Fått vedtaket ang foreldrepenger?

Zelda

Blir kjent med forumet
Da fikk jeg vite hva jeg skal få i foreldrepenger i permisjonen, og jeg er sjokkert! Det er halvparten(!) av gjennomsnittet av de siste seks mnd, og 5-6000 mindre pr mnd enn gjennomsnittet av hele året! Åsen går det an?? Venter på at NAV forvaltning skal ringe meg opp, for finner ingen logisk forklaring eller utregningsmåte på dette... Flere som har opplevd noe sånn? Ikke gøy å gå permisjonsstart i møte på denne måten...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Oi. Jeg har ikke sendt søknaden ennå, men gikk bare ut i fra at de regnet gjennomsnittet... Halvparten av gjennomsnittet?? NAV er jo ikke akkurat kjent for å være lette å ha med å gjøre. Håper det ordner seg for deg og at de forhåpentligvis har gjort en feil eller noe :) Man skal jo tross alt klare seg, og med en liten baby så trenger man jo heller mer enn mindre!
 
Overtidsbetaling skal visst ikke regnes med, for eksempel. Ei venninne av meg fikk bare penger for 20% stilling, selv om hun i praksis hadde jobbet 90-100% i over et år..
 
Da fikk jeg vite hva jeg skal få i foreldrepenger i permisjonen, og jeg er sjokkert! Det er halvparten(!) av gjennomsnittet av de siste seks mnd, og 5-6000 mindre pr mnd enn gjennomsnittet av hele året! Åsen går det an?? Venter på at NAV forvaltning skal ringe meg opp, for finner ingen logisk forklaring eller utregningsmåte på dette... Flere som har opplevd noe sånn? Ikke gøy å gå permisjonsstart i møte på denne måten...


Sent from my iPhone using BV Forum

Men skal du ha 80% eller 100% lønn under permisjon? Jeg trodde at hvis man tar 100% så får man det man pleier å få.. i min jobb er det ikke no overtidsbetalt eller noe da..

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app
 
Jeg har ikke fått noen tilbakemelding om hva jeg kommer til å få og går ut i permisjon 12.des. Jeg gruer meg veldig til hva jeg kommer til å få :s


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Har regna det reelle gjennomsnittet ut i fra lønna, trekt fra all overtid for hele året. Skal ta ut 100%, så hadde regna med å få tilnærma likt det jeg har i lønn... Blir spennende å høre hvordan de har kommet frem til det vedtaket.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Overtidsbetaling skal visst ikke regnes med, for eksempel. Ei venninne av meg fikk bare penger for 20% stilling, selv om hun i praksis hadde jobbet 90-100% i over et år..

Men hadde hun overtidsbetaling for alt hun jobba utover hennes 20%-stilling? Må ha vært utrolig frustrerende...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Men hadde hun overtidsbetaling for alt hun jobba utover hennes 20%-stilling? Må ha vært utrolig frustrerende...


Sent from my iPhone using BV Forum
NAV regnet ut ifra stillingsprosent, de ga f i hvor mye hun faktisk tjente.. Må vel legge til at dette er snart to år siden, mye som kan ha forandret seg siden den tid :)
 
Nav er så strenge på det der tydeligvis. Synes jo at man bør få gjennomsnittet av inntekt den siste tiden opptil 100% stilling. Kan skjønne hvorfor man ikke får regnet med overtidsbetalingen over 100% da. Håper jeg klarer å spare noe av inntekten slik at jeg har penger til utgiftene dersom vi ikke får barnehageplass senest i november neste år.
 
