om du ønsker å bruke ammepute, så tror jeg de fleste sykehus har det så du kan låne til du kommer hjem :) Smokk skal ikke babyen bruke før ammingen er på plass.. tror det har med at babyen suger på puppen og smokken på ulike måter, så å bruke smokk før ammingen er på plass kan ødelegge.. men jeg tar med en smokk tilfelle ammingen funker bra med en gang (en smokk tar jo ikke stor plass ;-)). Tåteflaske trenger du vel heller ikke om du skal amme, i såfall får du nok låne på sykehuset. NAN har de vel også der om det blir nødvendig..

Tror det er lurt å tenke at man bruker sykehuset sine ting så langt det lar seg gjøre, så slipper du å kommeh jem med en stor veske skittentøy og annet som må vaskes.. :) Klær til babyen får du jo også låne på sykehuset frem til avreise, så om det ikke er veldig viktig for deg å bruke egne klær når dere ligger der, så trenger du ikke ta med så mye klær :)
 
Oi ja.. Ser jeg kan tømme halvparten av innholdet i kofferten.. :p
Hva med ammepumpe og slike ting da? Er det unødvendig? Smokker og tåteflaske? NAN om man ikke kan amme?

:):)

Hvis jeg har fått det riktig med meg så skal du på KK, sant? :)
Ammepumpe, erstatning og slikt får man på barsel dersom det blir nødvendig så det trenger du ikke å tenke på. Skulle det bli nødvendig med erstatning så gir de babyen med kopp ;)
Bleier, kluter til stelling/amming, olje hvis babyen skal bades, bind til deg selv ++ er også tilgjengelig til fri benyttelse.
Smokk anbefales ikke å gi før ammingen er ordentlig etablert fordi det kan føre til feil sugeteknikk (sugeforvirring) hos den lille (er derfor de gir melk i kopp og ikke flaske også), men her må man jo bare gjøre det en selv føler for ;)

Trenger ikke veldig mange sett med klær til babyen. De holder det godt og varmt på barsel så body og strømpebukse er mer en nok bekledning på den lille ;) De har jo selvfølgelig tøy tilgjengelig på barsel også, men jeg syntes ikke noe om de altfor store omslagstoppene. Jenten vår forsvant inni der, så vi brukte kun eget tøy. Vi hadde i utgangspunktet pakket to sett med klær og en pysj + klær til hjemreise, men samboeren måtte hjem etter mer da vi ble værende på barsel i 4 døgn. Normalt sett er man på barsel i opp til to døgn, så da skal det være nok med 2-3 sett med klær til den lille.

Når du pakker klær til deg selv er det viktigste å tenke at det skal være komfortabelt og lett å amme i.
Her gikk det bare i joggebukser, singletter som var lette å dra ned og luftige løse gensre.
Crocs eller slipperser som er lette å trakke nedi er veldig kjekt å ha. Man får ikke gå barfot rundt i gangene ;)
Ellers så er det ikke hårføner tilgjengelig såvidt jeg kan huske, så det kan være kjekt å ta med dersom du bruker det.
Behagelig undertøy, ammebh + innlegg og ellers det du bruker av toalettsaker også.

Pappaen fikk mat under fødselen sist husker jeg, men vi var de eneste som fødte på Storken det døgnet så vet ikke om det er vanlig prosedyre. Kan uansett være kjekt om pappaen har med seg noe snacks som han liker dersom det skulle drøye. Ellers er kiosken i første etg. åpen til kl 20 eller 21 om kvelden hvis jeg ikke husker feil ;)
 
Tusen takk for supre svar! :p Jeg skal på KK ja :) Blir lettere å pakke nå. Viste ikke at de hadde så mye på barsel, men det er vel kanskje naturlig. Skjønner jeg kunne bodd der en uke med det jeg har pakket. Syns det ble litt trangt i kofferten så vurderte to.. :p

Men hva str. på klærne? 50? 56? Hvor små er disse her når de kommer :p? Blir 50 for lite om babyen er 52cm ved fødsel? :D
 
