Føde alene og barsel

lykkeligsommamma93

Forelsket i forumet
Hei jeg lurer på hvordan det blir etter fødsel. Leser at sykehotellene streiker? Skal på Ullevål og er redd for å havne på dobbeltrom.
Hvordan gjør man det? Da er det bare vanlige besøkstider som gjelder?
Min mann får ikke mulighet å være her til fødsel og vi er så lei oss på grunn av det. Så derfor kommer jeg til å bruke mobilen til å ringe han og videochatte slik at han får vært med mest mulig. Men hvordan blir det hvis jeg havner på et rom med flere kvinner??
Er så redd for å bli nekta å prate med han og ende opp helt alene :'(

Mannen har jo lov å være på barsel ;) så vil tro det er helt ok å ha han på skjermen ;) men snakk med de du er på rom med... Jeg var på rom med ei som snakka HØYT i telefonen hele tiden, det var utrolig slitsomt....

Vanlige besøkstider som gjelder. Det er ingen som nekter deg å ringe men om du havner på rom med flere er det jo lov å vise hensyn... Jeg havna på rom med ei som hadde besøk hele tiden og ikke snakket norsk og ei anna som ringte hele tiden. Kombiner det med å være sliten etter et døgn i fødsel og barseldepresjon så er det ikke særlig hyggelig. Du kan fint gå utav rommet for å ringe å gå andre plasser (eksempelvis kafeteria, lobby, besøksrom) hvis du vil ha besøk til andre tider. Har ikke selv vært der du skal føde men jobber på sykehus og regner med det gjelder overalt. Tenk hvordan du selv ville hatt det om du lå på rom med flere ift hvordan de oppfører seg. Lykke til med fødsel.

Når skal du føde da? Hotellene er sikkert ikke i streik så lenge, godt mulig sykehushotellene søker disp pga fare for liv og helse.
På hotellet kan du ha besøk egentlig nesten når du vil, ingen sier noe som regel. På barsel er det vanlige besøkstider. Vet ikke om det er noen familierom på Ullevål dessverre. Hvis du har besøk hele dagen så tipper jeg du er ganske sliten på kvelden når alle drar, men forstår deg godt!

Har termin om 3 uker men tror ikke det er så lenge til.
Nå er det slik at jeg altså har ingen. Men hvis det ikke er regler for mobilbruk så kommer jeg jaggumeg til å prate med mannen! Jeg er livredd for å være alene og dette er mitt første barn og allerede nå er jeg kjempe lei meg pga mannen får ikke mulighet å være med på fødsel. Jeg kan heller ikke gå ut av rommet så lett pga hijab og tildekking.
Får håpe sykehushotellene åpner nå snart igjen da. Er jo enklest og best

Du kan jo dra tidlig hjem så får du roen du trenger hjemme :) noen har jordmor hjem :)

Ja håper på det :) Så det er mulig å få f.eks. besøk av helsesøster eller jordmor for oppfølging raskt etter fødsel?
Her jeg bor er det iallefsll tilbud om jordmor hjem om man drar tidlig fra sykehuset :) så sjekk opp hos deg :) da veies de, taes blodprøver osv hjemme :) eller man kan dra på helsestasjonen noen steder :)

Jeg fødte førstemann på Riksen, der er det kun barselavdeling og ikke hotell og man lå på dobbeltrom. Far til barnet hadde i alle fall der lov til å være på barsel på dagtid, med unntak av to-tre timer midt på dagen som var "hviletid". Det var ikke forbudt å bruke mobiltelefon, men man ble bedt om å ta hensyn til den andre på rommet ved å begrense mobilbruken. Altså ikke snakke i telefonen dagen lang. Når man er helt nybakt mor er både mor og barn ganske slitne, og både babyer og voksne sover eller hviler til alle døgnets tider. Så om du snakker ekstremt mye i telefonen blir du nok bedt om å enten gå et annet sted eller avslutte - litt avhengig av den du deler rom med vil jeg anta.

Husk at det også er til din egen fordel at det er litt "regler" for å ta hensyn når man deler rom - slik at de du deler rom med feks ikke har anledning til å ha rommet fullt av alle slags mannlige slektninger dagen lang.

Hvis både du og babyen er frisk så får du nok lov til å dra hjem tidlig, men husk også at tiden på barsel kan være ganske verdifull for deg som usikker førstegangsfødende. Der kan du jo få hjelp med mange ting som mannen din kanskje ikke vet svaret på - amming, babystell, bading, din og babyens helse etc. Så vær sikker på hva du gjør hvis du drar hjem tidlig.

Så får vi krysse fingrene for at hotellene åpner snart og at du får komme dit når babyen er født (det er jo heller ingen garanti AT du kan få være der, hvis det er noe med deg eller babyen).

