Føde alene..

lillegulli

Glad i forumet
jentene i juni13
Hei! Jeg er kommet i en kjedelig sitvasjon. Forholdet mellom meg og mannen er ikke bra, og har ikke vært det, det siste året. Nå har det toppet seg, og alt ved han irriterer meg. Han er en veldig sytete person, og fra forje fødsel har jeg ingen gode minner med å ha han med. Han klagde på vond rygg, søvn, satt å leste mail, og var egentlig mer til bry en hjelp. Nå som sitvasjonen er som den er, ønsker jeg virkelig ikke å ha han med. Problemet er at jeg ikke har noen andre. Min mor har veeeldig dårlig erfaring med sykehus generelt, og går ikke inn på fødeavdelingen. Jeg har en yngre søster, men hun vil jeg ikke ha med, siden hun ikke har født selv, og er redd for å føde i utgangspunkte. Er redd det vil ødlegge henne.
Jeg har ingen nære venninner lengre, som jeg føler meg trygg på. Går det bra å føde alene? Har du positive/negative erfaringer fra folk som har gjort det før?

Jeg er nå i uke 33, og har fått beskjed om å forbrede meg. Fødte prematur sist. Hodet festet seg i uke 29, og jeg har veldig sterke kynnere. Derfor må jeg være 100% sikker på hva jeg ønsker allerede nå, så jeg ikke står på dagen, og føler jeg tok feil besluttning.

Heisan!

Trist å høre at du ikke føler noe støtte fra mannen din i forbindelse med fødsel, det er jo litt av vitsen med å være to- være tilstede og hjelpe den som skal føde, og ha en fin opplevelse av at barnet deres blir født!

Jeg tror det er viktig at den som evt skal være med deg på fødsel, bør være der for DEG! For å hjelpe DEG til å slappe av og gjøre den jobben du må, for at babyen skal komme til verden.
Har du ingen du kan tenke deg å ha med, er det ingenting i veien for å føde alene, men det krever at personalet informeres om det og at de kan prioritere ekstra ressurser til deg!
Vi mener det er viktig at en fødende kvinne ikke blir overlatt helt til seg selv, så da bør du i større grad få en av personalet til å være hos deg. Hvorfor ikke be om en jordmorstudent? Hvis der er noen på avdelingen akkurat da... de er fantastisk omsorgsfulle og tar en slik utfordring på strak arm :welcome

Det er tydelig at du har tenkt nøye gjennom dette, og det er som sagt noen som velger å føde alene. Det er ditt valg!
Du skal nok få den hjelpen du trenger, uansett !

Lykke til!

Mvh jordmor Grethe

Back
Topp