Fått påvist GBS i urinen, andre?

heltgrønn

Glad i forumet
Junilykke2018
♡Julekulene 2021♡
Jeg har fått påvist Gruppe B-streptokokker i urinen. Slik jeg har lest meg opp på temaet er det noe 30% av kvinner har som en del av sin normale bakterieflora men en oppblomstring (dersom det vises i urin) kan være uheldig. Jeg har ikke "nok" til at jeg kan bli behandlet med antibiotika i følge fastlegen men har lest på nettet at man må få antibiotika intravenøst under fødsel da det kan være farlig for baby.

Årsaken til at det ble oppdaget var at jeg spurte helsesekretærene på labben om de ikke kunne sende inn urinprøven min til dyrkning og ikke kun stix for uvi..Som jeg har lest på nettet er det mulig flere kvinner som kunne fått det påvist før fødsel men at det rett og slett ikke sjekkes for.

Er det noen andre som har fått det påvist og har erfaringer å dele? Både jordmor og fastlege sier jeg ikke bør være bekymret da det viktigste er at jeg vet om det før fødsel og vannavgang..

Jeg har fått det påvist jeg også, men har fått beskjed om akkurat det samme som deg :) Får ikke noe behandling for det før fødsel.

Ingen fare, du får AB IV ved fødsel, så babyen ikke blir smittet.
Har vært med å ta i mot mange barn av GBS-positive mødre, og aldri opplevd at et barn har blitt smittet

Ingen fare, du får AB IV ved fødsel, så babyen ikke blir smittet.
Har vært med å ta i mot mange barn av GBS-positive mødre, og aldri opplevd at et barn har blitt smittet

åh, så godt å høre!Er du jm?
Har liksom vært redd for at det skal påvirke lille i magen på noen som helst måte.. Men takk for svar! <3

Jeg fikk påvist GBS da jeg gikk gravid med eldste . Var egentlig innlagt på sykehuset i uke 30 for nyrebekkenbetennelse og da oppdaget de også at jeg hadde GBS. Fikk antibiotika tabletter da jeg reiste hjem ifra sykehuset, skulle taes i en uke. Så leverte jeg urin prøve uken etter til legen. Under fødsel måtte jeg ha antibiotika intravenøst :) Gikk helt greit med baby:happy: Men er glad for at det ble oppdaget så tilfeldelig . Med de to andre så var jeg hos legen for å sjekke at jeg ikke hadde GBS igjen, og det hadde jeg heldigvis ikke :smug:Det går greit :)

Jeg har fått påvist Gruppe B-streptokokker i urinen. Slik jeg har lest meg opp på temaet er det noe 30% av kvinner har som en del av sin normale bakterieflora men en oppblomstring (dersom det vises i urin) kan være uheldig. Jeg har ikke "nok" til at jeg kan bli behandlet med antibiotika i følge fastlegen men har lest på nettet at man må få antibiotika intravenøst under fødsel da det kan være farlig for baby.

Årsaken til at det ble oppdaget var at jeg spurte helsesekretærene på labben om de ikke kunne sende inn urinprøven min til dyrkning og ikke kun stix for uvi..Som jeg har lest på nettet er det mulig flere kvinner som kunne fått det påvist før fødsel men at det rett og slett ikke sjekkes for.

Er det noen andre som har fått det påvist og har erfaringer å dele? Både jordmor og fastlege sier jeg ikke bør være bekymret da det viktigste er at jeg vet om det før fødsel og vannavgang..

Jeg hadde dette da jeg gikk gravid med nr to. Ingen fare:) Fikk antibiotika ved fødsel det var alt. Ingen ting med nr tre.

Jeg har også fått det, å gynekologen sa at jeg bare trengte antibiotika under fødsel dersom jeg går i fødsel før uke 37 og hvis det tar lang tid fra vannavgang til babyen er ute

Jeg hadde GBS påvist i urinen når jeg gikk gravid med nr 1. Jeg måtte selv gi beskjed og passe på å minne dem på om at jeg skulle ha antibiotika intravenøst. Mistenker at jeg fikk det for sent. For jenta mi fikk plager noen timer etter fødsel som følge av GBS.
Men, slik jeg har forstått det er det veldig sjelden at barn blir smittet med GBS.
Jeg sier ikke dette for å skremme. Men for å fortelle at man kan i ytterst sjeldne tilfeller blir smittet. For meg var det skremmende. Og vi visste ikke at det var det som hadde skjedd før vi begynte å tenke over det og prate med jordmødre i dette andre svangerskapet.
Nå har jeg ikke GBS, men blir fulgt opp som om jeg har det. Legen og jordmora mener at siden jeg hadde det forrige gang, skal jeg behandles med antibiotika under fødsel denne gangen også, for å være på den sikre siden.

