Føde vaginalt eller keisersnitt

Maliya!

Elsker forumet
Fordeler og ulemper med dette?

Noen erfaringer?

Hører at keisersnitt ikke er så bra fordi ungen kan få astma problemer etterpå og at det er mer risikofyllt enn vaginalt, tror dere på det?

Jeg har tro på en "unaturlige" måten!

Jeg vil si det kommer ann på situasjonen!

Tok haste ks med jenta mi, hun lå i seteleie, prøvde vending uten å lykkes.
Følte på meg at jeg ikke skulle føde seteleie, for det hadde vært en stor risiko.

Tja, jeg tror nok på det...

Og jeg ville født vaginalt om man hadde valget[:)]

Jeg tok KS fordi jeg måtte (planlagt) , hadde gjerne tatt KS igjen, ønsker ikke å føde vaginalt noen gang, men må man så må man, men hadde med glede takket ja til KS om jeg skulle hatt flere barn.

Jeg hadde en utrolig fin vaginalfødsel, så jeg vil jo anbefale det [:)]

ORIGINAL: KaKeMoNsTeReT

ORIGINAL: KaffiTøsa

har tro på den naturlige måten!
jepp...så sant man ikke må ha ks av medisinske grunner selvfølgelig!

Førstemann kom vaginalt, andremann kom med akutt ks, frøkna var oppe til vurdering hele svangerskapet, jeg ville føde vaginalt, legene ville se det an. 3 uker før termin fikk jeg dommen, måtte ha planlagt ks. Tårene trilla, jeg ville så absolutt føde selv! Det planlagte snittet gikk utrolig bra, var raskt oppe på beina, klarte å ta meg av vesla uten hjelp, selfølgelig hadde jeg litt smerter her og der, men syns det gikk strålende jeg.

Om jeg skulle bli gravid igjenn, og kunne fått velge så hadde jeg absolutt tatt vaginalt!!!! Men har på en måte godkjent planlagt snitt nå[:)]

Har to ks og ingen av mine barn har astma.

Mine to fødsler har ikke vært direkte enkle, begge veldig lange, første måtte dras ut, neste endte i keisersnitt og nå vet jeg ikke hva jeg skal velge. Har ikke lyst til å gå igjennom alle de timene igjen med smerter og venting.

Kanskje ks er best får å få det overstått fort, men mye ubehag etterpå da...

Hva hadede dere valgt?

ORIGINAL: Maliya!

Mine to fødsler har ikke vært direkte enkle, begge veldig lange, første måtte dras ut, neste endte i keisersnitt og nå vet jeg ikke hva jeg skal velge. Har ikke lyst til å gå igjennom alle de timene igjen med smerter og venting.

Kanskje ks er best får å få det overstått fort, men mye ubehag etterpå da...

Hva hadede dere valgt?

I ditt tilfelle tror jeg kansje jeg hadde villet krevd samtale ang fødsel, dersom legene/jordmødrene mener det er sjans for at samme skjer igjenn, så hadde jeg nok gått for ks. Det ks du hadde sist var vel hasteks? Hasteks kan ikke sammenlignes med planlagt snitt, jeg var iallefall 10 ganger mye bedre form etter planlagt snitt, enn akutt snitt [:)]

Det kommer veldig an på situasjonen.
Her lå alt til rette for vaginal fødsel, men etter 42 timer med rier måtte han ut med haste-KS pga truende asfyksi.
Ergo; ks var det beste her.
Han bærer så langt ingen preg av å ha kommet til verden på den måten, og har heller ikke astma.
Jeg har vært heldig og kommet meg raskt etter keisersnittet, det var ukomplisert under operasjonen og problemfritt etterpå. Selvsagt vondt de første dagene, men alt er glemt nå.
Håper dog på vaginal fødsel neste gang.

Ja siste fødsel var haste ks og det var grusomt...

det er en grunn til at gud laget det slik at de skal ut vaginalt.
seff er det best for barnet.
men takk og lov for at keisersnitt er en mulighet![;)]

ORIGINAL: *LykkeligeMamma*

Ja, men det var sikkert mange flere barn som døde under fødsel før man begynte med ks..

ORIGINAL: Starlight Girl

Ja, men det var sikkert mange flere barn som døde under fødsel før man begynte med ks..

ja selvfølgelig!
de blir jo bare flinkere og flinkere, så som regel går dte jo bra uansett hvordan det ender.
samme hva det blir, ks eller vaginalt, det viktigste er at mor og barn har det fint etterpå.

det jeg ikke skjønner er mennesker som velger ks UTEN grunn.
jeg tror ikke at ks er noen lettere utvei!

eldste min ble tatt med ks.Ikke noe astma he ri huset.

Har født 2 ganger vaginalt. Holder en finger på vaginal fødsel[:)] 

ja selvfølgelig!
de blir jo bare flinkere og flinkere, så som regel går dte jo bra uansett hvordan det ender.
samme hva det blir, ks eller vaginalt, det viktigste er at mor og barn har det fint etterpå.

ja skjønner ikke det selv, for jeg har gjennomgått haste ks og det er ikke en lett utvei.
Ville heller født vaginalt hadde det ikke vært for seteleie da..
Jeg hadde jo så syke luftsmerter i magen og opp i skuldrene når jeg var på sykehuset.
Tok også lang tid før jeg kom meg, kunne ikke bære tyngre enn dattera mi osv.
Var avhengig av hjelp uka etter sykehuset, så mamma bodde hos meg.

Hadde en langvarig og traumatisk fødsel med førstemann, og et vellykket, planlagt keisersnitt med andremann, uten komplikasjoner.

Selv etter den forferdelige opplevelsen jeg hadde med fødselen,ville jeg absolutt føde igjen. Det kunne jo nesten bare gå bedre andre gangen.. [;)]
Men dessverre lå nr 2 i tverrleie, og måtte hentes ut ved hjelp av keisersnitt. Synes ikke noe om KS, og ville aldri valgt det frivillig. Men ville heller ikke gått gjennom lik fødsel jeg hadde med nr 1, men sannsynligheten for at det vil skje, er jo enormt liten.

Førstemann var livløs da han ble født etter den tøffe fødselen, og måtte ligge på nyfødtintensiven en liten periode etter fødselen. Vi gikk flere måneder i uvisshet om han hadde fått varige mén etter fødselen, men nå vet vi at alt gikk bra. [:)]

Andremann som ble tatt ut med KS har hatt luftveisproblemer og flere sykehusinnleggelser fra han var 4 uker gammel, og går nå fast på astma-medisiner, med diagnosen barne-astma.

ja selvfølgelig!

ja skjønner ikke det selv, for jeg har gjennomgått haste ks og det er ikke en lett utvei.
Ville heller født vaginalt hadde det ikke vært for seteleie da..
Jeg hadde jo så syke luftsmerter i magen og opp i skuldrene når jeg var på sykehuset.
Tok også lang tid før jeg kom meg, kunne ikke bære tyngre enn dattera mi osv.
Var avhengig av hjelp uka etter sykehuset, så mamma bodde hos meg.

vaginal fødsel er nok et større slit akkurat når det pågår, men mye lettere etterpå.
ks er lett og greit i det dem tar ut barnet, men etter man er sydd sammen og lagt på et rom er det nok ikke noen dans på roser. i tilllegg bruker man mye lenger tid på å komme seg, sjansen for komplikasjoner er større og man har nok mer vondt etter ks enn vaginal fødsel.
så noen god løsning bare for å slippe unna vaginal fødsel er det nok ikke... med mindre man har en grunn.

Back
Topp