Fått innkalling til gastroscopi undersøkelse?

Henriettemamma09+12

Elsker forumet
Noen som vet om man kan ta denne undersøkelsen når man er gravid ? Fikk brev idag om innkalling til sykehuset og prøvde å ringe de, men fikk ikke svar.

Gastroscopi er undersøkelse av spiserøret, magesekken og tolvfingertarmen . En slange blir ført ned via svelg og spiserøret, sånn at legen kan kan inspisere dette innvendig og ta prøver fra slimhinnen. Sånn stod det forklart i brevet vertfall..:)

Jeg har ingen medisinsk bakgrunn, så vet ikke hva jeg snakker om her.. Men kan ikke skjønne hvorfor det skulle ha noe å si...

Jeg har tatt gastroscopi før, og fikk ingen narkose eller noe sånt. Bare litt bedøvelsesspray i svelget.

Men det er nok lurt å få sjekket med sykehuset først, ja :)

Fikk snakka med sykehuset nå, så de skulle ringe opp igjen når de hadde snakka med overlegen så da får vi se.. Takk for svar siwo:)

Jeg tror man bruker legemidlet "xylocain" til å bedøve med. Gravide kan bruke det (står følgende:Graviditet/amming: Ingen kjent risiko ved bruk under graviditet).

Den hadde jeg i fjor (vår), helt forferdelig! Hadde jeg fått innkalling da jeg var gravid hadde jeg bedt dem om å få den utsatt til etter fødselen. Syns bare at det hadde vært trangt i magen nå som livmoren har tatt stor plass :)

Back
Topp