fårikål dilemma..

miss piggy

Gift med forumet
heisann.
trenger litt hjelp fra dere gode jenter for å høre om jeg er hysterisk eller ikke [;)]

saken er den at jeg bor for tiden hjemme til svigerfar med sambo til vi finner oss noe eget.. da jeg kom hjem fra bulgaria i går ville min kjære overraske meg med fårikål noe som er det beste jeg vet! snille kjæresten min [:D] vi spiste i går og tenkte vi skulle ha resten til i morgen, siden vi laga veldig mye og svigerfar skulle ta gryta inni kjøleskapet når den var avkjølt så vi kunne legge oss.

når vi sto opp sent i dag sto den fortsatt ute på benken og stått der hele natta. han hadde også varma den opp igjen for å smake.

de er vant til at kjelen bare står på benken, blir varma opp og opp igjen helt til alt er tomt, mens jeg mener dette virkelig ikke er bra (spiller ingen rolle hvordan mat det er), på grunn av alle bakteriene som kommer når den står ute på benken. og dessuten lærte jeg på heimkunnskapen på skolen at mat ikke burde bli oppvarma mer enn 2 ganger for da blir maten ødelagt.

nå vil svigerfar invitere broren til sambo, dama og ungen hit for å spise resten av fårikålen i dag, og jeg blir sikkert kalt hysterisk om jeg ikke spiser. men jeg er redd for at jeg kan bli dårlig, dessuten tenker jeg på lille peanut.

hva hadde dere gjort? kan denne maten være trygg å spise??

veldig glad hvis jeg får mange synspunkter på denne uansett om jeg er hysterisk eller ikke [;)]

Jeg hadde heller ikke spist av den så lenge den har stått fremme en hel natt i tillegg til å ha vært oppvarmet en gang allerede! Så syns ikke du er hysterisk[;)]

ORIGINAL: Ida123

Jeg hadde heller ikke spist av den så lenge den har stått fremme en hel natt i tillegg til å ha vært oppvarmet en gang allerede! Så syns ikke du er hysterisk[;)]

sign. Mat som allerede er blitt oppvarmet en gang, hadde jeg aldri spist. Hadde gryta derimot stått i kjøleskap og en hadde varmet opp en og en porssjon, så hadde saken vært en annen. Oppvarmet kål får en veldig mye gass i magen av, bare så det er sagt[:D]..

noen linker om emnet...

http://matportalen.no/Emner/Hygiene

http://www.klikk.no/mat/spise/article336449.ece

Jeg tok heimkunnskap på høgskolen, og dette med oppvarming /nedkjøling av mat er veldig viktig.

tusen takk for svar alle sammen. jeg setter stor pris på å høre de forskjellige synspunktene, men tror ikke jeg kan ta sjangsen på det. hadde det vært bare meg så kanskje, men ikke når jeg har peaunt i magen.. gutta her i huset synes ikke dette er noe stort problem, men da får de heller bare kalle meg hysteriske da, så kan de kose seg de.. men blir de dårlige så har jeg iallefall advart dem  [;)]

Jeg er vel av den ikke-hysteriske sorten, som ofte glemmer saker og ting på komfyren til neste dag, og som varmer opp opptil to ganger. Men ikke mer enn det nei. Har aldri blitt dårlig. Men det kan vel skje... Folk klarte seg på 1800-tallet uten kjøleskap, fikk unger som bare det ;-) Men, er ikke noe gøy å spise noe man er usikker på... Hysterisk er du ikke :) 

ORIGINAL: SecondTimeAround

Uansett, Fårikål har hverken melke eller melprodukter i seg, så hvis den bare blir kokt skikkelig opp er det helt ufarlig å spise! Når maten koker holder den 100 grader, og da dør alt av bakterier ;)

Men jeg skjønner godt om du IKKE vil spise også. Du må tenke på lille knøttet i magen, og det kan være ille HVIS du skulle fått en matforgiftning, selv om sjansen for dette er lik null... :D

Hvis du syns det er litt ubehagelig å si til de andre at dette er grunnen til at du IKKE spiser, så skyld på graviditeten da vel, og si at det var ikke dette du hadde lyst på akkurat i dag, også lager du deg rett og slett noe annet ;)

signerer denne. Tror nok at den kan spises tryggd, særlig siden vi har allerede september og romet maten har stodd i var sikkert ikke glovarm. Så hvis den blir kokkes opp skikkelig er det noe som kan tryggd spises. Men skjønner at du ikke vil det og da bør du rett og slett heller spise noe annet

Back
Topp