Fått i meg blåmuggost ved et uhell

Jordbærjente

Glad i forumet
Jeg og samboer har vært på tur i helga og vi var ute og spiste på fredagen. Så bestilte vi forett og det var kyllingvinger med en hvit dressing til. Dippet den en gang i dressingen og så kjente jeg at det smakte litt blåmuggost og spurte derfor om det var det i den, og det var det. Ble kjempelei meg og begynte selvfølgelig å gråte ble jo så redd for den lille i magen. Har jo vært så forsiktig hele svangerskapet holdt med unna alt som står på matportalen. Ringte gråtende til legevakten og møtte en hyggelig lege som sa at sjansen var kjempeliten siden det er lite listeria i Norge og også siden jeg fikk i meg sånn liten mengde. Har også snakket med en annen lege som har fått i seg brieost ved et uhell og alle sier jeg ikke skal tenke på det. Men i morgen skal jeg til fastlegen å ta blodprøve. Er det andre som har opplevd noe lignende? Skal ikke være enkelt å ha kontroll på alt man skal holde seg unna spesielt når de dukker opp i ting som jeg aldri hadde forestilt meg skulle være.

tusen takk for de som svarer

Sjangsen er så forsvinnende liten. Det er faktisk værre for babyen i magen at du blir så oppbrakt pga dette her. Babyen merker at mamman er urolig og stresset. Så om du klarer å høre på legene og tro at dette går helt bra tror jeg nok det er det beste for babyen.

Jeg har ei venninne som ikke visste at hun var gravid før hun var 30 uker på vei. Hun spiste jo alt den perioden og det gikk helt fint. Ikke optimalt, men det går helst godt. Mange har ikke hørt om Matportalens råd engang.

Hjelpe meg!!!!!

Du åt en dipp med litt blåmugg ost i.....

Sjansen for at det skal skje noe er jo mikrominimale.

Kan jo ikke gå rundt og være helt hysterisk på hva man putter i munnen.

Tar man en bit av en blåmuggost er det noe annet.

ORIGINAL: TonjeJenta

Sjangsen er så forsvinnende liten. Det er faktisk værre for babyen i magen at du blir så oppbrakt pga dette her. Babyen merker at mamman er urolig og stresset. Så om du klarer å høre på legene og tro at dette går helt bra tror jeg nok det er det beste for babyen.

Jeg har ei venninne som ikke visste at hun var gravid før hun var 30 uker på vei. Hun spiste jo alt den perioden og det gikk helt fint. Ikke optimalt, men det går helst godt. Mange har ikke hørt om Matportalens råd engang.

Tusen takk for svar. Det beroliger meg veldig. Jeg er mye roligere nå. Må prøve å stole på legene som har peiling på dette. Jeg hadde jo selv ikke hørt om matportalens råd da jeg gikk gravid med storesøster og da spiste jeg jo mye rart før jeg fikk høre om hva man ikke skulle spise.

ORIGINAL: Lillamumi

Hjelpe meg!!!!!

Du åt en dipp med litt blåmugg ost i.....

Sjansen for at det skal skje noe er jo mikrominimale.

Kan jo ikke gå rundt og være helt hysterisk på hva man putter i munnen.

Tar man en bit av en blåmuggost er det noe annet.

Nei, det er jo helt sant... helt enig at man ikke kan gå rundt å være helt hysterisk på hva man putter i munnen. Det var jo veldig minimale mengder jeg fikk i meg. veldig godt og beroligende å få svar her.

Tror du kan slå deg til ro med at dette vil gå helt fint[:)]

Men godt at du, for din egen del også, sjekker opp. Ikke greit å tenke "hva om" i 10 uker til.

det går sikkert bra [:)]

ORIGINAL: ~D@isigeD@ier~

Tror du kan slå deg til ro med at dette vil gå helt fint[:)]

Men godt at du, for din egen del også, sjekker opp. Ikke greit å tenke "hva om" i 10 uker til.

Jeg tenker også det. Greit å få ta blodprøve å sjekke så slipper jeg og tenke på det. Men aner jo ikke om det kan oppdages så tidlig etter man har inntatt osten. Får nok mer svar av legen i morgen.

Dette er jo hysteri, trodde du tullet først.

Søsteren min jobbet på en turisthytte nå i sommer langt ute på vidda der de serverte fersk ørret fisket i fjellvannet ved hytta til middag en dag.
Da var det en gravid dame som nektet å spise middagen fordi hun hadde hørt at det var frarådet å spise store fisk.
Så hun kjøpte seg heller en pose potetgull i kiosken, det ble hennes middag.
Og nå før jul var det noen tråder her hvor folk lurte på om det var greit å spise pepperkaker? [:-]

Å følge anbefalinger er helt greit, men det er lov å bruke sunt vett.
Synes synd på alle de som lever et liv i konstant usikkerhet fordi ingenting er greit og de ikke klarer å stole nok på egne vurderinger til å klare å leve i det hele tatt.

