Føde FØR termin...

Frøken Fryd

Elsker forumet
Juli13-jentene
Hva tenker dere?
Er dette normalt? Arvelig?

Min mor sa at alle hennes barn kom for tidlig... Den som holdt seg lengt inne kom 4 uker før tiden..

Hvordan er det med dere? Kom dere og evt deres søsken før tiden?
Hva med deres barn (om dere har noen)?

Er litt nysgjerrig her - kanskje jeg må legge en slagplan om plutselig barnet bestemmer seg for å komme før jeg har kommet meg til Norge...
Hva bør jeg eventuelt planlegge?

Mamma har gått over og måttet ha "kur" med oss alle 3. Antar det er et gammelt uttrykk for å "bli satt i gang". Søstrene mine har ikke gått særlig langt over. Ene fødte sin ene 3 uker før,ene fødte sin ene dagen før,de andre 4 tantebarna husker jeg jammen ikke :-)

Men de sier vel det er ganske arvelig ja.

Min mor gikk litt over med oss, jeg ble satt igang med mi 2uker over, mens søster var 5min unna termin. . Så veit ikkje kor "arvelig" d er...:)

Jeg tror ikke termintidspunkt er arvelig, men vanskelighetsgraden av fødselen.
Hvis din mor føder 3 barn uten å revne, er oddsene større for at du vil oppleve det samme, fortutsett at du har ARVET din mors anatomi: Er hun høy og tynn og du det samme, har dere like gode forutsetninger enn om du var lav og lubben. (sa jordmor til meg)

Man kan lihke gjerne arve etter mor som etter far, og er jo vanskelig å vite hvordan faren din evt ville opplevd en fødsel. Om du og din mor har ganske lik kroppsbygning, så er det vel kanskje en litt større sjans for at du får et lignende fødselsforløp. Uansett er det umulig å vite sikkert før du har vært igjennom det selv. :) Jeg fikk ihvertfall begge mine 2 dager før termindatoen, mens jeg og søsteren min kom 1-2 uker etter termindatoen.

Jeg tror ikke termintidspunkt er arvelig, men vanskelighetsgraden av fødselen.
Hvis din mor føder 3 barn uten å revne, er oddsene større for at du vil oppleve det samme, fortutsett at du har ARVET din mors anatomi: Er hun høy og tynn og du det samme, har dere like gode forutsetninger enn om du var lav og lubben. (sa jordmor til meg)
Godt poeng. Jeg kom tre uke over tid og begge mine gutter er født til tiden.
Jeg ble tatt med ks så jeg aner ikke om mamma hadde fått samme skade som meg. Men jeg var 4,4 og den av gutta min som linger meg mest var 4,5. Han som ligner Pappan sin mest var 3,5 og Pappan var 3,3... Mye er arvelig, men ikke alt!!

Tror heller ikke at fødetiden er arvelig. Her har mamma født før og etter termin, mens jeg har født før og etter termin men ikke samme varighet som mamma og ikke i samme rekkefølge.

Dette har jeg også lurt litt på.. Mamma har født og mista 5 stk i 5. Mnd! Jeg kom 2 uker før tida, så ei som kom 2 mnd før, hun levde kun i halvannen mnd, og til slutt søsteren min som er født nesten en mnd for tidlig.. Ikke bare bare :/
Håper ikke han jeg har i magen har like dårlig tid..

Litt betryggende å høre at det sikkert ikke er arvelig... så for meg at jeg måtte føde i utlandet jeg nå - noe jeg ikke ønsker...
Men da kan jeg legge de tankene bort; en bekymring mindre :-)

mamma gikk 16 dager over termin når hun fikk meg , fikk min bror på termin ,min søster dagen før termin ,mine yngste brødre ene 1 mnd før termin andre 2 uker før termin (akutt keisersnitt).. min søster fikk sine to jenter ene 11 dager over termin ,andre 5 dager før.. min bror sin datter kom 1 mnd før termin. . så er vel så som så :)

så det blir spennende å se når lille gutt har tenkt å komme.. håper jeg slipper å gå på overtid..men jeg må si jeg er glad vi ikke vet NØYAKTIG når han kommer..liker at det er en overraskelse :)

Min mor har fått sine barn før termin (ca 1 uke), og jeg har også fått mine før termin (2 uker og 6 uker). Det kan jo hende det bare er tilfeldig, men jeg er litt spent på denne. Jeg prøver å ikke tenke på at denne også skal komme før termin, for å ikke bli "skuffet" om hun venter til etter termin.

Min mor fødte meg og min bror 3 uker før. Men alt begynte med rier. Jeg fødte første mann nesten 4 uker før, men med vannavgang og sv.forgiftning. Håper hun her kan vente litt lenger iallfall.
Men når det gjerder "arvelig" tror jeg ikke det stemmer, men har man samme kroppsfasong som sin egen mor, er sjansen for lik fødselstarttid høyere enn om en ligner på sin far.

Mammaen min gikk hele svangerskapet ut med meg og søstern min.. men jeg fikk førstemann 15 uker før tidlig uten å vite hvorfor...

Tror heller ikke at fødetiden er arvelig. Her har mamma født før og etter termin, mens jeg har født før og etter termin men ikke samme varighet som mamma og ikke i samme rekkefølge.

Det tror ikke jeg heller,min mor har hatt 6 lette og en tøff fødsel.Jeg har hatt en av hver og som førstegangs med meg brukte ho 2 timer så var alt over,jeg brukte 28 timer med nr 1..Mamma sa at dette var arvelig så jeg ringte og skjelte ho ut etter fødselen hehe :D

Back
Topp