fått ultralyd for vektestimering

DK82

Forelsket i forumet
I dag fikk jeg brev i posten om ultralyd for vektestimering 22mars. Det er akkurat 2uker før termin.
Jeg har hørt det er best å gjøre vekstestimering i uke 36 fordi da er ikke beina til baby så harde enda og det er lettere å måle?
Syns det var rart de ville vente i to uker? Noen som vet hva som er "vanlig"?

Hadde vekstestimering i uke 38 med storesøster...

Det spørs hva som er grunnen til vekstestimeringen kanskje, men jo, synes det var sent. Fikk innkalling til sen vekstestimering selv, uke 37. De hadde ikke tid før fikk jeg beskjed om :/ og jordmor ordnet med dette i januar. 

Fucoc skrev:
Det spørs hva som er grunnen til vekstestimeringen kanskje, men jo, synes det var sent. Fikk innkalling til sen vekstestimering selv, uke 37. De hadde ikke tid før fikk jeg beskjed om :/ og jordmor ordnet med dette i januar. 

Var hos legen fredag. Da målte han høyt symfyse mål (har ligget litt på plussiden hele veien, men nå enda høyere). I tillegg var mannen stor når han ble født og da mente legen det var grunn nok til å sjekke med vekstestimering.
Var privat på ultralyd (3D) og da spurte jeg om vekstestimering og hun anbefalte å gjøre det i uke 36. Derfor jeg syns inkalling 2uker før fødsel var litt i seneste laget. Kanskje jeg kan ringe og spørre om de har tid tidligere. Eller evt ringe å si at de kan ringe på kort varsel hvis de får avbestillinger.

Jeg skal nå 14. mars, da er jeg to dager unna uke 37.
Var i samme uke med gutten vår også.
Vet ikke hva som er vanlig prosedyre..

tror det for det meste handler om hva sykehuset har tid til, ikke det optimale tidspunktet, dessverre :(

Jeg ville ringt inn og sagt at je4g ville hatt time så fort som mulig, og gjerne kunne stått på en "ringe tilbake"-liste om det blir noen avbestillinger :)

Blir ungen veldig stor kan det jo ende med KS. Gjorde det i hvert fall for meg første gang. 

Fucoc skrev:
tror det for det meste handler om hva sykehuset har tid til, ikke det optimale tidspunktet, dessverre :(

Jeg ville ringt inn og sagt at je4g ville hatt time så fort som mulig, og gjerne kunne stått på en "ringe tilbake"-liste om det blir noen avbestillinger :)

Blir ungen veldig stor kan det jo ende med KS. Gjorde det i hvert fall for meg første gang. 

Ja, ikke sant? Og jeg bor bare 20min fra sykehuset og har ingen planer spesielt de neste to ukene. Så kan kanskje være greit å stå på ringeliste, kan jo lett ta det på sparket jeg :)
Kan uansett ikke skade å ringe inn å si fra om det.

Vet ikke hva som er værst/best av å evt bli satt igang før tiden eller KS jeg, men det kan jo bli alternativene hvis han er for stor.

DK82 skrev:
I dag fikk jeg brev i posten om ultralyd for vektestimering 22mars. Det er akkurat 2uker før termin.
Jeg har hørt det er best å gjøre vekstestimering i uke 36 fordi da er ikke beina til baby så harde enda og det er lettere å måle?

Hvorfor skal det ha noe å si at beina er harde?
De måler jo bare hodet og magen til den lille....I allefall det de gjør hos meg :-p

bakemamma skrev:

DK82 skrev:

Hvorfor skal det ha noe å si at beina er harde?
De måler jo bare hodet og magen til den lille....I allefall det de gjør hos meg :-p

Det har noe med fysiske lover å gjøre. Det er jo lydbølger, lyd "reiser" fortere i hardt ikke porøst matriale ellernoe sånn. Kanskje vanskeligere å finne ut hvor mye fortere også blir målet feil. Det er ikke akkurat foto de måler på :)

Jeg jobber som geolog, og vi ser på seismikk ned i jordskorpen for å se hvordan det ser ut og finne feller som olje kan ha samlet seg i. 
Seismikken måles i tid og ikke i dyp. Så rekner geofysikere tiden om til dyp i meter med å bruke hastigheter de tror de forskjellige steinene har. Hvis hastigheten de gjetter er feil kan de bomme med hundrevis av meter. :)
Tror ultralyd er lignende, men selvfølgelig på myyye mindre skala.

Håper det ikke ble for teoretisk. Og håper jeg ikke har tenkt feil, har jo aldri jobbet med ultralyd akkurat. men tror grunnprinsippet burde være det samme :P

Aah :-D
Da blir man jo straks litt klokere.
Lærer jaggu noe nytt hver dag her inne. Sånt liker jeg :-D

Back
Topp