Lykke til med fødsel og tiden etterpå - jeg håper alt løser seg til det beste for deg! :-)

• Liker
Reactions: BMC
Sånn litt utenom det du spør om ; pakk med et par av de billige "ferdig-hijabene" ;) en venninne var sjeleglad hun hadde med,og det gjorde alt lettere. Jeg tar med de enkleste sjalene til å bare slenge over hodet, men jeg bruker kun sjal som en slags turban, ikke hijab, i det daglige.

Er du HELT alene? Ingen venninne som kan bli med, eller komme rett etter? skal du selv ta "velkomsten" i ørene på baby? Send gjerne en pm om du føler deg veldig alene.. Jeg er rimelig høygravid selv, men kan fint stille opp med noe om det skulle trenges.

Sånn litt utenom det du spør om ; pakk med et par av de billige "ferdig-hijabene" ;) en venninne var sjeleglad hun hadde med,og det gjorde alt lettere. Jeg tar med de enkleste sjalene til å bare slenge over hodet, men jeg bruker kun sjal som en slags turban, ikke hijab, i det daglige.

Er du HELT alene? Ingen venninne som kan bli med, eller komme rett etter? skal du selv ta "velkomsten" i ørene på baby? Send gjerne en pm om du føler deg veldig alene.. Jeg er rimelig høygravid selv, men kan fint stille opp med noe om det skulle trenges.
Oj hijab ja, haha har tenkt på alt annet men ikke det..
Smart løsning skal se på de ellers blir det bare jilbab.
Ja jeg må gjøre adhan og iqama selv på ungen. Venninnene mine bor enten langt unna eller er opptatt med sine egne unger.
Jeg får nok besøk en stund etter fødsel for da kan man planlegge litt med besøket.
Bare selve fødselen jeg ble litt redd for nå.
Men har nå tenkt til å prøve å få enerom, hvis sykehushotellet er stengt. Ellers vil jeg se på mulighetene til å reise hjem så fortest mulig. Har familie hjemme så vil få hjelp der :)

Hei jeg lurer på hvordan det blir etter fødsel. Leser at sykehotellene streiker? Skal på Ullevål og er redd for å havne på dobbeltrom.
Hvordan gjør man det? Da er det bare vanlige besøkstider som gjelder?
Min mann får ikke mulighet å være her til fødsel og vi er så lei oss på grunn av det. Så derfor kommer jeg til å bruke mobilen til å ringe han og videochatte slik at han får vært med mest mulig. Men hvordan blir det hvis jeg havner på et rom med flere kvinner??
Er så redd for å bli nekta å prate med han og ende opp helt alene :'(
Anbefaler at du bruker hodetelefonene når du snakker med mannen :) Da hører de kun hva du sier og blir mindre støy sånn sett. Er helt uproblematisk om du tar hensyn og ikke snakker så høyt at du forstyrrer noen :)

Oj hijab ja, haha har tenkt på alt annet men ikke det..
Smart løsning skal se på de ellers blir det bare jilbab.
Ja jeg må gjøre adhan og iqama selv på ungen. Venninnene mine bor enten langt unna eller er opptatt med sine egne unger.
Jeg får nok besøk en stund etter fødsel for da kan man planlegge litt med besøket.
Bare selve fødselen jeg ble litt redd for nå.
Men har nå tenkt til å prøve å få enerom, hvis sykehushotellet er stengt. Ellers vil jeg se på mulighetene til å reise hjem så fortest mulig. Har familie hjemme så vil få hjelp der :)

All styrke til deg :) jeg har faktisk ikke en eneste venninne som har havnet på delt rom på Ullevål, ikke jeg selv heller når jeg fikk første.
Måtte dele første natt, men det var pga overvåking på barsel, og straks jeg kunne tisse selv ( må overvåkes pga kateter) på morgenen ble jeg tatt til hotellet.

Du trenger kun bli to dager, slik at du slipper å dra og komme tilbake for legesjekk. Jeg planlegger å dra straks den legesjekken er gjort denne gangen...vil heller være hjemme i egen seng fremfor på hotellet der.

Jeg blir imponert over kvinner som føder helt alene. Det er sterkt gjort :)

Pasienthotellet er ikke stengt, selv om noen av de ansatte er i streik :-) Såvidt jeg har forstått, i alle fall, er det muligens redusert kapasitet, men de holder åpent. Forhåpentligvis er uansett streiken over når du skal føde.

Om du havner på rom med noen, så tror jeg mye er gjort ved at du forklarer dem situasjonen. Tror de fleste forstår at du har behov for å snakke med mannen din! Men selvfølgelig må man vise hensyn om andre trenger ro eller vil sove - som nevnt over: snakk med dem :-)

Da jeg fødte var han med på fødselen og de første 6 timene hadde jeg eget rom og ble flyttet til et rom med 3 kvinner. De er ikke altfor strenge med besøkstiden her, så lenge man kan være andre steder (kjøkkenet, fellesrommet eller kantina på sykehuset) slik at de andre kvinnene fikk fred. Ser for meg det er strengere på andre, større sykehus.

Back
Topp