Føde med svangerskapsdiabetes

Abstract83

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Julegavene 2019
Dette er mitt tredje svangerskap. Fikk påvist Sva.dia få dager før fødsel med nr2 uten tiltak, denne gang påvist iløp uke24 etter glukosebelastning. Kostregulert men nå langtidsvirkende insulin pga for høye målinger fastende. Det vil si jeg blir igangsatt uke 38/ el 39.

Jeg ønsker høre all info, erfaringer både pos og negativt angående føde med sva.dia. kjempeflott om så mange som mulig kan svare og takk på forhånd :) Gjerne dere som har født Levanger og St.Olav, evt på begge.. står og vingler mellom hvem av de to jeg skal velge nemlig.. har 2 fødsler fra st. Olav og savner lystgass som smertelindring.

Som f.eks:
1) Når ble du igangsatt, uke 38/ el 39 hvorfor 38 fremfir uke 39 evt?
2) Hvordan ble du igangsatt og hvordan var opplevelsen med igangsettelse?
3) Var du også risikosvangerskap? Hvordan var oppfølgingen underveis i fødsel, mye personell inne/ fikk være mye i fred?
4) Hva med målinger av bs underveis, av personell? Av far/ medmor el andre?
5) Spiste du/ pakket du med deg strikt mat eller får man spise normalt når man blir igangsatt? (Med normalt mener jeg mulighet for evt spise vanlig sjokolade, skive brød o.l som ihvertfall mitt bs fyker i været av)
6) Hva anbefalte sykehuset ditt at du hadde med som mat/ energi til fødsel?

Evt tips og råd du vil gi :)
Takk
 
Hei.
Jeg ble satt i gang i uke 38. Men planen var uke 39. Det ble fremskyndet fordi blodsukkeret mitt svingte så sinnsykt på slutten. Det på tross av metformin, insulin og kostregulering.

Fødselen ble vaginal. Underveis målte de blodsukker, og babyen fikk elektroder på hodet. Ingen av de tingene plaget meg nevneverdig.

Spiste og drakk normalt under fødselen.

Ingen ekstra folk inne i rommet annet enn jordmor.

Måtte være på barsel 1 ekstra dag fordi de måtte måle blodsukkeret til babyen i 48 timer etter fødsel.
 
Hei.
Jeg ble satt i gang i uke 38. Men planen var uke 39. Det ble fremskyndet fordi blodsukkeret mitt svingte så sinnsykt på slutten. Det på tross av metformin, insulin og kostregulering.

Fødselen ble vaginal. Underveis målte de blodsukker, og babyen fikk elektroder på hodet. Ingen av de tingene plaget meg nevneverdig.

Spiste og drakk normalt under fødselen.

Ingen ekstra folk inne i rommet annet enn jordmor.

Måtte være på barsel 1 ekstra dag fordi de måtte måle blodsukkeret til babyen i 48 timer etter fødsel.

Takk for svar :)
 
Dette er mitt tredje svangerskap. Fikk påvist Sva.dia få dager før fødsel med nr2 uten tiltak, denne gang påvist iløp uke24 etter glukosebelastning. Kostregulert men nå langtidsvirkende insulin pga for høye målinger fastende. Det vil si jeg blir igangsatt uke 38/ el 39.

Jeg ønsker høre all info, erfaringer både pos og negativt angående føde med sva.dia. kjempeflott om så mange som mulig kan svare og takk på forhånd :) Gjerne dere som har født Levanger og St.Olav, evt på begge.. står og vingler mellom hvem av de to jeg skal velge nemlig.. har 2 fødsler fra st. Olav og savner lystgass som smertelindring.

Som f.eks:
1) Når ble du igangsatt, uke 38/ el 39 hvorfor 38 fremfir uke 39 evt?
2) Hvordan ble du igangsatt og hvordan var opplevelsen med igangsettelse?
3) Var du også risikosvangerskap? Hvordan var oppfølgingen underveis i fødsel, mye personell inne/ fikk være mye i fred?
4) Hva med målinger av bs underveis, av personell? Av far/ medmor el andre?
5) Spiste du/ pakket du med deg strikt mat eller får man spise normalt når man blir igangsatt? (Med normalt mener jeg mulighet for evt spise vanlig sjokolade, skive brød o.l som ihvertfall mitt bs fyker i været av)
6) Hva anbefalte sykehuset ditt at du hadde med som mat/ energi til fødsel?

