Føde på Ahus

Momme

Elsker forumet
❤Januarlykke 2022❤
Junibollene 2023
Jeg leser stadig i aviser om store utfordringer på fødeavdelingene på Ahus grunnet økonomi og omorganisering. Hører om fødende med negative erfaringer fra fødsel på Ahus de siste månedene, bl.a. knyttet til for dårlig eller manglende oppfølging under aktiv fødsel. Flere forteller at Ahus ikke har plass til dem når de kommer, selv om de er i aktiv fødsel - og de blir dermed sendt videre til et annet sykehus. Det har såvidt jeg har hørt vært flere tilfeller hvor de fødende ikke har rukket frem til neste sykehus og dermed ufrivillig har blitt nødt til å føde utenfor sykehus. Jeg kjenner flere som på grunn av situasjonen på Ahus har valg å føde på f.eks. Kongsvinger istedenfor. Problemet her er at dette er lengre unna, og jeg kjenner ei som ikke rakk frem til sykehuset i tide. Fødselen gikk fint, men det er uansett ikke ålreit å måtte føde langs veien.

Jeg er andregangsgravid, og fødte på Ahus første gang. Jeg var fornøyd med oppfølgingen jeg da fikk under fødselen, men ikke i ettertid. Jeg har vært inne på tanken om å velge Kongsvinger som fødested denne gangen, men problemet er som sagt at det er lengre reisevei dit - og jeg hadde en veldig rask fødsel sist. I tillegg var det komplikasjoner under forrige fødsel, da livmoren min ikke trakk seg sammen og jeg mistet mye blod. Er derfor usikker på om jeg i det heletatt kan velge å føde på Kongsvinger (såvidt jeg kan lese tar de kun imot fødende med forventet normal fødsel).

Er det noen som har erfaringer med Kongsvinger sykehus eller som har kunnskap om hvordan forholdene på Ahus er for tiden? Jeg gruer meg veldig til fødsel, og tanken på å ikke få god nok oppfølging i aktiv fødsel gjør meg redd og stressa..
 
Jeg har ikke hørt om noe liknende etter sommeren, men at det har vært utfordrende i sommermånedene bare.
Kjenner noen som har født der nå i august og skal føde i september og oktober, men de har ikke denne erfaringen som du beskriver over.
Kan jo evt ta kontakt med de å høre også[emoji4] Har ikke hørt noe annet enn bra den siste tiden jeg..
 
Vi ble forvist fra Riksen forrige gang selvom vi hadde plass der og jeg var i aktiv fødsel. Det er sånn man må regne med kan skje i de større byene. Ha en plan B, for å si den sånn[emoji23][emoji23]
 
Sniker fra desember.

Jeg kjenner veldig mange som har født på Ahus og de aller første har vært fornøyde. De som ikke har vært så fornøyde er de som har født i juni-august, hvor det er ganske fullt der. Jeg kjenner også flere som har født på Kongsvinger og som har vært veldig fornøyd. Utfordringen med Kongsvinger er at de ikke er så gode på komplikasjoner, både ved fødsel og i ettertid. Jeg ville ikke følt meg trygg der hvis noe skjedde. Jeg personlig har også andre erfaringer med Kongsvinger (ikke fødeavdelingen) som ikke har vært så gode og det er i tillegg veldig slitt og ufresht. Jeg bor såpass nære Ahus at Kongsvinger ikke er et alternativ men om det hadde vært like langt hadde jeg likevel valgt Ahus.
 
Jeg har selv valgt å unngå ahus, men orker ikke å velge enda et nytt sykehus å føde på. Så forholder meg til det sykehuset jeg er fornøyd med :) Ullevål har virkelig vært tipp topp! Så da fortsetter jeg å ville bruke dem :) ja lengre reisevei, men absolutt verdt det! Jeg må bare være i god tid siden jg vet jeg har raske fødsler. Alternativ 2 hadde blitt Kongsvinger, da jeg kjenner maaaange med super erfaring derfra :) hadde ikke vært i tvil hva jeg ville ha valgt :)

Kongsvinger har masse tid til å prioritere den gravide og tiden etterpå :) men som sagt da hadde det blitt mitt tredje sykehus og det er uaktuelt. Fødte på Asker og Bærum med første og det var en dårlig opplevelse...
 
Har selv født 2 på Ahus og er fornøyd. Hørt mye og kun positivt om Kongsvinger og oppfølgingen de gir. [emoji1303][emoji2] Jeg har valgt Ahus denne gangen også og tenker at for meg ville det vært mer utrygt å bytte sykehus denne gangen og pga reisetiden og veien dit på vinterføre. Og i tillegg kanskje ha det litt travelt [emoji51][emoji6]
 
Back
Topp