Føde i vann?

Sweety80

Flørter med forumet
Har så smått begynt å tenke på fødselen, og både gruer og gleder meg! Er gravid med min første så har egentlig lite peiling på hva jeg har i vente og det er utrolig skremmende [&:]

Skal føde på Haukeland i Bergen, og har tenker litt på om å føde i vann vil være noe for meg - noen med erfaringer eller tanker om fødsel i vann? Vet jo ikke hvordan jeg kommer til å takle smertene (man kan jo ikke få epidural i vann), men skulle det bli for gale kan man vel heller fullføre i seng m/ ev. epidural?

Har lest myyye positivt om det å føde i vann, både med tanke på smertelindring og ikke minst den beroligende effekten av å sitte i det varme vannet - tenker dette må være ypperlig for en som engster seg! Har også sett en vannfødsel fra jordmødrende på nrk.no, og det så mye "fredeligere" ut enn andre fødsler... Har lest om andre som har født i vann med stearinlys og dempet belysning - det høres bare helt fantastisk ut!

Noen inspill fra dere juli 2010 damer?

Tenker det samme som deg. Syns det virker spennende og facinerende, men jeg vet dessverre for lite om det. Og så har jeg lest at varmtvannet skal virke lindrende. Jeg tenkte og høre med jordmor når jeg skal dit. Men det er sikkert noen her som har født sånn som kan fortelle.

Jeg lurer også på om jeg skal prøve med på vannfødsel hvis det lar seg gjøre.
Den første fødselen min var veldig lang og jeg syntes det var helt pyton å være i badekaret så det var ikke aktuelt da.
Fødsel nr 2 tilbrakte jeg et par timer i badekaret og syntes det var helt supert. Fikk tilbudet om å føde i vann da, men av en merkelig grunn takket jeg nei[8|] hadde liksom ikke tenkt noe på det som et alternativ.
Hadde en kjapp og grei fødsel på Storken sist, så hvis denne blir på samme måten vil jeg ønske vannfødsel. Sikkert en fin måte å føde på tenker jeg.
Mange har stor smertelindring av det å være i vann, men det er nok veldig individuelt. Du kan jo ha det som et ønske, så vil du jo se etterhvert om dette er noe for deg.
Er også interresert i å høre hvis noen har født i vann[:)]

Dytter litt på denne siden fødsel i vann er noe jeg også har tenkt på. [:)]

jeg skulle egentlig føde i vann forrige gang, men vannet mitt gikk ikke, så når jeg hadde 10 cm åpning spurte jordmor om jeg ville vente til vannet gikk selv(da fikk jeg føde i badekar) eller om hun skulle ta det(da måtte jeg føde på benken).
Da var jeg så sliten etter nesten 26 timer at jeg ba henne ta vannet.

vet ikke hvorfor jeg ikke kunne føde i vann siden hun tok vannet, glemte å spørre også..
Men denne gangen håper jeg å få føde i vann.
Hvis man etterhvert i fødselen føler at det blir feil er det bare å gå opp av vannet og fortsette i senga. Men hvis man vil ha epidural må man få det før 4cm åpning(hvis jeg ikke husker feil) og da må man nesten bestemme ganske tidlig om man vil føde i vann eller ikke.

Har hørt veldig mange positive opplevelser med vannfødsel, og sitter også med inntrykk av at det er en "fredeligere" fødsel. Både for mammaen, pappaen og ikke minst babyen.[:)]

Jeg har født i vann[;)] Var ikke noe stearinlys der akkurat, men tror nok det lindra litt med det varme vannet. Samtidig blir man mer vektløs og det er kanskje lettere å finne gode stillinger. Jeg har jo ikke prøvd det motsatte da, siden jeg bare har ett barn. Men jeg greide meg da uten annet smertestillende, kanskje hadde jeg ikke klart det ellers? Jeg synes også det er litt fint at hun fikk en så naturlig overgang via vannet på vei ut[:)] Anbefaler å prøve det for dere som synes det høres fint ut. Det er jo bare å stå opp av badet hvis du ombestemmer deg underveis.

ORIGINAL: Meep

jeg skulle egentlig føde i vann forrige gang, men vannet mitt gikk ikke, så når jeg hadde 10 cm åpning spurte jordmor om jeg ville vente til vannet gikk selv(da fikk jeg føde i badekar) eller om hun skulle ta det(da måtte jeg føde på benken).
Da var jeg så sliten etter nesten 26 timer at jeg ba henne ta vannet.

vet ikke hvorfor jeg ikke kunne føde i vann siden hun tok vannet, glemte å spørre også..
Men denne gangen håper jeg å få føde i vann.
Hvis man etterhvert i fødselen føler at det blir feil er det bare å gå opp av vannet og fortsette i senga. Men hvis man vil ha epidural må man få det før 4cm åpning(hvis jeg ikke husker feil) og da må man nesten bestemme ganske tidlig om man vil føde i vann eller ikke.

