Fått svar på MR prøven idag *oppdatert*

MariaR83

Gift med forumet
Som tidligere skrevet sliter jeg med ryggen min om dagen, den er like vond ennå. Og idag fikk jeg svar på MR prøven jeg tok for litt over en uke siden. Det ble funnet prolaps i de 3 nederste ryggskivene, som da trykker på isjasnerven min!! [&:][&:] 

Veldig greit å få det bekreftet at jeg ikke går og innbiller meg smerter i ryggen da, men legen min mente det ikke var behov for sykemelding siden hun mente prolapsen var "moderat" og syntest at dette skulle behandles med smertestillende og fysioterapi til det gikk over av seg selv. Smertene mine var med andre ord ikke sterke nok til at hun kunne skrive ut en sykemelding... Hun sa ordrett at hvis jeg hadde brukket ryggen så hadde sykemelding vært aktuelt, for da må jeg holde meg i ro! [:'(] Herregud er det mulig...??? Hun sa også at det kunne ta mange måneder før dette ble bra igjen. Kjenner jeg blir fryktelig frustrert og lei meg [:(][:(] Greit nok det at jeg skal gå til fysio, men det hadde lettet hverdagen min om sambo hadde fått mulighet til å være hjemme og hjelpe meg litt nå som smertene er som verst. [:(] Skal det virkelig være så vanskelig? [8|]

Fikk en sånn MR rapport, men kan ikke si at jeg forsto så veldig mye av den siden det som står der er på latinsk (ja faktisk!! Masse latinske ord og masse fagspråk). Er det noen her som forstår slikt fagspråk og vil "oversette" for meg? [:)]

----------------------------------------------

MR rapporten:
Her foreligger degenerativt preget signal svarende til de 3 nederste lumbale intervertebralskivenivåene. I skivenivå L3/L4 symmetrisk moderat bukning, ingen rotaffeksjon. I skivenivå L4/L5 moderatstort midtstilt bredbaset høyredominert prolaps, lett tranghet for nedadstigende høyre L5 rot. I skivenivå L5 sacrum foreligger degenerativt preget skive men ingen mistanke om rotaffeksjon. R: LUMBAL SPONDYLOSE. DEGENERATIVE FORANDRINGER I DE 3 NEDERSTE LUMBALE SKIVENIVÅENE. MIDTSTILT BREDBASET MODERATSTORT HØYREDOMINERT PROLAPS INTRASPINALT UTGÅENDE FRA 4 SKIVE. NOE TRANGHET FOR NEDADSTIGENDE HØYRE L5 ROT.

Dette er ordrett slik det står i rapporten, hvis det er noen her som forstår glosene og vil oversette for meg hadde jeg blitt kjempe glad [:)]

Blir helt overgitt over helsevesenet jeg..[:'(] Godt du fikk vite hva det var i det var i alle fall. Det er alltid godt med bekreftelse.

Kan nok ikke oversette latinsk, men ønsker deg masse god bedring! [:)]

Bytt lege nå før månedskifte, så gjelder den fra 1. november. Jeg fikk beskjed fra min lege om at jeg har egentlig kunnet vært sykemeldt hele det halve året før Tarans operasjon. Og det sa hu fordi jeg nevnte at jeg ikke akkurat har hatt noen særlig til barseltid. :D
Blant annet har det virka på meg som om det hadde vært best om du hadde hatt gubben hjemme og hjelpe deg. Kan jo umulig være noe særlig å bære så mye med den ryggen. Nei, bytt lege du, og prøv der...

HaR jo vært borti en del latin ,og lest en del røntgen svar fra jobben som sykepleier på sykehuset - så vil gjerne være med å hjelpe deg litt.

Hørtes ikke godt ut... Og kan ikke skjønne meg helt på de legene noen ganger..[&:]
Men et godt råd, er å ikke sitte for mye i ro.. Gå mye turer i skogen og beveg deg masse...
Pappa har også prolaps, og som trykker på isjasen og har aldri sett en med så store smerter tror jeg.. [:o]  
Men akunpunktur skal vist hjelpe også.. Så bare å prøve ut og se hva som funker best for deg..

sambo er radiograf, så han kan oversette hvis du ikke allerede har fått svar :)

dumme legen:\ finn ny lege, det der går jo bare ikke! har hatt prolaps selv, det hadde IKKE funka med unge i tillegg for meg iallefall! håper det ordner seg slik at du kan få avlastning og blir bra så fort som mulig :)

Oppdatert i HI for de som har lyst å oversette for meg! [:)]

ORIGINAL: vannmann_81

Be om second opinion fra en annen lege! Ikke gi deg

enig!!

Uff, det var aldeles ikke bra! Lykke til med trening og fysio!!Det "positive" er jo at det ikke er så store prolapser så du må operere! Håper du blir frisk raskt da!!

