Fått anti dep i dag.. *med ett spm*

Tic Tok

Flørter med forumet
Hei
I dag tok jeg det store steget å gikk til legen å spurte om hjelp.
Har vært deprimert i flere år nå, men aldri turt å gå til legen.

Men uansett.
Jeg ble satt på Cipralex, noen andre som går på det?
Funker det?
HVordan merkere du at de virker?
Bivirkinger?

Er mange fordommer mot antedpresive medisiner, og selv er jeg sterkt i mot å bruke det. Selv bruker jeg terapi til å få jobbet med det som er så vanskelig.
Jeg tror at når man går på slike medisiner så skyver man problemet bort, men man får ikke jobbet med det som gjorde at man havnet på de medisinene fordi det blir litt gjemt bort i skyggen av alt.

Og det er svært vaneskapende og det er heller ikke bra. Tenk deg om det kanskje hadde vært bedre med en time hos psykolog om du ikke allerede er der.

heisann, jeg går ikke på cipralex men zoloft/sertralin teva.
Livet mitt er helt forandret! Jeg hadde en uke med kraftige bivirkninger der jeg var KJEMPETRØTT, hodepine, sopp på tunga, tørr i munnen og ekstremt dårlig matlyst.
Men jeg kom meg gjennom den uka, og nå sliter jeg bare med litt tørr munn avogtil.
Jeg begynte på dem i desember, og legen sier jeg MÅ gå på dem i ihvertfall 6 mnd for at hjernen skal komme på rett spor igjen (den har jo låst seg fast i et depressivt spor). Jeg er selv motivert til å fortsette lenger på dem.
Når man skal slutte med antidepressiva så skal man ha tett kontakt med lege og ikke kutte ut over natta, man skal halvere dosen lenge og se an hvordan man reagerer.

Selvfølgelig var det en nedtur for meg å få diagnosen depresjon, men jeg har det jo så mye bedre nå. Jeg smiler mer, jeg er mer spontan, jeg gleder meg over å leke med dattera mi og være sammen med henne - mens jeg før så på henne som en arbeidsoppgave.
(Jeg fikk fødselsdepresjon som ikke ble fanget opp av helsevesenet, så jeg gikk med den i nesten to år før samboeren min tvang meg til lege).

hei, jeg gikk på disse en liten periode. Jeg ble veldig likegyldig og likte ikke meg selv da jeg gikk på de. Selv om det var deilig å slippe "tunge tanker" en periode. Jeg sluttet på de før jeg ble gravid,så har ikke brukt de i forbindelse med svangerskap, men etter hva jeg forstår så er det ikke farlig å bruke de.
Merket ingen andre bivirkninger utenom å få matlyst og at jeg da ble likegyldig.
ønsker deg all lykke fremover :D

titt titt:)

jeg bruker de og har gått på de noen år nå..

kommer aldri til å slutte...
jeg har et så mye bedre liv enn da jeg ikke gikk på de.
endelig har jeg livskvalitet[:)]
vet ikke hvordan de er mot depresjon men for meg som har panikkangst er de geniale:)
jeg er ikke flat i følelseslivet, jeg gråter fortsatt av filmer og det meste:)
har vært oppe i 20mg men har vært nede på 10 nesten tre år nå..

jeg kunne kanskje sluttet nå, men er så redd for å dette tilbake der jeg var, det orker jeg ikke
og siden hverdagen min er så bra har jeg heller ingen problemer med å gå på de:)

første mnd hadde jeg det helt jævli, masse angst, men når den første mnd var over har det bare gått fremover:)

lykke til:)

Hei!

Flott at du har søkt hjelp! Det gjorde jeg også. Har nå gått på Cipralex i 6 mnd og har akkurat begynt med nedtrapping.
Den første uka tok jeg 5 mg og bivirkningene var virkelig ille de 2-3 første dagene (lå rett ut), men bivikningene gikk fort over, så jeg er glad jeg fortsatte. Gikk opp til 10 mg etter 1 uke.

De har hjulpet meg, merket vel at jeg tok lettere på ting etter noen uker. Har ikke grått en eneste tåre på 1/2 år... føler meg litt mer følelesløs en mitt normale jeg, men synes det har vært helt greit. Føler at jeg er meg selv likevel. Jeg har vært mye løs i magen pga. medisinene, ellers gikk andre bivirkninger over etter 1 uke.

Er spent på hvordan det blir å slutte på de. Har trappet ned til 5 mg i en uke nå og merker bivirkninger, har vondt i kroppen, er trøtt, svimmel og kvalm. Tenkte ta 5 mg i 2 uker, så slutte helt...

Lykke til! Håper medisinen hjelper for deg [:)]

Jeg har gått på cipralex i flere perioder og de har hjulpet meg enormt. Fått et nytt liv:-)
Jeg har aldri hatt noen bivirkninger og aldri hatt problemer med å slutte, men det er viktig å trappe ned gradvis. Sist jeg gikk på de trappet jeg ned til 1/2 tablett og brukte det i et halvt år.

Har jobbet i psykiatrien og vet at de hjelper mange med livskvaliteten. Syntes det er synd at mange har så store fordommer mot slike medisiner. Depresjon er en sykdom, for mange kommer det av for lite serotonin i hjernen. Jeg hadde INGEN grunn til å bli deprimert, alt var egentlig helt bra. Likevel kom depresjonen. Har du diabetes tar du medisiner for det, har du høyt blodtrykk tar du medisiner for det, så har du for lite serotonin burde du ta medisiner for det.

Back
Topp