Sjansen er mikroskopisk, og hvis du skal ta en blodprøve for dette skjønner jeg ikke hvordan du tør å leve. Hva med eksosen du puster inn hver dag? Den er MINST like farlig.

Beklager hvis du tar det jeg skriver ille opp.

ORIGINAL: AnnaFrost

Søsteren min jobbet på en turisthytte nå i sommer langt ute på vidda der de serverte fersk ørret fisket i fjellvannet ved hytta til middag en dag.
Da var det en gravid dame som nektet å spise middagen fordi hun hadde hørt at det var frarådet å spise store fisk.
Og nå før jul var det noen tråder her hvor folk lurte på om det var greit å spise pepperkaker? [:-]

Synes synd på alle de som lever et liv i konstant usikkerhet fordi ingenting er greit og de ikke klarer å stole nok på egne vurderinger til å klare å leve i det hele tatt.

Sjansen er mikroskopisk, og hvis du skal ta en blodprøve for dette skjønner jeg ikke hvordan du tør å leve. Hva med eksosen du puster inn hver dag? Den er MINST like farlig.

Kommer det fra hun som lurte på om vi hadde matbutikker og busser i Tromsø.. [8D][8D][8D]

jeg trodde også du tulle.. hahahah sorry, men du er vel ikke litt vel hysterisk

jeg synes ikke du overreagerer eller er overhysterisk. helt normalt å tenke på lille i magen når man ved et uhell har fått i seg noe man vet er potensielt farlig for babyen. synes det er helt ok at du tar blodprøve:) men jeg tror nok også sjansen er forsvinnende liten og at du kan slappe helt av! 

ORIGINAL: Sicily

Kommer det fra hun som lurte på om vi hadde matbutikker og busser i Tromsø.. [8D][8D][8D]

Jeg har sunt vett bare når jeg plukker det fram sånn innimellom, har du ikke skjønt det. [;)]

Jeg har sunt vett bare når jeg plukker det fram sånn innimellom, har du ikke skjønt det. [;)]

Flytta du hit da? Hva syns du nå som du er her, isåfall? [;)]

Flytta du hit da? Hva syns du nå som du er her, isåfall? [;)]

Byen lever opp til forventningene på godt og vondt. Stortrives egentlig!

Tar meg ikke nær av svarene[:)] Jeg vet selv at jeg er overhysterisk og kan sikkert ha noe med alt man leser her inne på babyverden. Jeg skal ta meg sammen og heller kose meg de siste ukene av graviditeten:) Litt morsomt at noen trudde jeg tulla, får ta meg selv i nakken og tenke at dette skal gå bra[:)]

Jeg var også redd for ting jeg ikke skulle spise å sånn.
Tenk på hva de spiste for 100år siden, tror ikke de tenkte så mye på det [:D]

ORIGINAL: Guro87

Jeg var også redd for ting jeg ikke skulle spise å sånn.
Tenk på hva de spiste for 100år siden, tror ikke de tenkte så mye på det [:D]

Ja, det er jo sant[:)] Der drakk de nok melk rett fra kyrene var vell ingen pasturisering den gangen.

Ish.. Du gjør nok rett i å ta blodprøve når den tanken plager deg såpass mye.

Jeg tok en del medisiner før jeg fant ut at jeg var gravid. Heldigvis ble jeg ikke latterligjordt over at det plaget meg skikkelig, fikk pratet med noen om det osv. Var godt å høre at det mest sannsynlig kom til å gå fint fra noen som har det som fagfelt.
Hadde nok gnaget på meg hele svangerskapet om jeg ikke fikk den muligheten [:)] Så ja, ta den blodprøven om det er noe som stresser deg virkelig.

ORIGINAL: AnaBanana

Ish.. Du gjør nok rett i å ta blodprøve når den tanken plager deg såpass mye.

Jeg tok en del medisiner før jeg fant ut at jeg var gravid. Heldigvis ble jeg ikke latterligjordt over at det plaget meg skikkelig, fikk pratet med noen om det osv. Var godt å høre at det mest sannsynlig kom til å gå fint fra noen som har det som fagfelt.
Hadde nok gnaget på meg hele svangerskapet om jeg ikke fikk den muligheten [:)] Så ja, ta den blodprøven om det er noe som stresser deg virkelig.

Legen min sa bare at jeg ikke fikk listeriablodprøve, nei det var ikke nødvendig sa han. Så han beroliget meg med det. Han sa det var veldig mange ting som var mye farligere og at han ikke hadde opplevd listeria. Jeg ville jo så gjerne ta den prøven, men nå får jeg bare slå meg til ro med det. Kjenner jo masse fra den lille i magen så har nok gått bra. Så sa jeg til han at det står på matportalen va man ikke skal spise og da spurte han meg ja hvem tror du som har skrevet det? Foreldrene dine spiste alt mulig. Er nok en god del hysteri ja.

Back
Topp