Takk alle sammen! [:)] Dytter opp igjen hvis det er noen der som kan oversette rapporten jeg fikk [:)]

ORIGINAL: *eim*

skulle gjerne hjulpet deg dersom jeg har knekt fagspråkkoden[:D]
men desverre, eneste jeg kan hjelpe deg med er å dytte[;)]

Takk for dytten [:)]

God Bedring [:D]

Kan desverre heller ikke oversette, er som gresk for meg[8D]

Helt enig med de andre, bytt fastlege! gi deg en god klem og håper det ordner seg for deg! klemmer sendes herfra [:)]

Ingen rotaffeksjon er iallefall bra! Hadde du hatt rotaffeksjon hadde du hatt det mye værre.
Høyredominert: Mest prolaps på høyreside av ryggraden.
DEGENERATIVE FORANDRINGER: "aldersforandringer"/
SPONDYLOSE: slitasje

Så altså: Litt slitasje og aldersforandringer og et prolaps som er moderat stort, ligger forholdsvis lavt i ryggen.
Det var iallefall det jeg kunne tolke utifra svaret. Kan forklare litt mer i morgen hvis du vil [:)]

ORIGINAL: MariaR83

MR rapporten:
Her foreligger degenerativt preget signal svarende til de 3 nederste lumbale intervertebralskivenivåene. I skivenivå L3/L4 symmetrisk moderat bukning, ingen rotaffeksjon. I skivenivå L4/L5 moderatstort midtstilt bredbaset høyredominert prolaps, lett tranghet for nedadstigende høyre L5 rot. I skivenivå L5 sacrum foreligger degenerativt preget skive men ingen mistanke om rotaffeksjon. R: LUMBAL SPONDYLOSE. DEGENERATIVE FORANDRINGER I DE 3 NEDERSTE LUMBALE SKIVENIVÅENE. MIDTSTILT BREDBASET MODERATSTORT HØYREDOMINERT PROLAPS INTRASPINALT UTGÅENDE FRA 4 SKIVE. NOE TRANGHET FOR NEDADSTIGENDE HØYRE L5 ROT.

Dette er ordrett slik det står i rapporten, hvis det er noen her som forstår glosene og vil oversette for meg hadde jeg blitt kjempe glad [:)]

Fikk samboeren min som er (nyutdannet)rdiograf til å lese og oversette det han kunne:

L5 er den nederste ryggvirvelen, sacrum er halebeinet.
Intraspinalt betyr at prolapsen imellom ryggvirvlene buler ut inn mot ryggmargen(inn i nervekanalen). Ingen rotaffeksjon betyr at det buler litt ut der og men ikke nok til at det kommer trykk på nervene..

R: LUMBAL SPONDYLOSE. DEGENERATIVE FORANDRINGER I DE 3 NEDERSTE LUMBALE SKIVENIVÅENE.Betyr at du har redusert avstand mellom virvlene som igjen kan føre til redusert bevegelighet og smerter i ryggen (3 nederste ryggvirvler).
MIDTSTILT BREDBASET MODERATSTORT HØYREDOMINERT PROLAPS INTRASPINALT UTGÅENDE FRA 4 SKIVE. NOE TRANGHET FOR NEDADSTIGENDE HØYRE L5 ROT. Ved nest nederste ryggvirvel (L4) er det en prolaps som trykker inn i spinalkanalen og trykker på ryggnerven. Nerven som går ut ved nederste ryggvirvel (L5) mot høyre side har trngere forhold enn normalt.

ORIGINAL: Karmosin

ORIGINAL: MariaR83

MR rapporten:

Fikk samboeren min som er (nyutdannet)rdiograf til å lese og oversette det han kunne:

L5 er den nederste ryggvirvelen, sacrum er halebeinet.
Intraspinalt betyr at prolapsen imellom ryggvirvlene buler ut inn mot ryggmargen(inn i nervekanalen). Ingen rotaffeksjon betyr at det buler litt ut der og men ikke nok til at det kommer trykk på nervene..

R: LUMBAL SPONDYLOSE. DEGENERATIVE FORANDRINGER I DE 3 NEDERSTE LUMBALE SKIVENIVÅENE.Betyr at du har redusert avstand mellom virvlene som igjen kan føre til redusert bevegelighet og smerter i ryggen (3 nederste ryggvirvler).
MIDTSTILT BREDBASET MODERATSTORT HØYREDOMINERT PROLAPS INTRASPINALT UTGÅENDE FRA 4 SKIVE. NOE TRANGHET FOR NEDADSTIGENDE HØYRE L5 ROT. Ved nest nederste ryggvirvel (L4) er det en prolaps som trykker inn i spinalkanalen og trykker på ryggnerven. Nerven som går ut ved nederste ryggvirvel (L5) mot høyre side har trngere forhold enn normalt.

Spondylose betyr slitasje/degenartive forandringer...

Melina_ og Karmosin: tusen tusen takk for oversettelsen!!!! [:D] Da sa rapporten meg mye mer!! (hvorfor kan de ikke skrive på et språk som er forsåelig?? [8D]) Takk til sambo din også Karmosin [:)]

*Mina min*: Jeg begynner i jobb igjen om nøyaktig 1 mnd! Hvis jeg ikke blir bedre i løpet av de neste to ukene, kommer jeg til å kreve å få en sykemelding, og at fysio skriver en anbefaling til lege. Hverdagen går greit til en viss grad, men det som er problemet er jo at jeg aldri får tid til å hvile og legge meg ned og slappe av i ryggen! [&:] I tillegg er jeg fryktelig sliten siden jeg sover veldig dårlig om natten. Og å gå på jobb slik som jeg er nå er totalt uaktuelt!!
Jeg kommer også til å få en annen lege sin vurdering [:)]

Var til fysio tidligere i uken, og han var enig i at sykemelding må jeg uansett ha hvis ikke dette gir seg når det nærmer seg jobbstart! HELDIGVIS virker han veldig grei og har forståelse for at dette er fryktelig vondt! [:)]

Takk til alle dere andre også for fine ord og dyttehjelp [:)]

Back
Topp