Jeg hørte (av veileder på NAV) at stillingsprosent ikke hadde betydning, det var den reelle lønna som gjaldt...?! Det er virkelig ikke lett å forstå systemet! Virker som om det ikke finnes retningslinjer i utregningsprosessen, og jeg må si at jeg sliter med å forstå hvordan de forholder seg til regelverket...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
jeg får betalt for det jeg vanligvis jobber, arbeidsgiver regner ut et gjennomsnitt og nav betaler, de gjorde også det samme for tre år siden sist jeg var gravid. jeg har en fast 50% stilling mens resten er ekstravakter. ingen får betalt for mer enn en 100% stilling og heller ikke beløp over 6 g. så hvis man har veldig høy lønn til vanlig er det et lite tapsprosjekt å få barn ;)
 
NAV regnet ut ifra stillingsprosent, de ga f i hvor mye hun faktisk tjente.. Må vel legge til at dette er snart to år siden, mye som kan ha forandret seg siden den tid :)

Hm.. Fordi kontrakten min har høyere stillingsprosent enn hva jeg har jobba det siste året, siden jeg har vært student.. Hvis de da regner ut fra stillingsprosenten kan jeg risikere å få mer enn hva jeg hadde regnet med? :p
 
jeg får betalt for det jeg vanligvis jobber, arbeidsgiver regner ut et gjennomsnitt og nav betaler, de gjorde også det samme for tre år siden sist jeg var gravid. jeg har en fast 50% stilling mens resten er ekstravakter. ingen får betalt for mer enn en 100% stilling og heller ikke beløp over 6 g. så hvis man har veldig høy lønn til vanlig er det et lite tapsprosjekt å få barn ;)

Det er feil at man ikke får betalt for mer enn 100 prosent stilling. Regelverket sier at det er inntekt som faller bort som skal erstattes. Dessverre er det en del nav-kontorer som mistolker reglene.

Godgutten vår skal bli storebror, termin 3.2.14
 
Men det må være skattepliktig og trygdeproduserende inntekt. Mye av min inntekt er reise og kost, som ikke teller

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Hva fikk du til svar? Jeg er super nervøs selv. "Taper" mye pga overtid som har vært en del av inntekten min.
 
Vel, har fått delvis svar (ble selvfølgelig oppringt etter at fristen var gått ut), men da jeg kom med argumentene mine og kritiske spørsmål, så la hun på... (!!). Jeg har derfor avtalt time for å snakke med anna veileder i forbindelse med å levere klage. Har heldigvis fått forståelse fra det lokale NAV-kontoret som sa at dette virka ikke rett, og at jeg burde få ny vurdering. De hadde i tillegg regna feil på antall permisjonsuker: jeg er blitt gitt 11 uker for lite i vedtaket. Så venter på nytt vedtak i den forbindelse også...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vel, har fått delvis svar (ble selvfølgelig oppringt etter at fristen var gått ut), men da jeg kom med argumentene mine og kritiske spørsmål, så la hun på... (!!). Jeg har derfor avtalt time for å snakke med anna veileder i forbindelse med å levere klage. Har heldigvis fått forståelse fra det lokale NAV-kontoret som sa at dette virka ikke rett, og at jeg burde få ny vurdering. De hadde i tillegg regna feil på antall permisjonsuker: jeg er blitt gitt 11 uker for lite i vedtaket. Så venter på nytt vedtak i den forbindelse også...


Sent from my iPhone using BV Forum

Frist? Selv er jeg i svangerskapspermisjon og vet at de har regnet feil, men håper ikke fristen har gått ut :S Håper forresten det ordner seg for deg :)
 
Har ikke fått svar enda..! Åååårh, blir forbannet!!
 
Wohoo!! Fikk svar fra nav idag:) godkjent søknad:) det står at foreldrepengene beregnes etter de samme reglene som for sykepenger, også står det de samme tallene som sykepengene mine regnes fra, betyr det at jeg får like mye penger som vanlig?:p det står ikke beløpet jeg kommer til å få, men det står min vanlige mnd lønn før skatt og dagsats. Håper virkelig ikke jeg får mindre enn jeg gjør nå! Har søkt om 100% forresten:p

Sent from my HTC One SV using BV Forum mobile app
 
Back
Topp