Evt tips og råd du vil gi :)
Takk
Fødte med insulinregulert sv. diabetes.
1. Ble igangsatt 38+0 (Lillehammer sykehus)
2. Ble igangsatt med ballong og tabletter vaginalt. Opplevelsen var i grunn helt fin. Ballongen datt ut natten etter den ble innsatt, men hadde lite effekt. Måtte ha tre piller før skikkelige veer begynte. En halvtime etter nr 3 gikk vannet og rier uten pause satte inn. Fikk smertelindrende, sprøyte i låret, noe som gav meg kanskje ett halvt minutt pause mellom riene. Gikk veldig fort til full åpning på meg. 3 timer aktiv fødsel.
3. Og 4. Risikosvangerskap pga overvekt og diabetesen. Ingen spesiell oppfølging med blodsukker. Mener også det var normal ctg registrering ett par ganger før de satte inn elektrode på hodet til baby. Var i fred frem til vi ringte på. Hadde samboer der hele tiden. Mer titter innom når vi fikk fødestue.
5 og 6. Hadde noe kjeks og litt energi drikke men rakk ikke spise eller drikke noe annet enn vann gitt. De anbefalte energidrikk. Men under fødsel så greide jeg ikke annet enn vann. Ingen problemer med blodsukker i det hele tatt.
 
Fødte med insulinregulert sv. diabetes.
1. Ble igangsatt 38+0 (Lillehammer sykehus)
2. Ble igangsatt med ballong og tabletter vaginalt. Opplevelsen var i grunn helt fin. Ballongen datt ut natten etter den ble innsatt, men hadde lite effekt. Måtte ha tre piller før skikkelige veer begynte. En halvtime etter nr 3 gikk vannet og rier uten pause satte inn. Fikk smertelindrende, sprøyte i låret, noe som gav meg kanskje ett halvt minutt pause mellom riene. Gikk veldig fort til full åpning på meg. 3 timer aktiv fødsel.
3. Og 4. Risikosvangerskap pga overvekt og diabetesen. Ingen spesiell oppfølging med blodsukker. Mener også det var normal ctg registrering ett par ganger før de satte inn elektrode på hodet til baby. Var i fred frem til vi ringte på. Hadde samboer der hele tiden. Mer titter innom når vi fikk fødestue.
5 og 6. Hadde noe kjeks og litt energi drikke men rakk ikke spise eller drikke noe annet enn vann gitt. De anbefalte energidrikk. Men under fødsel så greide jeg ikke annet enn vann. Ingen problemer med blodsukker i det hele tatt.

Takk så mye for godt utfyllende svar :)
 
Takk så mye for godt utfyllende svar :)
Bare hyggelig :)
Regner med vi alle reagerer forskjellig på både igangsetting og med blodsukkeret, men dette var min opplevelse da.hadde en helt herlig fødsel. Kunne virkelig ikke vært bedre. Kanskje litt mer pause mellom riene, men ellers helt perfekt :)
 
Dette er mitt tredje svangerskap. Fikk påvist Sva.dia få dager før fødsel med nr2 uten tiltak, denne gang påvist iløp uke24 etter glukosebelastning. Kostregulert men nå langtidsvirkende insulin pga for høye målinger fastende. Det vil si jeg blir igangsatt uke 38/ el 39.

Jeg ønsker høre all info, erfaringer både pos og negativt angående føde med sva.dia. kjempeflott om så mange som mulig kan svare og takk på forhånd :) Gjerne dere som har født Levanger og St.Olav, evt på begge.. står og vingler mellom hvem av de to jeg skal velge nemlig.. har 2 fødsler fra st. Olav og savner lystgass som smertelindring.