Hadde knapt med noe sist,og manglet heller ingenting, de har alt på sykehuset ( minus store nettingtruser,de må man nå kjøpe selv på apoteket) ;) men et tips er mykt dopapir,for det de bruker på sykehusene er stein harde og skikkelig vonde å tørke seg med etter man har født. Men igjen om man er sydd så er det faktisk best å bare skylle med lunkent vann å lufttørke, det er mitt beste tips ;)
 
Sniker litt fra juni. Fødte min sønn på KK og du trenger så absolutt ikke så mye med deg der. Her måtte de sette i gang fødselen og det endte med keisersnitt så vi måtte ligge der en uke. Pappaen sov der sammen med oss, og han fikk samme mat som jeg i kantinen. De har alt du trenger av utstyr til amming eller flaske hvis ikke amming er mulig. De har også nettingtruser og store bind til deg der, trusene var faktisk ganske så behagelige å gå med og når man blør en del etter fødselen var faktisk de store bindene ganske greie og. De første dagene brukte babyen sykehus klær, men når jeg var litt mer oppegående kledde jeg på han private klær.. Men tror ikke jeg brukte mer enn 2-3 bodyer og det var så varmt på sykehuset at han ikke hadde noe på beina.
Av klær til deg selv så er det viktig å ta med seg noe som er lett å ta på seg når du skal ut i gangene å gå. Man vet aldri hvor oppegående man er etter en fødsel så er lurt med en bukse som ikke strammer så mye. Jeg viste jo ikke at dette kom til å ende med keisersnitt, og tro meg, de første dagene etter ett keisersnitt har du absolutt ikke lyst å gå med bukser som strammer.
 
Hmmm.. Jeg har ikke begynt og pakke enda, men med de 2 andre hadde jeg ikke med så veldig mye klær til babyen . Hadde med meg hentesett, og vinter ytterklær (mine er født desember) også tok pappa med en vogndyne og bilstolen med seg dagen vi skulle hjem. Denne gangen tenker jeg hentesett, og ett tynnere valg av yttertøy + vogndynen, evt bilstolpose.. Jeg har vært igjennom med nr 2 at hun ble alvorlig syk når hun var en uke gammel og fikk 41 i feber. Det jeg fikk beskjed om på nyfødt intensiven når vi lå der da, var at babyer IKKE må kles på for mye! Og at man ofte stapper dem inn i masse tøy for ikke i fryse, men at dette er farligere enn mye annet! Babyene får tøy og bleier på sykehuset, så jeg styrte ikke for mye med og skifte til mine private klær på dem før vi skulle hjem :)
Til meg selv pakket jeg også ganske lett i forhold til klær. Gikk mest i singletter og joggebukse/alladin bukser. Jeg er mer opptatt av og få med meg:
Purelan (forhindrer og hjelper mot såre bryster)
Ammeinnlegg
Leppepomade
Godt undertøy(!!)
Også har jeg under amming følgende tips til bherstatning : ta en sykehus Truse, klipp opp skrittet og tre den over som en "tubetopp" . Veldig behagelig når puppene er ømme og såre :)





Fraaa mobilen <3

Haha - jeg måtte le av den provisoriske amme-bhen :) :) skjønner at til tilværelsen blir en helt annen som mor til nyfødt der jeg kanskje til slutt sitter med en truse tredt over hodet til bruk som BH :) :) hihihi :)

Vet ikke om det har kommet med, men en venninne av meg anbefalte mykt toalettpapir, for det på sykehuset er visst veldig stivt.
 
Haha - jeg måtte le av den provisoriske amme-bhen :) :) skjønner at til tilværelsen blir en helt annen som mor til nyfødt der jeg kanskje til slutt sitter med en truse tredt over hodet til bruk som BH :) :) hihihi :)

Vet ikke om det har kommet med, men en venninne av meg anbefalte mykt toalettpapir, for det på sykehuset er visst veldig stivt.