Har hørt veldig mange positive opplevelser med vannfødsel, og sitter også med inntrykk av at det er en "fredeligere" fødsel. Både for mammaen, pappaen og ikke minst babyen.[:)]

Vannet mitt gikk heller ikke, så jeg stod opp og hun tok det, så gikk jeg ned i badekaret igjen[8|] Er vel litt forskjellig praksis sikkert..

Har tenkt på dette jeg også... hørt mye positivt om vann... men nå stenger den avdelingen som har dette som praksis.. sommerstengt i juli...
De jeg har snakket med som har gjort dette sier det har vært flott og ikke minst smertelindrende... men det er vel individuelt fra person til person...
Jeg tror jeg rett og slett tar det som det kommer... hva annet kan man gjøre [;)]

ORIGINAL: Devilina

Har tenkt på dette jeg også... hørt mye positivt om vann... men nå stenger den avdelingen som har dette som praksis.. sommerstengt i juli...
De jeg har snakket med som har gjort dette sier det har vært flott og ikke minst smertelindrende... men det er vel individuelt fra person til person...
Jeg tror jeg rett og slett tar det som det kommer... hva annet kan man gjøre [;)]

Trodde vi kunne føde i vann på alle avdelingene jeg? Det står i brosjyren jeg fikk fra SØF at det er badekar på alle avdelingene, men det er kanskje ikke til å føde i?

ORIGINAL: Lady H
Vannet mitt gikk heller ikke, så jeg stod opp og hun tok det, så gikk jeg ned i badekaret igjen[8|] Er vel litt forskjellig praksis sikkert..

åh, dårlig gjort!![&o]
jeg kan enda ikke helt forstå hvorfor jeg ikke fikk føde bare pga at vannet ikke gikk. Hadde en helt perfekt fødsel, uten smertelindring og null komplikasjoner. Så alt lå jo til rette for det.. blæh altså[&o]

Håper virkelig jeg får føde i vann denne gangen, har så utrolig lyst å prøve det[:)]

EDIT: ser forresten at du bor i Akerhus, du fødte ikke på Ahus vel? Var der jeg fødte nemlig..

Jeg har ikke født i vann, men jeg var myyye i badekaret hjemme før jeg dro på føden og det var deilig. Jeg vet ikke helt hva jeg skulle ha gjort uten badekaret vårt. Mye smertelindring i varmt vann :)
Jeg tror du kan være i vann så lenge vannet ikke har gått, men jeg husker ikke helt så om jeg tar feil må dere bare korrigere meg.

Men jeg tror ikke de gjør selve utdrivningen i vann. (???)
Vannet blir jo fullt av bakterier fra avføring som kan komme ut samtidig og andre bakterier, og da kan babyen pådra seg lungebetennelse og det er ikke en helt bra start på livet. Men det er vel mange motstridene synspunkter på dette blandt jordmødre regner jeg med.

Jo jeg tror faktisk selve fødselen er i vann. Så selv en video fra Ahus der hele fødselen var i vann. Og overraskende nok var det ikke mye gørr i vannet etterpå. Men jeg forstår hva du mener, for siden det er litt skummelt for oss og bade og ta boblebad og sånn pga infeksjoner er det litt rart. Men karene blir vel sterilisert på noen måte før bruk.

Leste kjapt over denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_birth

og som jeg tenkte er det delte meninger. Noen lovpriser det, mens andre advarer mot eventuelle komplikasjoner.
Men det punktet om at det skulle SENKE intensiteten til riene kjenner jeg meg ikke personlig igjenn i siden jeg fødte så raskt. Men det kan jo hende at det hadde gått enda kortere tid om jeg ikke var i vann, hva vet jeg, hehe.
Jeg kommer ihvertfall til å bruke badekaret alt jeg kan ved neste fødsel også før jeg drar til føden [:)]
(Om jeg er hjemme når fødselen starter da, en vet jo aldri...)

åh, dårlig gjort!![&o]
jeg kan enda ikke helt forstå hvorfor jeg ikke fikk føde bare pga at vannet ikke gikk. Hadde en helt perfekt fødsel, uten smertelindring og null komplikasjoner. Så alt lå jo til rette for det.. blæh altså[&o]

Håper virkelig jeg får føde i vann denne gangen, har så utrolig lyst å prøve det[:)]

EDIT: ser forresten at du bor i Akerhus, du fødte ikke på Ahus vel? Var der jeg fødte nemlig..

Jepp, var på a-hus, hehe...

åh, dårlig gjort!![&o]

Jepp, var på a-hus, hehe...

ah, nå ble jeg bare dritskuffa...[8D]
kan ikke skjønne hvorfor ikke jeg også kunne føde i badekaret da, hmpf!

Jeg skal føde ved ABC på Ullevål, og definitvt vannfødsel på meg...:)

jeg begynte i vann sist.. Men babyen tålte ikke varmen så var ikke aktuelt å føde oppi der.. fikk puls på 180-190.. (babyen altså)

jeg syns bare vannet virket en liten stund for man ble vant til varmen og måtte ha i MER varmt vann hele tiden, og da ble det for varmt til å puste nedi der[:-]

Fikk epidural og det var MYE bedre[:)][:)]

Back
Topp