Fått time til jm (helsestasjon)

LykkeligRose

Glad i forumet
Fikk time til jordmor uken etter 12 ukerskontrollen med lege. Overrasket over at jeg fikk komme inn så tidlig!

Hvor ofte skal man til jm/lege?

Fikk time til jordmor uken etter 12 ukerskontrollen med lege. Overrasket over at jeg fikk komme inn så tidlig!

Hvor ofte skal man til jm/lege?

I følge planen jeg fikk av legen i dag, så er den som følger:

Svangerskapsuke Ansvar/program/tiltak
8-12 Fastlege, informasjon, brosjyren "er du gravid", utfylling av skjema, urin/blodprøve
14-16 Jordmor for førstegangsfødende
17-19 Jordmor v/sykehus, ultralydscreening
24 Jordmor, brosjyren "hvordan ammer du ditt barn"
28 Fastlege. Blodprøve
32 Jordmor
36 Fastlege, blodprøve av Rhesus negative, informasjon om prevensjon og etterkontroll
38 Jordmor
40 Fastlege
6 dager på overtid Ring sykehus for overtidsvurdering neste dag

Evt eterkontroll ca 6 uker etter fødsel - Fastlege, blodprøve, prevensjon, evt undelivsundersøkelse, samliv etter fødsel.

Man velger selv om man vil til både jordmor/lege eller kun én av de. Dette er kun et standard skjema for frivillige kontroller.

Det er helt valgfritt hvordan du vil følges opp, noen trives bedre med lege, andre med jm. Planen over er et fint utgangspunkt! ;-)

Jeg var hos jm i uke 8. Fikk helsekortet for gravide, tok blodprøver, urinprøve, sjekket vekt og søkte om OUL og fødeplass.

Jeg var hos jm i uke 8. Fikk helsekortet for gravide, tok blodprøver, urinprøve, sjekket vekt og søkte om OUL og fødeplass.

Rart du fikk ta blodprøvene da, fått beskjed om at de skal tas etter uke 12 i alle mine svangerskap.

Rart du fikk ta blodprøvene da, fått beskjed om at de skal tas etter uke 12 i alle mine svangerskap.
Har i alle mine tatt før uke 12 :) Er nok ulik praksis rundt om i landet ;)

Hører om folk som får beskjed om å ta blodprøvene på nytt etter 12 uker, hvis de er tatt før. Er visst endel som ikke vises så tidlig. Men er ikke sikkert alle praktiserer det dog :)
Venter mitt tredje barn og har aldri blitt bedt om å ta blodprøvene på nytt.. Hva er det som ikke skulle vises før uke 12? Blodprøvene er hepatitt b, C, rubella, antistoff, HIV, syfilis, klamydia..

Venter mitt tredje barn og har aldri blitt bedt om å ta blodprøvene på nytt.. Hva er det som ikke skulle vises før uke 12? Blodprøvene er hepatitt b, C, rubella, antistoff, HIV, syfilis, klamydia..

Jeg vet virkelig ikke :p
Men kjenner folk som måtte det, og ser at det er blitt opplyst om på noen av de andre terminforumene her inne også. Lurer på om det var noen som skrev der at det muligens er endret praksis og at det var mer fleksibelt å ta disse blodprøvene tidligere før..?

Men kjenner folk som måtte det, og ser at det er blitt opplyst om på noen av de andre terminforumene her inne også. Lurer på om det var noen som skrev der at det muligens er endret praksis og at det var mer fleksibelt å ta disse blodprøvene tidligere før..?

Hmm ok, aner ikke jeg

Var hos legen på fredag, han sa det ikke var vits å ta blodprøve nå (7+6) fordi jeg måtte uansett ta igjen etter uke 12. Så har ny legetime da :)

Vet også mange ikke tar det før uke 12 pga faren for spontanabort. Unødvendig for staten å bruke penger og ressurser på noe som kanskje ikke går rette veien. Kan jo være en grunn hvertfall.

Var hos lege forrige uke og han sa jeg måtte komme tilbake å ta blodprøver mellom uke 11 og 13.. dette fordi blodprøvene kunne vise feil om de ble tatt før

Back
Topp