Føde i badekar

Spirehybelen

Glad i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Noen her inne som har født i badekar, som har lyst til å fortelle litt om det?
Fordeler og evt. Ulemper?

Har veldig lyst til å prøve det selv, da jeg er glad i vann :)

På forhånd takk ❤️
 
Jeg har ligget i badekaret i timevis som smertelindring under de to fødslene jeg har hatt, men har ikke faktisk født oppi der, selv om jeg mener pressriene startet med eldste mens jeg lå oppi. Vannet var blitt ganske kaldt da, og jordmødrene jeg har hatt på sus vil at man skal komme ut av karet for å sjekke åpning.
Hadde jeg ikke fått panikk av pressrier hadde jeg kunnet tenke meg å føde i vann, men glovarme omslag der nede er det eneste som stagger panikken litt, så det teller høyere hos meg enn vannfødsel.
Håper veldig at jeg får ei fødestue med badekar denne gangen også.
 
Samme som over, får panikk når pressriene melder seg. Da har jeg villa utav badekaret. Og det har føltes greit så jordmor har kunna tatt litt styring og veileda meg litt enklere. Men har vært godt med badekar som smertelindring i forkant av pressriene :)
 
Jeg har aldri rukket badekar, men hatt det som ønske hver gang :) Ang det med panikk når pressriene kommer… -det hører jeg flere sier.
Jeg kjenner mer på panikk under åpningsfasen (sikkert fordi det går så fort og jeg ofte kaster opp pga smertene.) Når pressriene kommer blir jeg bare lettet over å kunne bidra selv. Da kjenner jeg superkreftene kommer, og jeg blir helt ironwoman :joyful: Det har skjedd hver gang..
 
Kunne tenkt meg å prøve…men så får jeg sånn der…hva hvis man ja..går på do i vannet? Og ligger man ikke i en masse skittent vann? Unnskyld tankegangen min men det er nå noe jeg tenker på :hilarious:
 
Kunne tenkt meg å prøve…men så får jeg sånn der…hva hvis man ja..går på do i vannet? Og ligger man ikke i en masse skittent vann? Unnskyld tankegangen min men det er nå noe jeg tenker på :hilarious:
Har tenkt på akkurat det samme - uten at jeg har prøvd selv før:hilarious: En ting er om man presser ut litt ekstra i senga, da ser man det gjerne ikke selv, men føler på meg at det ikke er det samme i badekaret?:p Har dog veldig lyst å prøve da, om så bare til smertelindring, fikk ikke mulighet sist.
 
Har tenkt på akkurat det samme - uten at jeg har prøvd selv før:hilarious: En ting er om man presser ut litt ekstra i senga, da ser man det gjerne ikke selv, men føler på meg at det ikke er det samme i badekaret?:p Har dog veldig lyst å prøve da, om så bare til smertelindring, fikk ikke mulighet sist.
Ja nettopp, man får det neppe med seg i sengen men i vannet o_O Har prøvd det som smertelindring før epidural blitt satt og det er veldig deilig :rolleyes:
 
Kommentar slettet av innsender.
 
Last edited:
Kunne tenkt meg å prøve…men så får jeg sånn der…hva hvis man ja..går på do i vannet? Og ligger man ikke i en masse skittent vann? Unnskyld tankegangen min men det er nå noe jeg tenker på :hilarious:
Dette har jeg også tenkt på i det siste :shy: Var på føden for en lengre CTG-undersøkelse her en dag, ble da plassert på fødestuen med badekar. Mens jordmora rota etter et eller annet i et skap så la jeg merke til en sånn rustfri kjøkkensil og bare aaaahaaaa! :pompus::woot:
Det hjelper jo kanskje litt, men kremt. Sikkert ikke, øøh, for alt :joyful: Men jeg vil gjerne prøve å føde i badekar, så jeg får krangle meg til et klyx/klyster/hva det kalles i forkant :bag:
 
Eg brukte badekar under åpningsfasen sist fødsel, og syns det var veldig god smertelindring. Mannen spylte med dusjhodet i korsryggen under dei verste rietoppene. Måtte ut før pressriene, fordi det ikkje var jordmor på vakt som ville ta imot i vatn. Ønsker heile fødselen i badekar denne gangen om det blir mulig - har så lyst å kunne ta imot baby sjølv, og tenker det hadde blitt ein spesiell og fin opplevelse i badekar:happy:
 
Har født i badekar 2 ganger, så det anbefaler jeg absolutt! Med første var det ikke planlagt da jeg var åpen for å prøve det meste. Men ettersom jordmora sterkt anbefalte en tur i badekaret så var jeg ikke vanskelig å be. Riene tok tvert mindre tak og jeg klarte å slappe av i hele kroppen mellom hver rie. Havnet i badekaret 2 runder før det nærmet seg full åpning. Jeg sovnet til og med flere ganger mellom riene (hadde ikke sovet på nesten 35 timer da). Fikk beskjed om å prøve noe annet hvis det var ønskelig, men ville bare tilbake i vannet. Helt nydelig opplevelse å få ungen sin rett på brystet. Og ja! noe bæsj kan det fort bli, men det brydde jeg meg fint lite om der og da og det gjør ikke jordmødrene heller. :D føler jeg gikk inn i en tilstand som man kun er i når man føder og da er det kun tanken på å få ut et lite menneske som er i fokus. Etter en fin stund med ungen i badekaret tar gjerne far over og du får pressa ut morkaka hvorpå du får ta dæ en dusj rett etter fødselen. Litt digg d også :happy: hadde heller ikke behov for annen smertelindring så følte at jeg hadde god kontroll gjennom hele fødselen, selv om det til tider er intens.

Lykke til!
 
Back
Topp