Som f.eks:
1) Når ble du igangsatt, uke 38/ el 39 hvorfor 38 fremfir uke 39 evt?
2) Hvordan ble du igangsatt og hvordan var opplevelsen med igangsettelse?
3) Var du også risikosvangerskap? Hvordan var oppfølgingen underveis i fødsel, mye personell inne/ fikk være mye i fred?
4) Hva med målinger av bs underveis, av personell? Av far/ medmor el andre?
5) Spiste du/ pakket du med deg strikt mat eller får man spise normalt når man blir igangsatt? (Med normalt mener jeg mulighet for evt spise vanlig sjokolade, skive brød o.l som ihvertfall mitt bs fyker i været av)
6) Hva anbefalte sykehuset ditt at du hadde med som mat/ energi til fødsel?

Evt tips og råd du vil gi :)
Takk

Nå vet jeg ikke om det blir det samme siden jeg fikk tabletter og ikke insulin men jeg kan jo svare litt likevel :)

1) Når ble du igangsatt, uke 38/ el 39 hvorfor 38 fremfir uke 39 evt?
Fikk også påvist sv.diabetes tidlig. Var kostholdsregulert frem til uke 36 og skulle gå et vanlig svangerskap til fødsel startet av seg selv som vanlig svangerskap. I uke 36 fikk jeg tabletter på grunn av at jeg hadde litt for mange høye målinger etter måltid. Da fikk jeg også beskjed om at jeg ikke skulle gå over termin men jeg kunne gå i fødsel av meg selv uten at det var noe farlig eller noe som ikke skulle skje, men jeg trengte ikke gå hjemme slik mange gjør. Jeg ble igangsatt på termindatoen i uke 40+3.

2) Hvordan ble du igangsatt og hvordan var opplevelsen med igangsettelse?
De prøvde en del ganger å begynne fødselen med ballong siden det er det mest skånsomme, men uten hell. Jeg ble dermed lagt inn og skulle igangsettes med alt i alt 6 tabletter vaginalt fordelt med x. antall timer mellom (alt ettersom hvor lang tid det tok å komme i gang)
Fikk rier 30 minutter etter første tablett så det ble med den ene tabletten:)
Ikke lenge etter fikk jeg stormrier som varte fødselen ut men det ble for heftig for meg så jeg valgte epidural etter 8 timer.

3) Var du også risikosvangerskap? Hvordan var oppfølgingen underveis i fødsel, mye personell inne/ fikk være mye i fred?
Var ikke risiko mer enn at jeg hadde sv.diabetes men kontrollerte det relativt bra. Fikk tettere oppfølging og flere ultralydundersøkelser men det kjentes trygt og var bare koselig å se lille i magen mer enn man vanligvis får under et svangerskap.

Under selve fødselen var det veldig rolig, en jordmor som passet på fra skrivebordet sitt i hjørnet av rommet som sjekket hver time ca og gikk litt til og fra. Når det var tid for å presse kom to barneleger også inn for å være klare om noe skulle skje og leger klare på telefon/knappen de trykker på. Pressingen gikk kjempefint og lille kom ut helt frisk og fin uten hjelp av noe ekstra.

4) Hva med målinger av bs underveis, av personell? Av far/ medmor el andre?
Målte selv 6 ganger daglig i svangerskapet med apparat og strips jeg måtte kjøpe på apoteket og av jordmor på helsestasjonen når vi var på kontroller.
Ingen målinger under fødselen men vi begge ble målt hver dag de dagene vi var på sykehuset av helsepersonell der.

5) Spiste du/ pakket du med deg strikt mat eller får man spise normalt når man blir igangsatt? (Med normalt mener jeg mulighet for evt spise vanlig sjokolade, skive brød o.l som ihvertfall mitt bs fyker i været av)
Jeg spiste ikke under fødselen men jeg fikk beskjed om at det bare var å ta fra kantinen som hørte til, mmulig det er veldig annerledes når man må passe insulin?
Etterpå kan man jo spise helt normalt ettersom sv. diabetesen forsvinner samtidig med at graviditeten slutter i fødsel.

6) Hva anbefalte sykehuset ditt at du hadde med som mat/ energi til fødsel?
Jeg fikk ikke beskjed om noe men vi spiste fra kantinen på sykehuset.
 
Back
Topp