Takk for svar alle sammen!
Har levert tre urinprøver med 3 ukers mellomrom- fikk akkurat beskjed fra legen om en ytterligere oppblomstring og at jeg må settes på antibiotika dersom neste urinprøve er lik og at denne må leveres om en uke. Kjenber jeg blir nervøs.. har vært lenge syk og er det fortsatt, forkjølelse og bihulebetennelse. Føler meg dårlig.. kan dette ha noen sammenheng i økningen? Dersom jeg feks har lavt imunnforsvar fra før og er ekstra sårbar?

Nei, er spl med noen år på gyn/føde/barsel bak meg [emoji4]

Har også fått påvist GBS, fått samme beskjed som dere over. På nettet står de at mange har født tidlig pga gbs. Noen som har erfaring med det her?

Takk for svar alle sammen!
Har levert tre urinprøver med 3 ukers mellomrom- fikk akkurat beskjed fra legen om en ytterligere oppblomstring og at jeg må settes på antibiotika dersom neste urinprøve er lik og at denne må leveres om en uke. Kjenber jeg blir nervøs.. har vært lenge syk og er det fortsatt, forkjølelse og bihulebetennelse. Føler meg dårlig.. kan dette ha noen sammenheng i økningen? Dersom jeg feks har lavt imunnforsvar fra før og er ekstra sårbar?
Hvordan har det gått?

Hadde gbs. Frøkna kom 3 dager etter termin. Fikk to doser med antibiotika intravenøst under fødsel.. ellers var det ikke noe snakk om det. Så ikke bekymre dere :)

Som regel er det liten hensikt å behandle underveis i svangerskapet siden det gjerne blomstrer opp igjen.
Derfor at man heller skal ha antibiotika under fødsel.

Barnet kan smittes ifm fødsel og gbs er den vanligste årsaken til infeksjon hos nyfødte, men man har også lav terskel for å starte med antibiotika hos dem ved infeksjonsmistanke.

Som regel er det liten hensikt å behandle underveis i svangerskapet siden det gjerne blomstrer opp igjen.
Derfor at man heller skal ha antibiotika under fødsel.

Barnet kan smittes ifm fødsel og gbs er den vanligste årsaken til infeksjon hos nyfødte, men man har også lav terskel for å starte med antibiotika hos dem ved infeksjonsmistanke.
Var jeg som leste om skremme historier, der de mente gbs var årsak til tidlig morkake løsning, spontanaborter sent og infarkter i morkake. Fæl ting å lese om når man akkurat har fått beskjed om at man har det. Kan jo takke meg selv da som måååå Google alt og ta til meg info skrevet på div forum.
Får slutte med å ta sånn info inn og høre på hva du, gyn og lege sier:)

Sjekket gbs i urin i uke 34. Forstått de slik at hvis jeg ikke har utslag trenger jeg ikke antibiotika. Men forrge test var fra kjeden med utslag. Nå sjekket de ikke der en gang. Så kan jo ha utslag der men ikke i urin.. noen som vet om en bare skal ha antibiotika hvis det er utslag i urin?

Får man føde på type ABC klinikk, fødeloft eller andre «alternative» fødeplasser hvis man har påvist GBS? Får man være på barselhotell etterpå?

Får man føde på type ABC klinikk, fødeloft eller andre «alternative» fødeplasser hvis man har påvist GBS? Får man være på barselhotell etterpå?
Vet ikke, men vil gjette man må på vanlig fødeavdeling.
Barselhotell vet ikke, kommer sikkert an på hvor man er siden sykehusene bruker barselhotell forskjellig

Har også fått påvist GBS, fått samme beskjed som dere over. På nettet står de at mange har født tidlig pga gbs. Noen som har erfaring med det her?
Stemte ikke i mitt tilfelle da jeg gikk 7 dager over med eldstemann:happy:

Back
Topp