Færre aborter under pandemien

Spinnelill

Forumet er livet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
JuniJubel2021
Juligull2021
Septemberlykke 2024
Sto det i en sak i vg i dag. Vet ikke helt hva årsaken til dette kan være, men en markant nedgang i antall aborter er jo uansett godt nytt for oss som er tidlig i svangerskapet :)

Har sett det før ja, jeg tipper det har en sammenheng med flere i hjemmekontor og mindre stress og aktiviteter:joyful: og sikkert mindre sykdom/smitte pga all håndvask:confused004

Dette er vel igangsatte aborter? Altså et ønske om å avslutte svangerskapet.
Åja, var det det? Da har jeg misforstått :facepalm: da er det jo kanskje knyttet til mindre tilfeldig sex da :p

Åja, var det det? Da har jeg misforstått :facepalm: da er det jo kanskje knyttet til mindre tilfeldig sex da :p
Men det er jo en gladsak det også da :D Godt å vite at kvinner slipper å gå gjennom opplevelsen, det er jo ikke noe godt vil jeg tro

Men noe som også er veldig positivt er at andelen premature fødsler har gått markant ned med pandemien - dette ser man over hele Europa:cool:
Det var det jeg hadde lest om ja, ikke aborter! Det var med sammenheng i at vi har vært mer hjemme, og mindre stress?

Sniker

Dette tenker jeg er fordi færre har tilfeldig sex og blir uplanlagt gravide med en partner de ikke ønsker å få barn med. Altså mindre samkvem mellom folk og færre graviditeter.
Saken gjelder selvvalgt abort. En mulighet er også at flere ønsker å få barn men det ser man vel først når fullstendig oversikt over antall fødsler for slutten av 2020 og hele 2021 foreligger.
https://www.fhi.no/nyheter/2020/farre-abortar-under-covid-19-pandemien/

Det er vel litt uenighet rundt hvorvidt lockdown faktisk har ført til færre premature fødsler er litt vag om man leser mer enn bare den overskriften avisene lager for å få klikk :) men det blir jo spennende å se hva man kan konkludere med i fremtiden og om man kan gjøre noe for å forhindre flere premature fødsler i fremtiden er det jo flott.
https://www.dagensmedisin.no/artikl...dgang-i-premature-fodsler-under-koronakrisen/

Last edited:
Back
Topp