Hehe, hvem trenger pent undertøy når man kan klippe sitt eget :p


Fra mobilen :)
 
Pakket fødebagen i går. Alt utenom mine ting. Og kofferten er full.. :p
Så, hvor mye babyklær tar dere med? Hva babyklær tar dere med?

Jeg har pakket ned ca. 6 forskjellige antrekk i str. 50 og 56..
Bodyer både med og uten armer og bein.. 4 par sokker, 1 sett ullundertøy.
2 pysjamaser, en tynn boblejakke, en vinterdress i str. 0-3 mnd. (Håååper ikke den passer for den er stor :p) Helseteppe er også tatt med..
Har pakket ned joggebukse, 2 tskjorter og en genser til mannen. Samt undertøy til oss da.. :)

Tar dere med brystpumpe? Bleier? Gulpekluter? Hva klær til dere selv tar dere med?

Det er sikkert en tråd for dette ett sted, men jeg tenker det var like enkelt å lage en ny :)

På sykehuset jeg har føda på, så har vi brukt klær og bleier til babyen der..har bare tatt med til hjemreise + ekstra skift om det skulle vært nødvendig.. men tror jeg også har tatt med klær i str 50 og 56, tilfelle 50 ikke skulle passet (noe som det har gjort).. også tatt med helseteppe, smokk, 2-3 bleier, våtservietter/engangskluter og zinksalve tilfelle vi har måtte skifte bleie på vei hjem, (bor 1,5t unna fødestue)

★Sender fra pipe-gjøken★
 
På sykehuset jeg har føda på, så har vi brukt klær og bleier til babyen der..har bare tatt med til hjemreise + ekstra skift om det skulle vært nødvendig.. men tror jeg også har tatt med klær i str 50 og 56, tilfelle 50 ikke skulle passet (noe som det har gjort).. også tatt med helseteppe, smokk, 2-3 bleier, våtservietter/engangskluter og zinksalve tilfelle vi har måtte skifte bleie på vei hjem, (bor 1,5t unna fødestue)

★Sender fra pipe-gjøken★

Bor heldigvis bare ca. 15 min fra KK, så slipper å tenke på hjemturen :) Er såå mye å huske på ;) Nå har jeg pakket om, ble 3 sett med klær og en jakke + sokker.

TENK at det snart er vår tur å poppe! :D Er søren ikke lenge til de kommer som perler på en snor! :p
 
Jeg fikk litt panikk i går når jeg leste at dere hadde begynt å pakke, så fikk pakket endel i går selv ;) Bor heldigvis ca 5 min unna sykehuset, så ikke noe problem for pappan å reise hjem å hente hvis noe skulle være glemt ;)
Har foreløpig pakket ned klær og sko til meg selv, og toalettmappa står klar på badet. I dag skal jeg finne frem klær jeg skal ha med til baby ❤️
 
Mine gutter har vært 53 og 52 cm, de har brukt str 50 i starten likevel :) Men ikke lenge da :)
 
Bor heldigvis bare ca. 15 min fra KK, så slipper å tenke på hjemturen :) Er såå mye å huske på ;) Nå har jeg pakket om, ble 3 sett med klær og en jakke + sokker.

TENK at det snart er vår tur å poppe! :D Er søren ikke lenge til de kommer som perler på en snor! :p

Ja da er du heldig! For her jeg bor (en liten plass) så ble fødestua lagt ned for noen år siden:( har ikke hatt bruk for klesskift eller bleieskift på turen hjem da, for snuppa sov hele veien :)

Ja tenk på det!:eek: blir gøy og spennende! Men også litt skummelt.. har jo tusen ting vi må gjøre klart før lillebror kommer..og med 2 troll rundt seg, så er det ikke så lett å få ting unna akkurat :p

★Sender fra pipe-gjøken★
 
Mine gutter har vært 53 og 52 cm, de har brukt str 50 i starten likevel :) Men ikke lenge da :)

Ja dem passer stort sett i 50 uansett virker det som, er nok litt fordi dem trekker armer og bein sammen kanske? :)

★Sender fra pipe-gjøken★
 
Back
Topp